„Mindset de Antreprenor” este un proiect start-up.ro, susținut de către Orange, în care vorbim cu fondatorii startup-urilor care au trecut prin programul de accelerare Orange Fab și nu numai, startup-uri de tehnologie care fac lucrurile să se miște, pentru a vedea cum arată oportunitățile pentru cei care au lansat business-uri în care folosesc inteligența artificială, machine learning sau comerțul online. Pentru afacerile cu un ADN inovator, situația sanitară se poate transforma într-o oportunitate uriașă. Acestea sunt poveștile lor.


Siscale dezvoltă, pe scurt, soluții digitale pe care le vinde companiilor pentru ca acestea să poată automatiza procese cu ajutorul inteligenței artificiale.

Petrică a emigrat în Statele Unite după 17 ani în care fiind în România a lucrat la companii mari din zona telecom sau din zona de conectivitate.

I se spune „visul american”, iar el a început pentru Petrică în 2010, când a aplicat la Loteria Vizelor. „Din curiozitate”. Nu voia neapărat să trăiască în Statele Unite, dar a aplicat ca un test. A decis cu familia că deși acasă, în România, aveau o viață bună, să o ia de la capăt în SUA.

A plecat cu familia acolo și a trecut de la a fi angajat la companii multinaționale în România la consultanță și servicii. Din zona aceasta a migrat după 3 ani în antreprenoriat, folosindu-se de cunoștințele sale anterioare.

Ajuns în America a decis să lanseze Siscale în 2015, la New York. Din Statele Unite, Petrică reușește să coordoneze o echipă de zeci de angajați în România.

Începutul anului a prins cu motoarele turate startup-ul românesc condus din SUA și cu echipă de developeri în țară.

Programe de accelerare transformate în oportunități

Siscale este o companie IT înființată la începutul anului 2015 de Petrică Ruță, un specialist IT care a emigrat în State, care dezvoltă soluţii de inteligenţă artificială (AI) pentru eficientizarea și optimizarea operaţiunilor IT.

Încă din 2018 startup-ul devenise cel mai mare partener de pe Coasta de Est a SUA pentru Elastic, compania care a dezvoltat Elasticsearch, considerat cel mai bun motor de căutare pentru companii.

Un an mai târziu, au participat la programul Innovation Labs. Beneficiul programului de incubare e că unele echipe pot primi acces în Orange Fab, iar astfel au ajuns și Siscale la această colaborare.

Acum lucrează alături de Orange la crearea unei platforme bazată pe inteligenţa artificială pentru operaţiunile de IT (AIOps) pentru ei şi pentru clienţii lor de business.

Mai multă productivitate și grijă pentru clienți

Luna martie 2020 i-a prins în mijlocul unor proiecte strategice începute încă de la finalul lui 2019, așa că au fost nevoiți să ajusteze planurile în funcție de noile priorități ale clienților.

”Cultura noastră organizațională are în centru clientul, iar odată cu ajustările strategice ale clienților, echipa a fost motivată să ajute prin creativitate și inovație, securizând atât succesul clientului, cât și al nostru”, ne-a precizat Petrică Ruță, CEO și cofondator Siscale, sau Peter, așa cum îi place să i se spună.

Deoarece echipa era deja împărțită între România și Coasta de Est a Americii, din punct de vedere al fluxului de muncă nu au fost schimbări în aceste luni. Peter crede chiar că au fost mai productivi.

Însă lipsa de claritate pentru următoarele 6 luni este cea care pune presiune pe planurile de viitor ale companiei.

Pentru că activitatea Siscale pendulează între două țări, fondatorii startup-ului sunt nevoiți să își facă tot felul de calcule având în vedere ambele situații economice.

”Similar situației din România, și în SUA există o presiune uriașă asupra economiei, ca urmare numărul de investiții a scăzut, dar interesul există în continuare”, spune Peter, adăugând că bugetul de marketing a fost cel de la care au tăiat cel mai mult în această perioadă.

Soluții rapide pentru companii în această perioadă

Pe ce se bazează acum, cu un buget pentru promovare ciuntit? Pe valoarea generată pentru clienți. Până la urmă, trebuie să îi ajuți pe cei pe care-i ai deja.

”Încercăm să menținem, și chiar să creștem, valoarea adusă de echipa noastră clienților, accelerând inovația și ascultându-i, astfel încât soluțiile implementate să-i ajute să treacă cu bine peste această perioadă”, menționează CEO-ul Siscale.

Din punctul său de vedere, perioada aceasta a avut un impact major asupra infrastructurii și echipelor IT din orice companie. Iar la fundația acestui lucru a stat nevoia de a lucra de acasă și de a interacționa de la distanță.

În plus, echipa Siscale a venit cu soluții menite să adreseze nevoile companiilor în zone precum: management sistemelor de muncă la distanță și observabilitate la nivel de infrastructură IT.

De asemenea, au lucrat la automatizarea rapoartelor către conducere, dar și la securizarea datelor firmelor alături de care lucrează.

Mai mult, au venit cu soluția de analiză a datelor, dat fiind faptul că au experiență pe partea de data engineering/data science.

La începutul crizei medicale, partea de corelare și analiza statistică, precum prezentarea datelor, au fost cerințe venite din partea unora dintre clienții lor, așa că s-au gândit să extindă capabilitățile și către public.

”La momentul respectiv majoritatea platformelor ce ofereau date și statistici referitoare la pandemie nu ofereau posibilitatea utilizatorului de a interacționa direct cu aceste date”, spune Peter.

El menționează că a vrut să ofere publicului larg o platformă unde orice om să poate să facă o analiză de date. Site-ul https://covid19.siscale.org va fi menținut atât timp cât va fi nevoie de el.

Viitorul înseamnă date înaintea instinctului

Ultimele luni au creat și o serie de tendințe pe care Peter crede că le vom vedea pe termen lung, mai ales că au devenit subiect comun de discuție în piață.

Printre acestea se numără Business Intelligence (BI), Artificial Intelligence for IT Operations (AIOps) – inteligența artificială pentru operațiuni de IT. Segmente importante de piață care vor putea crește gradul de folosire a datelor în luarea deciziilor de business versus alegeri bazate pe instinct.

”Luarea deciziilor în funcție de date, machine learning și AI poate ajuta departamentul IT precum și celelalte verticale de business să devină mai eficiente și mai aproape de clienți. Vedem, de asemenea, un interes crescut pentru zona de modelare și algoritmi de predicție, atât în zona de analiză a efectelor pandemiei la nivelul populației precum și a afacerilor”, detaliază Peter.

Iar aici intră în scenă soluția de AIops pe care Siscale o dezvoltă alături de Orange, care va fi utilizată de compania telecom atât în România, cât şi în alte operaţiuni din Europa.

Participarea în cadrul acceleratorului Orange Fab nu i-a adus startup-ului cu dublă cetățenie numai acces la un fond de clienți, ci și un partener experimentat, ce le-a fost ghid către potențiale soluții, și cu resurse ce pot ajuta Siscale să se dezvolte în continuare.

Ținta Siscale pentru acest an este de a-și consolida poziția ca integrator de proiecte de Big Data/Machine Learning și AI atât în EMEA, cât și în Statele Unite.

Și, mai ales, de a ajunge la nivelul următor de scalabilitate în ceea ce privește vânzările și strategia de go-to-market (n.r. - strategia de intrare în piață), alături de parteneri strategici, continuând să asculte nevoile clienților.