Cătălin Bulăreanu, Kostas Bagiuani, Valentin Stoican și Danny Bemelmans au experiențe îndelungate în IT, lucrând în companii precum Deutsche Telekom sau Oracle.

Au plecat pe o idee care le-a venit acum un an jumătate, din pasiunea pentru sailing. Au identificat astfel ce nevoi ar fi avut pe apă.

Poți urmări interviul în video-ul de mai jos sau în podcast-ul Startup Mashup pe care îl găsești pe toate platformele de streaming.

Accesează podcast-ul aici ca să poți să-l ascuți oricând. Publicăm podcast-urile înaintea articolelor, așa că ai acces înainte la conținutul nostru.

Începuturile IQnautics

“De la începutul lui 2019 ne-am apucat serios de treabă și am dezvoltat MVP-ul pe care l-am lansat de curând. M-am apucat de sailing acum 6 ani în Olanda. Ne-am concentrat pe Olanda pentru că e o țară cu tradiție în boating. Populația adoptă tehnologia cu ușurință și au o infrastructură telco foarte bună.”, a spus Cătălin Bulăreanu.

Ce face aplicația pentru pasionații de sailing?

IQNautics e încă în faza de MVP, adică au trecut de prototip și urmează să valideze produsul în folosirea zilnică.

‘În principal am pornit de la ideea că ai nevoie de multe aplicații atunci când faci sailing. Aplicațiile pot fi outdated, sunt multe, pentru multe trebuie să plătești.”, a povestit Kostas Bagiuani.

“Am vrut să identificăm cele mai importante feature-uri pentru un pasionat de sailing. Cel mai important a fost să creăm posibilitatea de a-i vedea pe ceilalți, sub forma unei flote, ca să poți vedea celelalte bărci pe hartă, să vezi unde sunt. Distanțele dintre bărci pot crește, nu toți merg cu aceeași viteză, nu toți au aceeași experiență și e foarte important să știi mereu unde sunt ceilalți, ca să ajungi la ora corectă în port, să fii acostat când apune soarele.”, a mai adăugat cofondatorul IQnautics.

Cei doi au povestit că urmează să mai lanseze noi feature-uri în aplicație. De exemplu, vor să ajute skipperii să poată să-și înregistreze cu precizie milele marine parcurse pe mare, pentru că astăzi procesul se face pe hârtie.

De asemenea, dacă ai o barcă, aplicația va funcționa ca una de tipul fitness tracker, în sensul că va avea și modul de performanțe maxime, de viteze și statistici interesante.

Potențialul industriei

Conform celor doi, industira nu este una de nișă, iar cea de tip charter e într-un boom.

“E pe un trend ascendent și flotilele sunt din ce în ce mai multe. Iar asta creează probleme de logistică. Gândește-te că ai o flotilă de 5-10, există și flotile de 30-40 de bărci. Logistica pe apă e foarte complicată. Am decis că ăsta e un început foarte bun. E complicat să te întorci într-o marină, să parchezi, ele sunt înghesuite, tendința e ca bărcile să fie din ce în ce mai mari.”, explică Bulăreanu.

Resursele disponibile acum pentru publicul-țintă al IQnautics

Orice startup trebuie să valideze produsul inclusiv prin răspunsul la întrebarea: rezolvăm o problemă pe care utilizatorii o au în momentul acesta? Așa că am fost curios ce resurse au la dispoziție cei din sailing acum.

“Se organizează cu multe tool-uri și foarte complicat. Pentru acest feature noi nu avem un competitor. Substitutul de astăzi e reprezentat de grupurile de WhatsApp. A naviga presupune accesul la foarte multă informație: o hartă maritimă cu adâncime și obstacole, informații despre vreme, informații despre maree, informații detaliate are coastei. Asta înseamnă o carte pe care o găsești pe barcă. Mai ai și o stație radio obligatorie, mai am și un grup de WhatsApp. Noi am identificat 10 tool-uri pe care trebuie să le folosești ca să obții un rezultat bun.”, a spus Bulăreanu.

Cei doi spun că nu există ceva asemănător pe partea de flotile, dar sunt alte 4-5 aplicații care oferă tot felul de senzori.

“Partea inteligentă care nu există la nicio altă aplicație din piață este faptul că aplicația își dă seama dacă ești pe apă sau pe uscat. Aduce un plus de exactitate în logarea de mile nautice.”, explică fondatorul IQnautics.

“IQ vrea să ofere toate facilitățile într-un mod simplu, folosind un al doilea smartphone pe care-l lăsa tot timpul pe barcă. Acela începe să-ți spună informații despre cum se mișcă barca. E o monitorizare a bărcii. Poți să folosești telefonul ca alarmă dacă barca s-a desprins sau dacă e o furtună și barca se mișcă periculos. Pot să folosesc microfonul telefonul ca să ai senzitivitate mai mare și să descoperi dacă se urcă cineva pe barcă. E o modalitate sigură să faci și un geofencing (limitarea razei unde o barcă poate ajunge) dacă îți închiriezi barca”, a mai spus Bulăreanu.

“Putem să avem și un strat de date de la comunitate. Dacă mapezi traficul poți să oferi informații utile utilizatorilor. Poți să faci integrări inteligente astfel încât să eliminăm nevoia de a avea aplicații pentru vreme și maree. Lucrăm și la un sistem de monitorizare a bărcilor foarte mari, ca să punem informațiile utilizatorului atunci când are nevoie.”, au mai adăugat cei doi.

Un produs freemium

Aplicația poate fi descărcată deja pentru iOS, dar urmează și varianta cu Android. Ea va fi gratuită. Astfel vei avea acces la un radar virtual, la traficul maritim, chat-uri cu ceilalți oameni de pe mare și poți crea flotile.

“Când nevoile tale se dezvoltă mai mult și vrei să monitorizezi mai mult barca atunci treci către un model premium unde plătești lunar/device. Ai mutliplatform access, poți să faci geofancing, smart alarma, digital processes. Când închiriezi o barcă procesul e ca la rent a car și foarte pe hârtie. Noi putem să simplificăm piața proprietarilor de bărci. Atunci poți plăti lunar și să manageriezi flota de bărci digital.”, a explicat Cătălin Bulăreanu.

Ecosistemul de startup-uri din Olanda

Cei patru au decis să înregistreze compania în Olanda și au primit inclusiv fonduri pentru cercetarea de piață inițială.

Despre ecosistem, spun că li se pare că Olanda are o strategie interesantă de a atrage startup-uri.

“Ei și-au dat seama că sunt o țară mică și singura șansă e să se dezvolte în zona de tehnologie. E foarte ușor să creezi o companie acolo. Există oportunități de finanțare și există founderi din alte țări. Investitorii olandezi sunt foarte atenți în ceea ce privește revenues. Gândirea olandeză e să vadă revenue în 6 luni de zile, chiar dacă nu ești la break even”, explică Bulăreanu.

În momentul de față IQnautics este în căutare de finanțare. “Am prefera un seed investment. Căutăm un partener care să nu vină doar cu bani. Un lucru care ne avantajează pe noi ca founderi e că suntem coachable. Știm că suntem buni pe unele lucruri, dar avem blind spot-uri în dezvoltarea noastră și în modurile cum vedem lucrurile. Vrem un investitor care să-și murdărească mâinile cu noi împreună. Nu vrem un investitor care să se uite doar la KPI”, explică Cătălin Bulăreanu.