Înainte de lansarea noilor dispozitive Samsung din gama Note, am stat de vorbă cu Tiberiu Dobre, Head of IM Division Samsung România & Bulgaria, despre telefoane, piața din România și ce fel de impact a avut criza cauzată de pandemia de COVID-19 asupra producătorilor și asupra consumatorilor.

Pe 5 august, Samsung va prezenta oficial toate detaliile legate de viitoarele dispozitive din gama Note, iar Tiberiu Dobre a avut de spus despre asta că „vom lansa 5 device-uri noi, care sunt materializarea viziunii și obiectivului nostru principal, acela de a oferi inovații semnificative pentru utilizatori, funcționalități care să le permită acestora să lucreze mai eficient, să producă content foto și video, să se joace fără întreruperi”.

Toate detaliile despre telefoanele Samsung Galaxy Note 20 le vom avea și noi pe 5 august, însă până atunci am fost curioși să aflăm dacă mai cumpără românii telefoane și ce fel de telefoane preferă.

Anul trecut am văzut mai mulți producători care și-au lansat propriile dispozitive pliabile. Samsung a fost primul mare jucător care a făcut pasul, apoi a urmat Huawei sau Motorola. Cum vorbim despre un dispozitiv premium cu tehnologie nouă este de așteptat ca prețul acestora să nu fie unul mic. Vorbim de telefoane de mii de euro (deși prețul a mai scăzut puțin de atunci), însă asta nu a oprit românii să le cumpere.

Tiberiu Dobre susține că piața telefoanelor pliabile este în creștere și că există interes pentru asemenea dispozitive. „Piața la nivel local este una în valoare de 2 milioane de euro, iar Samsung deține 95% market share. Cu siguranță există loc de creștere și ne propunem să venim cu din ce în ce mai multe propuneri interesante pentru fanii acestei tehnologii”, a declarat reprezentantul Samsung, fără a da detalii legate de popularitatea Fold sau a Z Flip.

Asta înseamnă că cele două modele ale companiei, Samsung Galaxy Fold și Galaxy Z Flip, au avut succes și s-au vândut mai bine decât alte modele precum Huawei Mate X/Mate Xs sau Motorola razr.

Totuși, astfel de telefoane premium nu sunt reprezentative pentru piața locală deoarece telefoanele ieftine/mid-range sunt în continuare cele mai bine vândute. De exemplu, în cazul Samsung, cele mai bine vândute telefoane sunt cele din seria mid-range - Galaxy A. „Piața de telefoane non-premium rămâne una în continuare mai mare decât cea a telefoanelor premium, aproximativ 57% din valoarea totală a telefoanelor Samsung”, spune Dobre.

Per total, așa cum era de așteptat, în prima jumătate de an, piața de smartphones s-a aflat într-o ușoară scădere – cu aproximativ 6% în valoare. „Anul începuse promițător, în lunile ianuarie și februarie piața a înregistrat o creștere de 9%, dar, începând cu luna martie, aceasta a început să se contracte, pe fundalul perioadei atipice pe care am traversat-o”, mărturisește Dobre.

În ceea ce privește restul anului, managerul Samsung spune că sunt optimiști și „credem că sunt șanse să încheiem anul cu o contracție minimă, de câteva procente”.

În perioada martie-mai, la nivel local, vânzările au scăzut. „Am vândut trei sferturi din volumul de vânzări aferent aceleași perioade din 2019”. Totuși, de la jumătatea lunii iunie însă, vânzările și-au revenit și s-au apropiat de cele pe care le-a înregistrat Samsung în aceeași lună a anului trecut.

Chiar și așa, Samsung rămâne lider în domeniul smartphone-urilor cu o cotă de piață de 50%, potrivit lui Dobre, care susține că deși vânzările au scăzut, cota de piață nu a fost afectată. „Ne așteptăm să păstrăm cota de piață și în jumătatea de an rămasă, mai ales în contextul în care pregătim deja următoarele lansări, care credem că vor fi de interes pentru utilizatorii Samsung”, mai spune el.

În ceea ce privește preferințele românilor în materie de telefoane, Tiberiu Dobre spune că aceștia caută un pachet complet, indiferent de gama de preț. „Pe lângă specificațiile cele mai relevante, să aibă o cameră bună, memorie RAM suficientă, o baterie care să țină întreaga zi, și serviciile sunt importante”, spune Dobre care menționează aplicațiile Google, dar și aplicații și servicii obținute prin parteneriate cu Spotify, Netflix sau Xbox.

Pandemia nu a influențat neapărat ce caută un român la un telefon, însă a contribuit la decizia de cumpărare. Astfel, cumpărătorul român a devenit mai precaut, iar în unele cazuri a amânat achiziția. „dat fiind că un telefon este o investiție financiară destul de mare, aceștia se gândesc acum poate mai mult ca de obicei înainte să facă o achiziție, vor cântări toate opțiunile existente, își vor lua informația din surse pe care le consideră de încredere”, consideră Dobre care mai spune că multe cumpărături s-au mutat online acum, dat fiind faptul că magazinele fizice au fost închise.

Cu toții știm că producția de telefoane, dar și de alte dispozitive electronice se face majoritar în China, iar pandemia a dus la închiderea unor linii de producție, a unor fabrici. Chiar și așa, reprezentantul Samsung spune că producția de telefoane Samsung la nivel global nu a fost prea afectată, activitățile reluându-se destul de rapid.