Cercetarea identifică principalele nevoi, dorințe și oportunități ale micilor antreprenori de la noi și realizează un portret al fondatorului de startup din țara noastră.

În cadrul studiului din acest an au fost luate în calcul informațiile primite de la 284 de respondenți. Din totalul acestora, 82% au declarat că sunt fondatori ai unor afaceri cu o vechime mai mică de 3 ani, iar 92% au declarat că sunt fondatori și acționari în cadrul companiei.

De altfel, jumătate dintre respondenți au declarat că sunt unici fondatori.

Totodată, din Barometrul Startup-urilor din România reiese faptul că mentalitatea și teama de eșec ocupă primul loc în topul celor mai importante obstacole pentru cei care vor să înceapă și să dezvolte o afacere în România.

Regăsiți toate informațiile din Barometrul Startup-urilor din România la finalul articolului.

Educația precară, impredictibilitatea fiscală și situația politică actuală se clasează pe a doua poziție, fiind resimțite și menționate de 12% dintre antreprenorii chestionați în cadrul studiului. Totodată, în acest an, antreprenorii au menționat și situația politică actuală ca fiind un obstacol în calea lansării sau dezvoltării unei afacerii.

În dezvoltarea afacerii lor, principalele piedici cu care se confruntă majoritatea antreprenorilor de startup sunt lipsa de capital pentru investiții (45%), bugetul de promovare limitat (38%), dar și nevoia de noi clienți, pe care însă nui știu cum să-i atragă (34%).

Barometrul Startup-urilor din România

Profilul afacerii aflată la început de drum

Am analizat startups cu o vechime mai mică de 3 ani.

50% dintre ele au o vechime de sub un an – au nevoie de îndrumare pentru că sunt la început de drum.

O treime dintre ele nu reușesc să treacă în al doilea an.

87% dintre ele funcționează în mediul urban (41% în București).

Însă crește numărul celor din mediul rural.

În ceea ce privește sectorul de activitate – 26% sunt în IT, software, internet – tendința este în linie cu ceea ce se întâmplă afară.

Comerț, servicii, media, industria alimentară, educație (6% în acest an – apare nou acum, o tendință de creștere).

Venituri – sub 50.000 de euro (pe 2018 – 83%) – nu sunt diferențe mari față de anii trecuți, dar sunt diferențe în ceea ce privește evoluția veniturilor.

Pentru cei mai mulți, veniturile au creștere între 51-100%.

Numărul de fondatori – proporție de 50% sunt unici fondatori. Pe parcurs, își dau seama că au nevoie de ajutor și atunci vine și cel de-al doilea cofondator.

24% au un singur angajat (29% nu au niciun angajat) – numărul mediu de oameni este unde la 2 oameni/companie.

Un startup funcționează în medie cu 2 oameni.

36% își adresează produsele pe piața locală, 20% merg pe piața globală (IT-ul este majoritar), 10% piața regională

Cel mai important criteriu după care își evaluează startup-ul este cel financiar (72%), 20% - social, 9% - impactul asupra mediului înconjurător.

Profilul antreprenorului

Vârsta – 65% au între 22 și 35 de ani.

Dacă ne uităm la studiile din SUA vedem că vârsta medie este undeva la 42 de ani – să deschizi ca să ai succes.

Vârsta medie este 33,1 ani.

3% sunt peste 50 de ani.

Regăsiți toate informațiile din Barometrul Startup-urilor din România la finalul materialului.

Cei mai mulți sunt absolvenți ai unor sector realist – finanțe – economie, IT, științe inginerești.

Scădere a veniturilor într-un startup – 42% sunt între 0-500 euro.

71% sunt la prima inițiativă antreprenorială, 17% sunt la al doilea startup – 69% dintre ei au eșuat în primul startup

Medie de 9 ore muncite într-o zi de un antreprenor.

Reglementare și impozitare

52% cred că s-a deteriorat mediul de reglementare și cel fiscal față de anii anteriori. Doar 22% dintre ei consideră că s-a îmbunătățit.

Cele mai menționate – scăderea impozitării muncii, simplificarea reglementării și taxării startups, finanțare.

Scutirea și scăderea taxelor, soluții de finanțare, relaxare și simplificare fiscală – principalele 3 elemente pe care și le doresc pentru a fi încurajați să înceapă mai multe afaceri.

Dezvoltarea afacerilor

50/50 și-ar dori sau nu să intre pe noi piețe. 51% s-ar îndrepta spre Europa.

65% și-ar dori să-și extindă afacerile spre un alt domeniu.

45% nu au o strategie de exit, comparativ cu 28% care au o strategie.

24% - birocrația consumă timp (trebuie să se documenteze foarte bine pentru a fi la curent cu legislația, autorizații), 9% - managementul timpului

45% - lipsa de capital de investiții – ce-i împiedică în dezvoltarea afacerii în acest moment, 38% - buget limitat de promovare, 34% - au nevoie de clienți, dar nu știu cum să-i atragă.

Educație antreprenorială

Impredictibilitatea fiscală – 12%

Mentalitatea și teama de eșec – 20%

Educația precară – 12%

Acestea 3 sunt considerate a fi cel mai important obstacol pentru începerea și dezvoltarea unei afaceri în România.

Situația politică curentă – 12% dintre ei au precizat și acest aspect, de menționat că în 2017 nu era acest element în răspunsurile lor.

Sursa principală de învățare este mentoratul și discuțiile cu alți antreprenori – 41%, 25% - cărți de business, 21% - cursuri online.

75% dintre ei cred că educația primită în școală/facultate nu-i pregătește pentru a deveni antreprenori.

Daniel Dines devine un model aspirațional – 2% dintre respondenți l-au identificat. UiPath este primul unicorn românesc.

Eșecul este perceput ca fiind o barieră pentru viitoarele inițiative antreprenoriale, indică lipsa abilităților necesare și este un eșec în carieră. Este diferit față de ceea e vedem la antreprenorii din alte țări.

Rereori partea de lecții pentru sine sau alții este luată în seamă de startups.

Regăsiți toate informațiile din Barometrul Startup-urilor din România la finalul materialului

Acces la finanțare

79% dintre antreprenori spun că și-au început afacerea cu fonduri proprii, 11% au apelat la fonduri europene, 16% (creștere substanțială) spun că au apelat la fondurile nerambursabile de la statul român.

Diversificare în ceea ce privește sursele de finanțare pe care îi vor accesa în următorul an.

71% - programele guvernamentale pentru startups, 58% - fonduri europene30% - credite bancare – instrumentele de finanțare care ar avea impact.

29% - optimizarea și definirea modelului de business – pe ce se concentrează acum.

Incubatoarele și acceleratoarele sunt percepute a avea un impact semnificativ pentru dezvoltarea afacerilor – poți să-ți iei acest ajutor coordonat (23%).

34% dintre respondeți nu participă la evenimente de networking – 89% mers la sub un eveniment.

Regăsiți toate informațiile din Barometrul Startup-urilor din România mai jos.

Barometrul Afacerilor de Ti... by on Scribd