Ce înseamnă mașini conectate? Automobilele noastre vor avea Wi-Fi, vor fi extinderea telefoanelor noastre. Există și Android Auto sau CarPlay de la Apple, care transformă consola într-una inteligentă. De asemenea, BMW lucrează pentru implementarea unor capacități tehnice, prin care mașina să poată fi deblocată când ajungi lângă casă și blocată atunci când ieși din ea, automat. Totuși, care sunt barierele? Am găsit un articol în „Venture Beat“ despre aceste lucruri.

Încredere și adopție

Adoptarea tehnologiei de mașini autonome sau măcar care pot fi conduse cu ajutorul inteligenței artificiale are o problemă de încredere și, uneori, de înțelegere. De multe ori șoferii care au asemenea mașini, care nu sunt complet autonome, dar au elemente de autonomie, precum cruise control sau păstrarea benzii, au prea multe încredere, ceea ce duce la accidente. Din acest motiv, de multe ori presa iese cu titluri senzaționale despre pericolele mașinilor autonome. Cu toate acestea, problema nu e tehnologia, ci modul în care o folosesc oamenii.

Un alt risc ține de privacy, pentru că șoferii vor trebui să-și dea datele și acestea vor fi integrate în Cloud de către producători. Practic, vom avea toate locurile unde ne ducem în Cloud, ceea ce ar putea deschide o dezbatere interesantă.

Infrastructură adaptată

Momentan inovația e în mâna producătorilor de automobile. Infrastructura nu e adaptată. Tesla are capacități autonome, dar, în România de exemplu, e greu să le folosești în zonele unde nici măcar benzile nu sunt trasate bine.

Pe viitor va trebui dezvoltată o infrastructură de comunicare între mașini, drumuri, intersecții, zone în construcție, semafoare, pietoni. În plus, vehiculele vor trebui să comunice între ele, să știe unde sunt, să aibă un singur standard sau unele interconectate.

Vor exista inegalități. Între țări, dar și între orașe ale aceleiași țări. Unele zone urbane vor fi adaptate, în timp ce zonele rurale sau orașele mai mici nu vor face trecerea către mașini autonome. Pot fi mașinile în totalitate autonome? Dacă ai vrea să te duci într-o zonă rurală, cum te poți baza pe o mașină care nu poate fi controlată și de oameni?

Securitatea cibernetică

Ce s-ar întâmpla dacă o mașină ar putea fi virusată? Cine ar plăti pentru un accident cauzat de un asemenea incident? Dacă elemente importante, precum direcția, accelerația sau frânarea sunt conectate la inteligența artificială, ele trebuie protejate. Securitatea trebuie să fie parte integrantă a unui automobil din momentul în care e construită. Dacă astăzi avem teste EuroNCAP pentru a vedea cum se comportă în cazul accidentelor, pe viitor mașinile vor trebui să treacă și testul securității cibernetice.

Standardizare

E esențială. Dacă vom avea nenumărate protocoale, atunci va fi foarte greu să se creeze un ecosistem al automobilelor conectate. Trebuie standarde de comunicare, procesare de date, senzori. Practic, mașinile trebuie să fie conectate și la drum, iar acest lucru va fi în cârca producătorilor, dar și a autorităților. Așa cum telefoanele funcționează pe diverse frecvențe, iar unele produse în China nu merg în Europa, așa e și cazul automobilelor pe viitor.