InspiGroup, o companie europeană de comerț digital ce operează catalogul online GLAMI.ro în 15 țări, printre care Cehia, Slovacia, Ungaria, Turcia sau Rusia, a lansat recent un proiect pe termen lung, în țările în care este prezent, pentru a analiza obiceiurile offline și online ale cumpărătorilor.

GLAMI Fashion (Re)search este disponibil în România la adresa http://www.fashion-research.ro și acoperă subiecte diverse, printre care:

  • Obiceiurile de cumpărare în magazine fizice versus magazine online
  • Cumpărăturile locale versus internaționale
  • Obiceiurile de cumpărare a produselor sustenabile
  • Obiectele de îmbrăcăminte preferate
  • Suma cheltuită pentru produse de calitate
  • Obiceiurile de retur și respingere

Clasamentul calității produselor în țările unde s-a desfășurat studiul

În toate țările prezentate mai jos, studiul a constat într-o serie de întrebări specifice, menite să sublinieze preferințele și obiceiurile clienților. Toți respondenții citați mai jos au răspuns la aceleași întrebări.

La întrebarea “Care piesă vestimentară ar trebui să fie de calitate de lungă durată?” calitatea pantofilor a fost cea mai importantă pentru ruși (85% dintre respondenți) și slovaci (72% dintre respondenți), iar calitatea jachetelor a fost preferată de către unguri (83% dintre respondenți), greci (72%) și cehi (70%). Pentru români, calitatea de lungă durată este importantă în cazul pantofilor (69% dintre respondenți) și, la diferență mică, este urmată de calitatea jachetelor (62% dintre respondenți).

La întrebarea “În ce condiții ați fi dispuși să cheltuiți mai mult pe produse de fashion?” rușii au punctat faptul că cel mai important aspect este calitatea design-ului și i-ar convinge să cheltuie mai mult (67% dintre respondenți). În schimb, românii (78%), cehii (72%) și slovacii (72%) au spus că important este calitatea materialului.

Comportamentul la cumpărături în magazine fizice versus magazine online

Când au fost întrebați despre timpul petrecut la cumpărături în magazine fizice, cei mai rapizi cumpărători, cu 10 până la 30 de minute, sunt ungurii (43%) și grecii (48%). Cei mai lenți sunt rușii: 39% dintre respondenți petrec mai mult de 2 ore la cumpărături, în medie. 38% dintre români spun că stau între 30 și 60 de minute la cumpărături în magazine fizice.

Legat de timpul petrecut pentru a finaliza o comandă online, atunci când cumpără într-un magazin online, 41% dintre respondenții români spun că, în general, analizează oferta a 4-6 magazine online până să facă o comandă efectivă, apreciind faptul că timpul necesar încheierii unei comenzi depășește 60 de minute, mai mult decât le-ar lua să facă cumpărături într-un magazin fizic. Cei mai rapizi cumpărători online sunt grecii (34% dintre respondenți au spus că au nevoie de 10-30 minute să finalizeze o comandă), iar cei mai înceți sunt rușii (48% dintre cei care cumpără online au nevoie de mai mult de 60 de minute).

Atunci când sunt întrebați de ce preferă cumpărăturile online, utilizatorii GLAMI România care au participat la studiu preferă acest mod de a cumpăra datorită prețurilor mai bune pe care le găsesc în magazinele online (63% dintre cei care au răspuns) și achiziționează frecvent în sezonul reducerilor (52%). Ungurii (45%) și turcii (44%) îi urmează îndeaproape, citând aceleași motive. 45% dintre respondenții români spun că nu găsesc aceeași diversitate de produse în magazinele fizice ca atunci când cumpără online. La polul opus, rușii (73%), ungurii (72%) și grecii (64%) sunt mai atrași de cumpărăturile în magazine fizice.

La întrebarea “Care a fost motivul ultimei dvs achiziții?”, cumpărăturile au fost o plăcere pe care și-au oferit-o slovacii (48%) și cehii (42%). Turcii (44%) au fost motivați de campanii de reducere pentru ultima lor achiziție, în timp de românii (34%) și rușii (46%) au folosit ultima achiziție pentru cumpărături de sezon nou.

Comportamentul de retur & respingere

Atunci când sunt întrebați dacă au intenția de a returna produsele de îmbrăcăminte comandate, 85% dintre români au răspuns că nu ar cumpăra anumite produse online doar ca să le returneze după un timp, 50% dintre români nu ar returna produse comandate, din cauza mărimii greșite și 77% dintre ei nu ar comanda același produs în două mărimi diferite. 1 din 10 produse sunt returnate de 34% dintre respondenți – utilizatori GLAMI România – din cauza mărimii necorespunzătoare.

Comparativ, doar rușii comandă același produs în două mărimi diferite, de teamă că nu le va fi bună mărimea (41%). Ungurii, turcii și cehii sunt printre cei care au rata de retur cea mai mare (1 produs din 5).