Am discutat cu Adrian Ștefan, Senior Manager Quality & Functional Safety la Harman România, despre implicarea diviziei de telematică din România în crearea experiențelor personalizate și mai sigure din mașini. Pentru că dincolo ce putem vedea în bordul unei mașini astăzi, adică sisteme de entertainment inteligente, vorbim de senzori, sisteme complexe care învață din comportamentul nostru și personalizează experiența din mașina în drumul spre autonomia totală, când nu vom mai conduce mașini.

De altfel, vă propun un exercițiu de imaginație la finalul acestui articol în care să vă spuneți părerea despre cum vedeți mașina viitorului. Eu, de exemplu, cred că mașina va deveni în câțiva ani ce este astăzi calul. Adică un element al trecutului folosit pentru entertainment, iar oamenii nu vor mai conduce mașini din simplul motiv pentru că este periculos.

Ce este telematica?

Pentru că am vorbit despre divizia de telematică de la Harman România, hai să lămurim ce este aceasta și cum se diferențiază de zona de infotainment de la bordul mașinii. „Dacă vorbim despre sistemul de infotainment, înseamnă că vorbim despre elementele care sunt ceva mai „vizibile” și care pot fi considerate mai spectaculoase – avem display-uri mari pe bord, cu multe funcții dedicate muzicii, filmelor, apelurilor și așa mai departe”, a spus Adrian Ștefan.

Telematica într-o mașină nu este atât de evidentă pentru un șofer, dar influențează funcționalități utile și practice, care fac diferența în viața reală în privința confortului și siguranței.

„Vorbim despre felul în care poate fi gestionată închiderea și deschiderea ușilor, despre eCall, despre comunicarea cu device-urile smart home, pe scurt, un întreg ecosistem pe care noi îl numim „connected car”, explică Adrian Ștefan.

„Sistemele telematice pentru vehicule conectate și autonome de generația următoare vor include mai multe funcționalități noi de securitate cibernetică și de transfer de date securizat, oferind o protecție mult îmbunătățită. Pentru dezvoltarea acestora un programator are nevoie de excelente cunoștințe de securitate cibernetică și de funcționare a rețelelor informatice în general și 5G în special, a mai adăugat Ștefan.

În viitorul apropiat, mașinile vor folosi elemente de realitate augmentată pentru recunoașterea semnelor și marcajelor de circulație în timp real, recunoaștere vocală și recunoaștere facială.

„Sistemele infotainment vor oferi imagini AR concepute pentru a menține șoferii informați și, totodată, în siguranță atunci când conduc în vehicule semi-autonome și ulterior complet autonome.”, spune Adrian Ștefan.

„De exemplu în timp ce se află în modul de conducere automată, sistemul de infotainment cu capabiltăți de AR îi va arăta șoferului ce acțiuni se desfășoară în timp real, când mașina urmează să facă un viraj, să accelereze sau să frâneze. Aceste caracteristici noi pentru sistemul de infotainment ar trebui să intre pe piață până la sfârșitul anului”, spune specialistul Harman România.

„Telematica ajută la reglarea temperaturii mașinii, în așa fel încât atunci când pornești la drum vehiculul să fie pregătit și să te aștepte cu temperatura optimă la bord. Asta se poate face doar prin intermediul telefonului. Din același registru face parte și sistemul de închidere și deschidere a ușilor și a geamurilor, toate acestea fiind parte din viața omului modern, pentru care aceste facilități contează din ce în ce mai mult, explică Adrian Ștefan implicarea unei echipe de telematică în cadrul dezvoltării unei mașini.

„Tehnologia telematics detectează dacă sunt pasageri în mașină și declanșează un apel de urgență (eCall), specific regiunii respective, furnizând informațiile necesare intervenției rapide a serviciilor de salvare. Tot din sfera siguranței, de data aceasta a siguranței pentru cei din jur, face parte și funcția prin cate poți seta limite de viteză pentru anumite persoane, de exemplu pentru tinerii care abia au obținut permisul de conducere. Dacă șoferul pentru care a fost configurat profilul respectiv depășește limita stabilită, cel care a setat profilul va primi o notificare pe telefon, în așa fel încât rămâne conectat la activitatea din mașină, chiar și atunci când nu se află la volan”, mai spune managerul Harman România.

Ce poate face mașina viitorului?

Mașina viitorului poate fi văzută chiar în prezent. Vehicule noi au componente care păreau SF acum câțiva ani. În viitorul apropiat toate mașinile vor incorpora asistenți vocali precum Amazon Alexa, Google Home, Bixby (Samsung), Android Auto și Apple CarPlay, plus propria intrare vocală a producătorului auto.

