UPDATE: pe 26 aprilie, oficialii Uber România au transmis o poziție oficială față de decizia tribunalului din Cluj.

---

Taximetriștii au câștigat procesul cu Uber, după ce judecătorii de la Tribunalul Specializat au păstrat decizia instanței de fond, anunță portalul stiridecluj.ro.

Pe fond, în 27 iunie 2018, Tribunalul Specializat a dispus ”încetarea şi interzicerea practicilor de concurenţă neloială desfăşurate de pârâtele SC U. S. R. SRL şi R. O. B.V, constând în furnizarea de servicii în domeniul transportului, implicând transportul de persoane fără deţinerea autorizaţiilor legale, pe raza Municipiului Cluj-Napoca”.

Apelul a fost pierdut de UBER, după ce instanța a menținut prima sentință.

În vara anului trecut, după prima sentință, compania de ride sharing, activă pe piața clujeană din august 2016, anunțase că va depune apel. Reprezentanții mai spuneau că vor face ”pași proactivi către un model licențiat”.

”[...] Admite în parte cererea de intervenţie principală formulată de intervenienţii MPG, PC, BM, PCA, BNI, HIC, OCC, GG, MG, PA, BMD, BMF, RVA, PA, CGD, TCG, PSO, LL, MI, BA, VR, IAR, HDR, VNA, ZI, BZ, GA, KRL, NMV, RT, PV, RV, şi în consecinţă, Dispune încetarea şi interzicerea practicilor de concurenţă neloială desfăşurate de pârâta S.C. U.S.R. S.R.L. constând în furnizarea de servicii de suport referitoare la verificarea documentaţiei prezentate de furnizori şi a stării autovehiculului, precum şi în sesiuni de informare a furnizorilor care doresc să utilizeze aplicaţia UBER, toate în legătură cu furnizarea de servicii de transport pe raza Municipiului Cluj Napoca.Dispune publicarea dispozitivului prezentei hotărâri într-un ziar de largă circulaţie, pe cheltuiala pârâtei. Păstrează restul dispoziţiilor sentinţei apelate. Decizia este definitivă şi executorie. Pronunţată în şedinţa publică din data de 25.04.2019”, se spune în decizia de azi.

Decizia tribunalului din Cluj ar putea deschide un precedent pentru menținerea serviciilor oferite de Uber în țara noastră. Deja se discută de ceva timp de schimbarea legislației, lucru care ar îngreuna foarte mult prezența aplicațiilor precum Uber sau Bolt (Taxify) sau chiar Clever Taxi, iar de o lună se așteaptă decizia comisiilor parlamentare pe marginea legii care reglementează serviciile de ridesharing.

Uber, Taxify, Clever Taxi și Black Cab au primit o lovitură pe 29 martie, când Guvernul a adoptat o Ordonanță de Urgență prin care elimină formularea "în mod repetat" din legea transportului public, astfel că șoferii care fac ridesharing pot rămâne fără plăcuțele de înmatriculare la prima abatere, dacă sunt opriți de către Poliție. Ordonanța de Urgență va intra în vigoare la 60 de zile de la 29 martie.

Detalii despre interzicerea Uber, Taxify și Clever puteți citi aici.

Până atunci, în reacții publice, reprezentanții Uber și Taxify au spus că așteaptă de la autorități o lege ridesharing care să le reglementeze activitatea, dar adaptată nevoilor, pentru că actuala lege a taximetriei nu poate fi aplicată. Propunerea de lege este cea cu numărul 145 pe 2019 și se numește "Lege privind activităţile de transport alternativ cu un vehicul cu conducător auto “VTS", care a intrat în circuitul legislativ pe 19 martie, iar de curând a trecut de avizul unei Comisii Parlamentare.

Dacă parlamentarii nu duc legea în plen până expiră termenul de 60 de zile, putem avea o perioadă tampon în care Uber și Taxify să nu mai poată funcționa în România (sau să poată funcționa, dar în ilegalitate, pentru că toți șoferii vor risca amendă și scoaterea plăcuțelor de înmatriculare).

Reacția Uber și Taxify poate fi citită aici.