5G este considerată a fi tehnologia care va duce la a patra revoluție industrială din istorie. Următorul pas al umanității este să elibereze oamenii de muncile manuale, să automatizeze și să eficientizeze fabricile. Cu ajutorul 5G, mai multe ramuri ale industriei vor putea să culeagă mai multe date, să dezvolte sisteme de muncă de la distanță și să se bazeze pe roboți.

Conform datelor oficiale de la GSMA, una dintre cele mai importante organizații din industria ITC, 5G va duce la un impact de cel puțin 141 de miliarde de euro la nivelul Uniunii Europene din 2020 până în 2045. 5G va ajuta industriile să implementeze rețele private, să se protejeze de atacurile cibernetice și să crească impactul Internet of Things.

Nu există sector al economiei care nu va fi influențat de 5G, de la manufactură, comunicații, retail, construcții, transporturi, la ospitalitate, agricultură, minerit sau educație.

La conferința Huawei Better World Summit 2020, Liang Baojun, reprezentantul operatorului China Unicom, a discutat despre implementările 5G realizate până acum și cum pot schimba industriile.

5G pentru îmbunătățirea industriei

Știm deja că pentru ca o țară să evolueze trebuie să investească în infrastructură, atât în cea de transport, dar și în cea industrială. În următorii ani, dezvoltările vor trebui făcute după o strategie de implementare a tehnologiei 5G și a inteligenței artificiale pentru a fi competitive.

„Miezul dezvoltării noii infrastructuri stă în îmbunătățirea a trei rețele: transporturile, comunicațiile și rețelele de energie”, a spus reprezentantul China Unicom.

Astfel, spune acesta, reprezentanții industriilor vor trebui să dezvolte infrastructură pentru noi forme de energie, protecția mediului, transport inteligent și o transformare bazată pe tehnologie.

„Convergența dintre rețelele 5G și noile tehnologii precum Cloud computing, Big Data, Internet of Things, Artificial Intelligence, Blockchain vor permite tranziția spre industrie inteligentă”, spune Baojun.

El menționează că în ultima perioadă operatorul a lucrat în subteran, pe pământ, pe mare și în aer pentru a dezvolta infrastructura, dând și câteva exemple de cum 5G poate schimba lucrurile.

5G transformă mineritul

Conform reprezentantului China Unicom, 5G poate duce la o nouă formă de minerit, care să fie mai eficientă și care să nu mai fie atât de periculoasă pentru oameni.

„Minele sunt foarte periculoase, iar recrutarea e extrem de dificilă. Trebuie să îmbunătățim modelele de business”, spune Baojun.

El a dat și exemplul unei implementări făcute de China Unicom și Huawei, împreună cu alți parteneri, care au dus 5G în minele din China. „Am dezvoltat 150 de stații de rețea în subteran și am conectat 100 de kilometri de mină”, explică acesta.

Ce face 5G în aceste mine? Poate ajuta la colectarea de date, la supraveghere, ceea ce poate duce la un răspuns mai bun în caz de accidente, dar și la muncă de la distanță, cu operatori umani la suprafață care să opereze mașinării de minerit. În plus, comunicarea poate fi mai ușoară. În caz de probleme apărute în subteran, intervenția poate fi mai rapidă.

„Mineritul viitorului se va baza pe cât mai puțini oameni și pe munca de la distanță cu ajutorul roboților”, explică acesta.

Fabrici cu rețele 5G private

În cazul fabricilor, acestea pot fi transformate prin implementarea de rețele 5G private care să nu mai fie dependente de calitatea internetului și care să ducă la digitalizarea aparaturii, care să lucreze singură.

„Am dezvoltat prima rețea privată de 5G în industria manufacturii. Cu ajutorul caracteristicilor 5G și a latenței reduse, activitatea din fabrică e izolată de serviciile publicate, ceea ce duce la suficientă bandă și la o latență mică, dar și la securitatea datelor, care nu sunt influențate de rețelele deschise”, spune reprezentantul China Unicom. Practic, o fabrică poate să conecteze aparatura pentru ca aceasta să fie controlată robotic acolo unde se poate și comunicarea dintre aparatură, senzori și terminalele operate de oameni.

Porturi inteligente

Cele mai mari porturi din lume primesc zeci de mii de containere în fiecare zi. Acestea sunt operate de către oameni care le ridică, le mută, le poziționează și au grijă de coordonarea acestora. Dar cu ajutorul tehnologiei, acestea pot fi coordonate mai ușor.

„Operarea porturilor e complexă, iar noi am implementat în cadrul unuia o rețea 5G la terminalul de containere care facilitează controlul remote al acestora. Un singur om poate coordona mai multe macarale conectate la rețeaua inteligentă, de la un birou în care le urmărește pe un ecran”, a spus reprezentantul China Unicom.

Astfel, costul cu munca va fi redus cu 70%, iar eficiența crește cu 30%.

Aeroporturi în care nu mai trebuie să prezinți pașaportul

Știm cu toții că înainte de pandemie aeroporturile nu erau cele mai plăcute locuri în care să te afli. Visul de a călători și a de a descoperi noi locuri se lovea de birocrația din aeroport, de la bagaj, check-in, controlul pașapoartelor. Cu ajutorul 5G aeroporturile vor putea deveni inteligent și mai prietenoase cu pasagerii.

Exemplul dat la conferința Huawei Better World Summit 2020 a fost cel de la China Eastern Airlines, care a implementat o rețea 5G prin care călătorii pot ajunge la aeroport, iar de la terminalul de check-in vor putea să verifice și documentele, cu ajutorul recunoașterii faciale. Astfel, după acest pas nu va mai fi nevoie să treci prin porțile obișnuite de control, pentru că vei fi recunoscut pe întreaga suprafață a aeroportului.

De asemenea, cu ajutorul 5G a fost implementată și etichetarea inteligentă a bagajelor. Acestea pot fi urmărite de către pasageri pe un site și vom ști în permanență unde se află, ca să se evite costurile suplimentare aduse de pierderea acestora pe traseu.

Un alt amănunt interesant al implementării 5G este cel al realității augmentate. Personalul de pe aeroport poartă ochelari cu realitate augmentată și folosind rețelele 5G și recunoașterea facială, conectată la terminalul de check-in, vor putea identifica pasagerii VIP, dar și pe cei care întârzie la poartă, iar apoi se vor putea duce să-i anunțe în mod privat, fără să fie folosit sistemul audio al aeroportului.