Acest articol a apărut inițial ca Nota Redacției în newsletter-ul start-up.ro. Abonează-te și tu! Newsletter-ul a fost publicat în forma aceasta în dimineața zilei de 18 martie.


Subiectul inițial al acestui newsletter trebuia să se numească „Remember Us This Way”. Era o parafraze a unei melodii de la… Lady Gaga. Dar de ce voiam titlul acesta? Pentru că trăim vremuri grele, dar…

La finalul acestei crize cauzate de Covid-19 mi-ar plăcea să păstrăm din atitudinea acestor zile.

Poate puțin anxioși, sigur departe unul de celălalt în fizic, dar nu și în trăire.

Să ne gândim… la noi cum am lucrat împreună cu idei și implementări pentru a ne ajuta unul pe celălalt.

…la cum am dat din puținul nostru și am ajutat spitale, medici, asistente, infirmieri, afaceri mici pentru a putea să treacă sănătoși peste aceste momente.

…cum am găsit soluții originale la probleme complicate și am scos în față afacerile dragi nouă, dar care sunt lovite cel mai puternic.

…cum antreprenori mici au încercat să găsească modalități prin care să treacă peste și să ajungă la noi fizic, dar sigur, așa cum e cazul poveștii care deschide newsletterul, adică Dose Cafe care a făcut abonament de cafea. Sau Ialoc care a făcut un Card Cadou ca să susținem business-urile să treacă peste aceste momente grele.

…cum am descoperit că trebuie să ne punem întrebări serioase despre faptul că producția locală a fost înlocuită fără un motiv bun de piață în domenii strategice, cum ar fi produsele sanitare, măștile de protecție, biocide. Și am găsit soluții rapide să ne adaptăm și să producem.

…cum am reușit să arătăm că putem digitaliza și tehnologiza domenii despre care știam că sunt împietrite în timp.

…cum ne-am căutat prieteni vechi, uitați, pe care nu-i mai știam de ani buni și i-am întrebat dacă sunt bine.

…cum am pus interesul comunității poate peste interesul de business imediat și am uitat de luptă și egoism.

…cum am informat și ne-am informat din surse sigure pentru a nu cumva să transmitem informații false mai departe care să provoace panică.

…cum am fost pentru o perioadă mai buni și distanța nu ne-a putut separa, ci ne-a apropiat și mai mult.

…cum am văzut întregul nostru stil de viață dat peste cap, dar am ascultat de autorități. Nu ca o masă cuminte de oameni ce pot fi controlați prin manipulare în zile obișnuite, ci ca cetățeni responsabili care vor ca țara lor să treacă peste această perioadă grea pentru a fi apoi cetățeni implicați, critici și atenți cu greșelile și cu lucrurile bune făcute de politicieni.

Vreau să ne luăm acest mic răgaz dimineața, în fața cafelei pe care nu o bem împreună, ci de la distanță, să ne dăm seama că trăim un moment greu, dar care probabil ne va schimba pe noi, ca generație. Indiferent dacă vorbim de adolescenți de 14 ani, tineri de 30 de ani sau bătrâni de 60 de ani.

Pentru că acest virus ne poate lovi sănătatea, ne poate lua și viața, dar ne-a trezit spiritul. Pentru că la finalul acestei perioade putem să ieșim din casă și să zâmbim că putem face cel mai simplu lucru: să bem cafeaua preferată, să dăm bună ziua doamnei de la casieria supermarket-ului, să ne bucurăm de colegi și prieteni, să citim site-urile favorite, să ne ciondănim pe subiecte stupide sau mici, dar care în ziua aceea contează cel mai mult pentru noi.

Iar apoi să lucrăm împreună pentru a face lucrurile bine.

Țineți în buzunarul cu amintiri zilele acestea. Și apoi dați înapoi. Amintiți-vă cine a fost responsabil, ce branduri au comunicat corect, cine au fost eroii zilelor noastre, cine v-a informat cum trebuie și a susținut mediul de afaceri.

Iar apoi să fim un pic mai buni.

Să nu ni se mai pară exagerat să dăm 5 lei bacșiș unui curier care ne aduce mâncarea. Să apreciem serviciile unui ospătar. Să nu o certăm pe doamna de la Mega Image doar pentru că nu pune produsele mai rapid în pungi. Să stăm frumos la coadă. Să susținem ceea ce ne place.

Iar apoi să nu nu mai zicem „las’ că fac mâine asta”, „las’ că-l ajut mâine”, „las’ că ei au de unde”.

Să ne dăm seama că viața e ca versul acela din imnul Islandei: „O floare mică a eternității, cu o lacrimă tremurândă, care se roagă la Dumnezeul ei și moare”. Adică frumoasă, dar foarte sensibilă.

Iar apoi să nu mai lăsăm pe nimeni să scape cu „merge și așa”. Să nu mai zicem că procedurile sunt făcute pentru a fi încălcate creativ.

Peste criza aceasta vom fi mai buni. Loviți, cu vânătăi și zgârieturi, dar mai buni. Mai optimiști. Poate mai înțelegători unii cu alții. Ajutând afacerile românești. Ajutând visurile antreprenorilor români și punând întrebările care contează.

De asta voiam să dau titlul newsletter-ului „Remember Us This Way”. Să ne amintim așa de noi, uniți, în fața unei provocări care ne ține mai distanțați ca niciodată. Și să nu uităm. Niciodată.

Împreună suntem mai puternici!


Coronavirus: citește mai multe despre inițiativele luate de companiile private și cele civice în această perioadă: