Primul meu client mi-a plătit 15€/oră. Nu am fost supărat - am fost extaziat!

După ce timp de 6 ani am învățat mersul lucrurilor în mediul corporate, m-am decis să schimb direcția.

Ce aveam era grozav, însă era prea previzibil.

Așa că am decis să ies din coconul corporatist. Am luat-o pe calea automatizării, iar astăzi ajut companii de toate dimensiunile să își maximizeze veniturile. Mai multe detalii despre asta pe blogul meu: MAN Digital.

Ce m-a ajutat să reușesc?

Aici sunt cele 7 lucruri învățate pe drum:

  1. Contează ENORM oamenii din cercul restrâns

Jim Rohn are o vorbă memorabilă, suntem media celor celor cinci persoane cu care petrecem cel mai mult timp.

Să conduci un business de unul singur este un mit.

Pentru a avea succes pe termen lung, ai nevoie de oameni. Am testat asta pe pielea mea după ce primul meu startup a eșuat, pentru ca nu am știut cum să îmi aloc resursele.

Trebuie să te înconjori de mentori, familie și colegi care te provoacă și te fac mai bun. Nu fii suprins când prietenii tăi nu sunt la fel de entuziasmați ca tine când vorbești de “growth hacking”. Găsește oamenii care îți împărtășesc viziunea și valorile.

2. Echipa ta ar trebui să fie mai deșteaptă decât tine

Dacă ești mereu cel mai deștept din cameră, vei fi in dezavantaj. Trebuie să atragi oamenii care sunt exponențial mai buni decât tine în diferite puncte.

3. Primul tău client este vital pentru viitorul business-ului tău

Primul tău client ar trebui tratat regește.

Și toți clienții tăi următori ar trebui tratați precum primul tău client.

Primele tale recenzii pot să-ți lanseze sau îngroape afacerea.

Eu am primit o primă recomandare excelentă care mi-a adus ulterior peste 30 de clienți ce m-au ajutat să-mi cresc agenția. Ei au devenit o a doua familie pentru mine.

Astfel, când e vorba despre primii tăi clienți, asigură-te că te axezi pe calitate nu pe venituri.

4. Cheia networking-ului o reprezintă calitatea în fața cantității

Toată lumea știe că networking-ul este vital, insă puțini știu să facă asta bine.

Aici nu este vorba de vreun concurs de popularitate - este bine să ai contacte, însă important e să întâlnești oamenii potriviți.

Am fost mentor în cadrul Google Launchpad, Hubraum și Techcelerator. Fără aceste experiențe și partenerii pe care i-am avut ulterior datorită experiențelor menționate, probabil încă m-aș zbate la mal.

Primul pas este să părăsești locul cald din corporație, dar alături trebuie să ai oamenii care trebuie, asta dacă nu plănuiești curând o întoarcere.

5. Valoarea pe primul loc, banii pe locul al doilea

Când mi-am pornit afacerea proprie, nu am vrut să exploatez o audiență pentru profit. Am vrut să aduc valoare. Am știut că banii vor fi consecința valorii.

Atunci când abia aveam bani să-mi achit chiria în Cracovia, acei 15€/oră m-au motivat mai mult decât orice salariu din corporație. Asta pentru că am deschis o ușă spre posibilități nenumărate.

6. Va trebui să faci sacrificii

Mulți oameni își pornesc propriul business cu gândul că vor lucra mai puțin și vor avea mai mult timp liber.

Crudul adevăr e că, pentru a putea fi competitiv, vei fi nevoit să faci multe sacrificii - inclusiv vei renunța la viața personală.

Dar nu vă impacientați. Sunt destule satisfacții pe drum, doar dacă ești dispus să te lansezi în noua aventură și ești mereu gata să primești noi lecții, dar și să muncești mai mult decât la fostul tău job de la 9 la 5.

  1. Trebuie să te ingrijești de sănătatea ta mintală

Acel “burnout” al antrepreorului este cât se poate de real. Ai nevoie de un mental healing dacă nu vrei să clachezi de la epuizare. Pentru mine refugiul inseamnă salsa, călătoriile și prietenii.

Este mereu sănătos să îți muți focusul și să te detașezi.

Dar destul despre mine. Tu ce ai testat pe pielea ta în primul business?

Ce mesaj important ai avea pentru cineva la început de drum?