Pentru a-și gestiona cât mai bine afacerea, pentru a lua decizii cât mai raționale și mai potrivite fiecărui context, antreprenorii trebuie să își dezvolte abilitatea de a trece la o stare emoțională la alta în funcție de etapa ciclului economic, respectiv alternarea momentelor de expansiune cu cele de recesiune. De asemenea, antreprenorii trebuie să învețe și cum să își ajusteze fluxul de numerar în funcție de fiecare etapă.

Fiecare business e unic, dar structura fluxlui de numerar ne permite să ne dăm seama despre profilul antreprenorului din spatele afacerii.

--

Școala de Business este o secțiune dedicată, susținută de BCR, în care aducem soluții aplicabile afacerilor. Antreprenorii afectați de criza provocată de coronavirus beneficiază gratuit de sfaturi și knowledge ce țin de leadership, comunicare, fiscalitate și finanțare, mulțumită unui nou modul de educație financiară, parte a programului BCR Școala de Business. Înscrie-te gratuit la Școala de Business aici.

--

De exemplu, potrivit analistului financiar Iancu Guda, antreprenorii foarte conservatori conduc afaceri care produc mai mulți bani din operațiuni decât sunt investiți pe termen lung, diferența fiind distribuită către dividende. Acesta este ”profilul unor antreprenori cu aversiune la risc, care preferă să rămână în zona de confort și sa distribuie o bună parte din fonduri către dividende. Totuși, dacă strategia continuă pe termen lung, compania își poate pierde din competitivitate, ceea ce poate duce la scaderea cifrei de afaceri și al profitului obținut”, explică Iancu Guda într-un material publicat pe bcrscoaladebusiness.ro.

Dacă firmele concurente investesc eficient și agresiv, atunci antreprenorii trebuie să accelereze investițiile pentru a nu pierde teren în fața competitorilor. În acest caz, avem două situații:

(1) Prima este cea in care investițiile sunt plafonate de numerarul operațional. Astfel, din facturile încasate de la clienți se plătesc salariile, furnizorii, taxele și dobânzile, iar cu numerarul rămas disponibil se fac investiții. Aceasta reflectă o situație de echilibru perfect, deoarece firma nu are nevoie de surse de finanțare externă, precum credite sau majorare de capital social. Aceste companii preferă să se consolideze după fiecare investiție, generând un numerar operațional cel puțin egal cu investiția recent finalizată. Principalul dezavantaj al acestei strategii este creșterea organică limitată de resursele financiare interne.

(2) A doua situație este atunci când investițiile pe termen lung depășesc numerarul operațional generat de companie. Practic, acești antreprenori sunt orientați către risc și atrag fonduri externe de la bănci sau parteneri pentru a susține proiecte de investiții sau preluări de alte companii, peste capacitatea internă a firmei de a le susține. Inevitabil, această strategie duce la creșterea gradului de îndatorare, dar permite în același timp accelerarea vitezei de creștere a afacerii. Pentru a evita supraîndatorarea și preluarea de riscuri prea mari, cele mai bune practici recomandă alternarea etapelor de consolidare după fiecare investiție majoră realizată. Astfel, cu cât investiția este mai mare, cu atât compania trebuie să aștepte să genereze un numerar operațional care urmează să fie reinvestit integral în companie!

”Până acum, am ilustrat structuri ale fluxului de numerar «de tip scară» deoarece etapele de investiții sunt urmate de perioade de consolidare prin numerar operațional pozitiv. Însă, lucrurile pot degenera atunci când companiile realizează investiții majore bazate exclusiv pe finanțare externă, fără să intercaleze etape de consolidare, așa cum se intampla în cazul structurilor «de tip lift». Acești antreprenori sunt orientați către risc într-un mod agresiv, de cele mai multe ori datorită efectului de supraîncredere, care îi determină să subestimeze riscurile și să supradimensioneze câștigurile. Pentru a nu destabiliza compania, gradul de indatorare trebuie păstrat în parametri normali, reperul extern fiind media sectorială, iar referința internă fiind capacitatea companiei de a plăti împrumuturile bancare în maxim 5 ani prin profitul operațional monetar. Deci, raportul dintre datoriile contractate de la bănci și profitul operațional ajustat cu amortizare să nu depășească pragul de 5”, sfătuiește analistul Iancu Guda.

