Noțiunea de startup este deja parte din limbajul nostru cotidian. Toți ne-am dori să lansăm un startup. Însă nu toate afacerile nou deschise se încadrează în această categorie. Care sunt diferențele dintre un startup și un IMM?

În esență, orice startup este un IMM, dar nu orice IMM poate fi un startup. Dacă o luăm în sens literal, un startup este orice companie nou lansată.

Ce este un startup?

Un startup este o afacere care are la bază o componentă de tehnologie. Startup-ul este un cuvânt folosit pentru a defini o companie axată pe tehnologie, care creează produse, nu servicii, care are un potențial de creștere foarte mare, iar fondatorii vizează o piață globală.

De exemplu, un restaurant sau un magazin deschis în orașul natal nu poate fi definit ca fiind startup.

În volumul Lean Startup, Eric Ries definește startup-ul ca fiind o instituție umană menită să creeze noi produse și servicii în condiții de extremă incertitudine. Totodată, activitatea fundamentală a unui startup este de a transforma ideile în produse, de a evalua răspunsul clienților și de a învăța dacă trebuie să pivoteze sau să persevereze.

De asemenea, unii experți vorbesc despre un startup ca „despre o companie în dezvoltare, cu o creștere accelerată, dar în căutarea unui model de business viabil”.

Când încetează o companie a mai fi un startup? Sunt mai multe momente.

De exemplu, când ajunge să achiziționeze alte companii, sau, o definiție dată de cei de la TechCrunch, când cifrele spun că a atins un anumit prag: are venituri de peste 50 de milioane de dolari, are cel puțin 100 de angajați și a atins o evaluare de peste o jumătate de miliard de dolari.

Ce este un IMM?

În categoria întreprinderilor mici și mijlocii se află companiile care angajează mai puțin de 250 de persoane și au o cifră de afaceri anuală de până în 50 de milioane de euro și dețin active care nu depășesc valoarea de 43 de milioane de euro.

Dată publicității la finalul anului trecut, analiza Comisiei Europene pentru anul 2018 arată faptul că, pe piaţa locală sunt active aproape 500.000 de IMM-uri, dintr-un total de peste 25 de milioane de întreprinderi mici şi mijlocii la nivelul Uniunii Europene.

IMM-urile reprezintă 99,8% din toate firmele din UE din sectorul non-financiar, o pondere similară având şi în România.

Media UE în 2018 a fost de 58 de IMM-uri la 1.000 de locuitori, însă la nivelul ţărilor membre au existat variaţii puternice, de la 29 de întreprinderi mici şi mijlocii în cazul României, la 115 în Cehia, sau 35 IMM-uri la mia de locuitori în Germania şi 38 în Marea Britanie.

Dacă pentru IMM-uri definițiile sunt oarecum standard, experții nu reuseșc să se pună de acord la o singură definiție a startup-urilor. Poate nici nu contează foarte mult. Important este ca persoanele care vor să schimbe lumea prin ideile lor, sau să facă bine în orașul lor să aibă curajul de a-și pune ideile în aplicare.

Mai multe noțiuni de business, utile firmelor de orice dimensiune și din orice domeniu, găsiți și aici.

&