Compania fondată de români a primit recent o investiție în valoare de 153 de milioane de dolari de la un grup de investitori din care face parte și CapitalG, vehiculul de investitii al Alphabet (Google).

De asemenea, runda de investiție este condusă de Accel - investitorul principal al primei runde, căruia i s-au alăturat doi noi finanțatori, CapitalG și Kleiner Perkins Caufield & Byers. Primii investitorii ai UiPath – Earlybird, Credo Ventures și Seedcamp – participă și ei în această rundă.

UiPath ajunge, astfel, la o finanțare totală de peste 185 de milioane de dolari, fiind primul unicorn românesc din industria IT. Cum au reușit să ajungă la acest nivel? Am încercat să aflăm chiar de la fondatorii companiei, care astăzi au confirmat informația apărută la finalul săptămânii trecute privind una dintre dintre cele mai mari investiții făcute vreodată într-o companie pornită din România.

Din Delea Veche în toată lumea

”Compania există pe piață de 13 ani. Foarte mulți ani am lucrat 10 oameni dintr-un apartament din Delea Veche”, spune Marius Tîrcă, co-fondator și CTO al UiPath. Fapt pe care ține să-l precizeze și Daniel Dines, CEO și co-fondator UiPath. ”Așa începe povestea noastră. Au fost ani de zile în care am avut near death experiences pentru că, pur și simplu nu aveam bani în cont. Apoi apărea câte un client care ne vira banii și mergeam mai departe”, spune Dines.

Noi nu vrem să le luăm locurile de muncă oamenilor. Noi ne dorim ca oamenii să colaboreze cu roboții.

De altfel, potrivit lui Daniel Dines, softul făcut de UiPath nu a atras încă de a început atenția clienților din străinătate. ”Aș putea spune că a fost un moment potrivit în care s-au aliniat mai multe. Primul nostru client a fost o companie din India, iar după ce am lucrat cu ei ne-am dat seama că este o piață foarte bună pentru eliminarea proceselor repetitive. Tehnologia noastră era perfectă pentru astfel de procese”, spune acesta, precizând faptul că au intuit, cumva, tendințele și s-au orientat către piețe care au explodat ulterior. Cum este exemplul Japoniei.

”Japonia are o problemă cu piața de muncă pentru că populația este îmbătrânită și, efectiv, nu au oameni cu care să-i înlocuiască pe pensionari. O problemă similară se observă și în România, și în Europa sau Statele Unite. Noi nu vrem să le luăm locurile de muncă oamenilor. Noi ne dorim ca oamenii să colaboreze cu roboții. Ne dorim să eliberăm oamenii de realizarea unor procese repetitive, pentru a le putea stimula creativitatea și ca ei să aducă plus valoare, deci să le ușurăm munca, și, acolo unde este nevoie, să înlocuim cu roboți oamenii care pleacă”, a mai spus Daniel Dines.

Echipa e vitală

Potrivit acestuia, tehnologia pe care UiPath a reușit să inoveze această piață. Dar nu în tehnologie stă puterea companiei, sunt de părere co-fondatorii UiPath. ”Am adus mereu oameni mai deștepți decât noi. Ne-am dorit să atragem talent global care să creadă în valorile companiei. UiPath nu este o companie românească, sau japoneză sau americană. Este o companie globală, făcută de foarte mulți oameni care merg în aceeași direcție. Tehnologia este românească, dar firma nu este românească. Nu poți face o companie atât de mare doar cu o singură populație”, a declarat Daniel.

Fondurile care au investit acum sunt cele mai bune din lume. Noi avem încă controlul companiei. Este un element pe care niște investitori sofisticați îl doresc pentru că ei au investit în noi, în ceea ce am realizat și putem face în continuare

Acesta a precizat faptul că banii din actuala rundă de investiții vor putea accelera ritmul de creștere al companiei. De asemenea, a mai spus că evaluarea UiPath a fost făcută având în vedere piața, ritmul de creștere și veniturile companiei.

Și dacă vă gândiți că este mai greu să faci rost de peste 150 de milioane de dolari decât de primul milion, lucrurile nu stau chiar așa. Daniel povestește faptul că pentru prima investiție, în valoare de 1,6 milioane de dolari, au negociat cu entitățile implicate vreme de 14 luni. Acum, negocierile cu fondurile implicate au durat doar 2 luni până la momentul semnării contractului. ”Fondurile care au investit acum sunt cele mai bune din lume. Noi avem încă controlul companiei. Este un element pe care niște investitori sofisticați îl doresc pentru că ei au investit în noi, în ceea ce am realizat și putem face în continuare”, a adăugat Daniel Dines.

Au fost ani de zile în care am avut near death experiences pentru că, pur și simplu nu aveam bani în cont. Apoi apărea câte un client care ne vira banii și mergeam mai departe

Următorul unicorn românesc

Din punctul său de vedere, România mai poate oferi și alți unicorni, industria cu cele mai mari șanse de reușită fiind cea a inteligenței artificiale. ”Dacă faci o companie doar pentru a strânge bani nu vei reuși. Trebuie multă perseverență și nu puteam realiza tot ce am făcut fără oamenii din echipă. Dacă ar fi să ne caracterizăm într-un singur cuvânt, aș spune că acela este smerenia. Avem toate șansele să devenim cea mai valoroasă companie de tehnologie din Estul Europei dacă rămânem umili”, spune Daniel.

Însă, smerenia nu trebuie confundată cu slăbiciunea, completează el. ”Mesajul nostru este important: e un lucru care poate fi repetabil și de către alte companii. Dar trebuie să fie smerite și să demonstreze”, afirmă Daniel Dines.

UiPath, listare pe Nasdaq

Potrivit acestuia, UiPath are încă în plan listarea pe bursa în următorii 2 ani (doresc să intre pe Nasdaq).

Lansată în 2015, compania UiPath a devenit platforma de Enterprise RPA cu cea mai mare rată de adoptare. Software-ul UiPath permite design-ul și implementarea rapidă a roboților (angajați digitali) care emulează și execută perfect procese repetitive, crescând productivitatea afacerii, asigurând un grad ridicat de conformitate și îmbunătățind serviciul pentru clienți atât în operațiunile de back-office, cât și în front-office.

În 2017, portofoliul de clienți UiPath a crescut de la mai puțin de 100 la peste 700, iar venitul anual recurent a crescut de 8 ori față de anul anterior. Printre clienții noi ai firmei se numără BMW Group, Dairy Farm Group, Dentsu, Huawei, Morningstar și Sumitomo Mitsui Financial Group.

În momentul de față, UiPath are 120.000 de utilizatori în toată lumea și 700 de companii drept clienți. Firma are 500 de angajați în toate birourile și va avea în Franța 50 de angajați până la finalul lui 2018. Creșterea numărului de clienți în 2017 a fost de 611%, iar cifra de afaceri a crescut în 2016-2017 cu 790%.