Antreprenorii cu aversiune la risc trebuie să fie foarte atenți la firmele concurente – dacă acestea investesc și ce rezultate obțin. La extreme cealaltă, antreprenorii cu orientare către risc trebuie sa se asigure că nu supraîndatorează compania.

Totuși, economia este schimbătoare, si nu există o rețetă perfectă a structurii fluxului de numerar care să funcționeze în oricare situație. Ciclul economic este marcat de alternarea etapelor de expansiune cu cele de recesiune, fiecare în parte extrem de diferită.

În expansiune, creșterea economică este peste nivelul potențial, inflația și dobânzile sunt în creștere, activele sunt mai scumpe și se creează noi locuri de muncă, ceea ce înseamnă că rotația de personal este mare și salariile cresc. Mai mult, datele istorice pentru România confirmă faptul că cele mai multe companii noi se înființează în perioada de expansiune, pe fondul încrederii și alimentării „efectului de turmă”. De aceea, în aceste perioade se recomandă o structură de numerar de tip scară, unde investițiile nu depășesc numerarul operațional.

În schimb, în recesiune o parte din firmele concurente ies din business, inflația și dobânzile scad pentru a relansa activitatea economică, activele sunt mai ieftine, angajații sunt mai stabili și nu au pretenții salariale foarte ridicate din cauza șomajului în creștere. De aceea, în aceste perioade se recomandă o structură de numerar de tip scară mai agresivă, sau chiar lift, dacă compania respecta normele de prudență sau are numerar acumulat din spate. Totuși, exploatarea oportunităților de investiții din recesiune poate fi materializată doar de cei care sunt pregătiți în acest sens! Aceasta implică ca firmele sa intre în perioada de încetinire si recesiune cu un grad mic de indatorare, soldul la furnizori sa fie redus. iar rezervele de numerar sa fie mai mari. Compania va putea capta creșterea economică din următoarea etapă de expansiune datorită investițiilor semnificative realizate în recesiune.

Desigur, pe hârtie și in teorie putem să fim foarte raționali. Totuși, realitatea din afacerile de zi cu zi este mult mai dură, deoarece lucrezi cu oameni care trec de la o emoție la alta. Spre exemplu, în perioada de expansiune foarte mulți antreprenori sunt afectați de erori emoționale precum supraîncredere, atribuirea sinelui, frica de regretul de a nu exploata la maxim creșterea economică sau urmărirea trendului (denumit si „efectul de turmă”). Pe măsură ce se instaurează încetinirea sau economia intră în recesiune, majoritatea antreprenorilor resping informațiile negative și reacționează foarte lent din cauza efectului de dispoziție pentru evitarea sentimentului de regret. Atunci când aterizarea este mai dură și recesiunea mai abruptă, se instaurează sentimentul de frică și pierdere a încrederii, care accelerează și mai mult recesiunea la nivel național. Alte biasuri asociate aici sunt frica de regret, efectul de turmă, căutarea de alibi pentru protejarea sinelui și utilizarea cu preponderență a informațiilor cotidiene disponibile După ce punctul de minim este depășit și economia intra în prima etapă de revenire inițială, majoritatea antreprenorilor sunt marcați de aversiune la risc și conservatorism, deoarece încrederea se restabileste mult mai lent. Acestea nu sunt decat o parte din cele peste 15 biasuri importante de natura emotionala sau rationala.

Înscrie-te gratuit la Școala de Business pentru mai multe resurse utile antreprenorilor.

Structura cursului este realizată de Iancu Guda, președintele analiștilor financiari din România și lector universitar. Iancu are o experiență profesională de peste un deceniu, timp în care a întâlnit aproximativ 1000 de antreprenori din toate sectoarele și a analizat peste 100.000 de companii insolvente în Romania.

Creează-ți cont pe platforma Școala de Business pentru a-ți dezvolta un business inteligent, puternic și competitiv, asa cum știm că îți dorești. Cursul de Management Financiar al Școlii de Business!

Acest conținut educațional din cursul Management Financiar de pe platforma Scoala de Business este inspirat din cartea autorului Iancu Guda, „De Ce Eșuează Companiile?” apărută la Editura Publică în 2018.