Am vorbit la emisiunea săptămânală “Ziua Zero” cu Adrian Cernat, CEO al SmartDreamers, un startup din Târgu Mureș care face recruitement marketing, adică ajută companiile să găsească niște candidați acolo unde platformele tradiționale nu pot. SmartDreamers a luat inclusiv o investiție de 700.000 de euro de la 3TS Capital Partners.

Ce face SmartDreamers?

“SmartDreamers e o platformă de recruiting marketing. Ajutăm companiile să ajungă la o plajă diferită de candidați. 20% dintre potențialii candidați își petrec timpul pe platformele clasice de recrutare. Noi ajutăm companiile să ajungă la ceilalți 80%”, a spus Adrian Cernat, CEO al Smart Dreamers.

“Avem trei piloni principali. Social media, publishers și universități. O companie de pe SmartDreamers poate posta joburi pe mai multe surse, unde candidații își petrec timpul. Avem 80% din business în România și celelalte operațiuni în Ungaria. Avem planuri de extindere internațională”

Extinderea spre publisheri și universități

“Am dezvoltat două aplicații asemănătoare: SmartDreamers Universities și SmartDreamers Publishers. Pentru o universitate e foarte simplu, instalează aplicația în website, fără costuri upfront, după care companiile pot posta joburi direct pe site-ul universității sau prin SmartDreamers. Dacă o face direct pe site-ul universității e freemium, vrem să încurajăm să fie cât mai multă activitate, iar universitatea să aducă un content de calitate pentru absolvenți. E una dintre responsabilitățile universității, să te conecteze cu piața muncii.”

Avem trei piloni principali. Social media, publishers și universități. O companie de pe SmartDreamers poate posta joburi pe mai multe surse, unde candidații își petrec timpul. Avem 80% din business în România și celelalte operațiuni în Ungaria

“Avem aproximativ 20 de surse de recrutare pe SmartDreamers. O companie ca să intre pe fiecare sursă costă și durează, e mult mai eficient să facă prin noi. Lucrăm cu companiile mari, unde ajutăm compania să ajungă pe toate canalele. La pachet cu social media intră și universitățile și publishers. E un one stop recruitement shop.”

Problemele recrutării

“Recrutarea în companii nu are prioritate în multe companii, nu se acordă bugete mari. Dar sunt companiile mari care înțeleg cât de important e să ai o strategie de recrutare ca o strategie de vânzare. Să fii proactiv, nu să aștepți candidatul. Dacă mergi și postezi un job și aștepți candidații, e o strategie pasivă. Dacă vinzi produsele companiei și aștepți să vină clienții, s-ar închide compania în câteva săptămâni. Companiile înțeleg că e nevoie de a avea o strategie de marketing pe recrutare. Vei găsi oameni pe care să-i angajezi, vei avea un employer branding foarte bună. În sectorul de IT e o strategie pe termen lung, pentru că, de exemplu, un partener din Olanda are un termen de angajare de 12 luni pentru un developer. În România e viteză mare, dar mergem în direcția în care va fi din ce în ce mai dificil să găsești un IT. Intervine o variabilă: brandul de angajator”

În sectorul de IT e o strategie pe termen lung, pentru că, de exemplu, un partener din Olanda are un termen de angajare de 12 luni pentru un developer. În România e viteză mare, dar mergem în direcția în care va fi din ce în ce mai dificil să găsești un IT

“În România e un duopol, în Ungaria e un singur jucător cu 85% din piață. Prețurile din Ungaria sunt mai mari, sunt aproximativ 2,5x mai mari. Înainte de investiție am vrut să mergem în străinătate, ca să fim mai atractivi pentru investitori. Am început în Ungaria și am semnat deja cu branduri puternice. După investiție a devenit parte din plan, avem o echipă din Budapesta și avem tracțiune bună”.

Extindere internațională

“Vom lansa o variantă SmartDreamers.com, care va fi disponibilă oricărei companii. Vrem să mergem pe piețe mai mari din Vest. În Vest nu e nevoie de un face to face meetings, poți să gestionezi vânzările de la distanță. SmartDreamers va fi echivalentul Hootsuite pentru recrutori. Compania își creează cont pe site și de acolo va gestiona foarte ușor toate canalele de social media și Google Ads, nu va fi nevoie să lucreze cu o agenție de advertising. Va crea ad-uri din SmartDreamers și le va avea distribuite pe toate platformele. Are informații din Google Analytics.”

“După investiție e cea mai bună perioadă SmartDreamers. Ai mai multe resurse, dar ești mai serios. A crescut rapid echipa și a fost o provocare mare. Ai raportări normale, dar te și motivează că nu vin doar bani din business, ci și o experiență din partea fondului. Overall ne-a ajutat foarte mult și ar fi fost foarte greu fără. Suntem 22 de persoane. Avem ambiții internaționale. Ne uităm inevitabil la investiții noi. Dacă am fi rămas doar în România și ne-am fi concentrat pe profitabilitate, probabil nu aveam nevoie. Dar ne extindem pe alte piețe și ne uităm la viitoare runde de investiții.”

Profitabilitate înainte de investiție

“Înainte de a avea investiția am urmărit profitabilitatea și am atins-o înainte de finanțarea de la 3TS Capital. Am avut un bridge investment de la angel investors ca să ne ajute să ajungem la seed investment. Știam că dacă vrem să reușim să ajungem la investitori, trebuia să ajungem punctul de break even. E specific pieței din Europa Centrală și de Est, te poate forța să mergi către break even într-o etapă destul de timpurie, spre deosebire de Statele Unite unde viteza e diferită pe piața de venture capital.”

Suntem 22 de persoane. Avem ambiții internaționale. Ne uităm inevitabil la investiții noi. Dacă am fi rămas doar în România și ne-am fi concentrat pe profitabilitate, probabil nu aveam nevoie

Dezvoltarea unui startup în Târgu Mureș

“La început a fost o provocare, până am găsit o persoană în București. Sunt avantaje. În Târgu Mureș, e mai ușor de format o echipă de IT, nu e o echipă atât de puternică, iar la costuri salariale e mai bine. Dar e mai greu să găsești oameni de sales, de marketing. Pentru Budapesta a fost un avantaj.”