Potrivit analistului financiar Iancu Guda, jumătate dintre companiile insolvente au realizat investiții semnificative pe termen lung cu trei ani înainte de momentul intrării în incapacitate de plată.

Totuși, există un motiv pentru care acele companii nu au avut o traiectorie fericită.

”În ciuda acestui fapt, aproape trei sferturi dintre acestea au înregistrat, ulterior momentului investiției, venituri și/sau profituri în scădere. În concluzie, aproximativ o treime dintre companiile insolvente a realizat investiții (care au generat costuri suplimentare de finanțare și creșterea gradului de povară financiară) cuplate cu deteriorarea situației financiare a companiei (pe fondul scăderii veniturilor și/sau a profiturilor obținute). În acest context, evident, capacitatea acestor companii de a-și onora obligațiile de plată s-a deteriorat semnificativ, alimentând presiuni imense asupra lichidității și crescând riscul de insolvență”, explică Iancu Guda.

--

Școala de Business este o secțiune dedicată, susținută de BCR, în care aducem soluții aplicabile afacerilor. Antreprenorii afectați de criza provocată de coronavirus beneficiază gratuit de sfaturi și knowledge ce țin de leadership, comunicare, fiscalitate și finanțare, mulțumită unui nou modul de educație financiară, parte a programului BCR Școala de Business. Înscrie-te gratuit la Școala de Business aici.

--

Ce trebuie companiile să înțeleagă este faptul că nu pot rezista în afaceri pe termen lung dacă nu te reinventezi încontinuu prin investiții inteligente. Bineînțeles, există și excepții, precum business-urile care acaparează un segment mic de clienți, dar care au un potențial modest de creștere pe viitor - cum ar fi farmaciile din sate în care marile lanțuri farmaceutice nu s-ar extinde.

O lege fundamentală în finanțare ne arată că randamentul superior atrage capitalul. Aceasta duce către alta, denumită tendința de revenire la medie. Această lege are următoarele etape:

  • Creșterea accelerată a profitului într-o industrie atrage noi investiții
  • Aceasta la rândul ei determină creșterea concurenței și temperarea ritmului de creștere a profitului
  • Companiile devin mai agresive, ceea ce duce la scăderea lentă a profitului în primă fază, apoi mai accelerat
  • Sectorul trece pe pierdere, companiile mai vulnerabile ies din piață
  • Firmele mai puternice care rezistă își amplifică profiturile - uneori peste media istorică
  • Ciclul se reia, deoarece profiturile mari atrag noi investiții și creșterea concurenței

Cu toate acestea, investițiile nu trebuie făcute doar pentru a fi făcute. Finanțarea acestora implică atragerea de capital, lucru costisitor în sine. De aceea, orice investiție poate deveni viabilă pe termen lung doar dacă duce la creșterea profiturilor monetare care să acopere costul de finanțare. Mai mult, profiturile trebuie obținute într-un orizont de timp rezonabil - un profit monetar în creștere, dar obținut foarte lent, nu este suficient.

Mai mult, unii antreprenori desconsideră concurența sau evoluția cererii atunci când realizează investiții și își planifică așteptările viitoare de profit. Spre exemplu, dacă firmele concurente fac investiții în același timp pentru creșterea vânzărilor, nu va fi loc pentru toți, deoarece piața este aceeași sau crește mai lent. De aceea, trebuie analizate mereu două aspecte: dacă firmele concurente fac investiții și dacă da, ce rezultate obțin.

Companiile vor trebui să analizeze în ce măsură investițiile noi realizate de cele mai importante firme concurente depășesc amortizarea și vânzările de active ale acestora. Dacă se întâmplă acest lucru, înseamnă ca ritmul de înnoire al activelor îl depășește pe cel de învechire și vânzare în ultimul an. Pe lângă trendul pe termen scurt, trebuie verificat dacă întreaga bază de active a firmelor concurente este două sau mai învechită. Dacă durata medie de utilizare a activelor existente este mai mică decât durata de viață rămasă, atunci firmele concurente pot fi competitive deoarece au realizat investiții recente.

Pentru a evalua rezultatele obținute de firmele concurente ca urmare a investițiilor realizate, este important de urmărit o serie de indicatori precum: ritmul de creștere al cifrei de afaceri, marjele de profitabilitate, productivitatea muncii, vizibilitatea brandului, competitivitatea în piață prin ofertele de preț, forța de vânzare și agresivitatea de promovare.

Înscrie-te gratuit la Școala de Business pentru mai multe resurse utile antreprenorilor.

Structura cursului este realizată de Iancu Guda, președintele analiștilor financiari din România și lector universitar. Iancu are o experiență profesională de peste un deceniu, timp în care a întâlnit aproximativ 1000 de antreprenori din toate sectoarele și a analizat peste 100.000 de companii insolvente în Romania.

Creează-ți cont pe platforma Școala de Business pentru a-ți dezvolta un business inteligent, puternic și competitiv, asa cum știm că îți dorești. Cursul de Management Financiar al Școlii de Business!

Acest conținut educațional din cursul Management Financiar de pe platforma Scoala de Business este inspirat din cartea autorului Iancu Guda, „De Ce Eșuează Companiile?” apărută la Editura Publică în 2018