Pentru fiecare companie care ajunge să fie evaluată la miliarde de dolari există nenumărate altele care dispar, chiar dacă au primit, de-a lungul timpului, finanțări generoase. Am regăsit o listă de startup-uri internaționale care au ieșit din peisaj în acest an, din diferite motive. Cele 10 startup-uri de pe această listă au strâns împreună peste 1,6 miliarde de dolari de-a lungul existenței lor. Iată trei eșecuri răsunătoare.

Jawbone: 1997 – iulie 2017

O vreme destul de îndelungată, numele Jawbone a fost sinonim cu industria dispozitivelor purtabile. Compania a reușit să strângă 1 miliard de dolari, iar în vremurile sale de glorie era evaluată la 3 miliarde de dolari. În ultimii doi ani, Jawbone a fost implicat și în diferite procese legate de patentele unor produse cu Fitbit – în cele din urmă, anul trecut, judecătorii au dat un verdict în favoarea Fitbit. În luna iulie a acestui an, fondatorul său a pus lacătul pe ușă și a început lichidarea bunurilor companiei pentru a plăti creditorii.

Juicero: 2013 – septembrie 2017

Numele Juicero, la fel ca și vestea despre falimentul său, a ajuns și în România. Compania din Silicon Valley a început să strângă bani din 2013, însă nu a lansat public produsul decât în 2016 (după ce a luat 118,5 milioane de dolari de la investitori). Un an mai târziu, acești investitori au realizat faptul că marele storcător Juicero, care se vindea la 400 de dolari, nu făcea nimic altceva decât să scurgă conținutul din niște pungi – la fel ca și când ai strânge acea pungă cu mâna. Asta deși Juicero se prezenta ca fiind un storcător inteligent de fructe, utilizatorii fiind nevoiți ca după achiziția acestuia să își facă un abonament săptămânal sau să cumpere individual pliculețe cu diferite tipuri de fructe ce vor fi stoarse. Pe lângă faptul că s-au făcut de rușine, cei de la Juicero au rămas fără alte finanțări și nu și-au mai revenit din declin.

Hello: 2012 – iunie 2017

Hello a fost producătorul Sense, un device care monitoriza calitatea somnului. Spre deosebire de brățările care au această funcție de tracking, cum este exemplul Fitbit, Sense era o sferă menită să stea în camerele utilizatorilor. Deși își doreau un cumpărător (reușiseră să strângă o finanțare în valoare de 40 de milioane de dolari, iar compania fusese evaluată chiar și la 300 de milioane de dolari), cei de la Hello nu au reușit să scoată Sense de pe rafturile unor retaileri ca Target sau Best Buy, care acceptaseră să-l vândă.