„Tehnologiile auto includ modemuri celulare, conectivitate Wi-Fi și Bluetooth, sistem de navigare prin satelit global și soluții de poziționare de înaltă precizie, software și platforme de infotainment”, spune Adrian Ștefan.

„Când anticipezi viitorul în industria auto, poți spune că mașina viitorului va fi mai mult decât un simplu mod de transport. În ultimii ani, industria auto a lucrat mână în mână cu marile companii de tehnologie pentru a livra cele mai avansate vehicule, cele mai sigure și mai confortabile mașini”, a mai spus Ștefan.

Spre deosebire de perioadele anterioare de dezvoltare în industria auto, anii următori vor fi interesanți datorită software-ului și arhitecturii electrice și electronice.

5G și automobilul

Conexiunea 5G la Internet nu înseamnă doar viteză suplimentară pentru utilizatorul obișnuit. Nu e vorba că vei vedea mai rapid filmul pe Netflix sau vei descărca mai ușor, ci vom putea conexiuni mult mai multe dispozitive la o singură rețea. Obiectele conectate din casă, sistemele orașului inteligent sau mașinile autonome vor putea fi „alimentate” de 5G.

„Deja lucrăm la dezvoltarea de funcționalități bazate pe 5G, iar în viitor vor constitui o prioritate și cred că aceste funcții vor ajunge chiar la stadiul de „trend” mai devreme decât ne așteptăm”, explică Adrian Ștefan.

Pentru reprezentantul Harman, 5G înseamnă piatra de hotar. „Toată industria privește către perfecționarea mașinilor automone, iar tehnologia 5G ne va duce acolo. Provocarea aici este, de fapt, felul în care 5G-ul va fi adoptat pe scară largă – vorbim mai ales despre infrastructură și despre modalitățile în care această conexiune va fi pusă la dispoziția consumatorilor finali. Aici este nevoie de implicarea mai multor factori, însă cu siguranță odată cu dezvoltarea 5G vom începe să vedem mult mai des pe străzi mașini autonome”, spune Ștefan. Practic, fără 5G, mașinile autonome vor rămâne doar un test limitat.

Pentru ce producători lucrează românii

Printre soluțiile dezvoltate de Harman în birourile din București se numără sistemele Command pentru Mercedes, iDrive pentru BMW, MMI pentru Audi sau Uconnect pentru Chrysler.

„Lucrăm pe prototipuri auto care nu au fost lansate încă pe piață, iar asta este o parte palpitantă a muncii noastre, atât ca pasionați de IT, cât și ca pasionați de mașini. Putem să dezvoltăm soluții inovatoare, care până acum câțiva ani păreau de domeniul fantasticului, și să le vedem implementate pe cele mai noi modele, să le testăm în trafic și să avem o perspectivă asupra produsului final”, explică Adrian Ștefan.

Pentru a lucra la astfel de proiecte, Harman caută oameni pe care să-i angajeze la biroul din București. „Pentru divizia de Telematică ne dorim să lucrăm alături de profesioniști care să fie conștienți de faptul că pot face o diferență reală, palpabilă, în ceea ce privește dezvoltarea acestei industrii, să fie convinși că munca lor este extrem de importantă și că munca noastră împreună, ca echipă, schimbă constant felul în care ne raportăm la rolul automobilelor în viața de zi cu zi”, explică el.

În echipa din România lucrează astăzi 80 de angajați, cu profil de programare preponderent, dar și de testare și integrare, care dezvoltă softurile noii generații de automobile.

„Ca specializare, lucrăm cu programatori „cu diplomă”, dar și cu persoane pasionate de acest domeniu care vin fie din zona de game testing, fie chiar și din core banking sau din alte domenii”, explică Adrian.

„Unul dintre domeniile IT care solicită skill-uri speciale este „Machine learning”. Acest domeniu poate necesita un proces de învățare mult mai dinamic, în așa fel încât să ajungem la scopul final, acela de a-i ajuta pe șoferi să-și protejeze investițiile în vehicule, precum și siguranța acestora”, mai spune reprezentantul Harman România.

Ce fel de impact poate avea munca acestor ingineri? „Aceleași tehnologii permit mentenanța predictivă pentru gestionarea flotei, economisirea reparațiilor majore și creșterea rentabilității pe fiecare vehicul. Întreținerea predictivă poate ajuta, de asemenea, ca sistemele de fabricație să funcționeze la niveluri optime de performanță - asigurarea randamentului, contribuind la garantarea calității și siguranței și, în final, la economisirea de timp și bani”, explică managerul Harman România.