Dacă în 2015 valoarea ICO-urilor era de numai 8 milioane de dolari, acestea au început să ia avânt din 2016 și 2017 – au fost strânse 225 de milioane de dolari în 2016 și peste 6 miliarde de dolari în 2017.

Ce sunt ofertele ICO?

Ofertele ICO, cunoscute și ca ”token-uri” de vânzări, sunt folosite pentru a strânge fonduri pentru o companie nouă, similar finanțării prin intermediul ofertelor publice inițiale. În loc de a acorda investitorilor acțiuni ale noii companii, ofertele ICO acordă investitorilor token-uri în criptomonede. Acestea nu conferă o cotă-parte la capitalul propriu, în schimb, de exemplu, token-urile pot fi comercializate, utilizate pentru a achiziționa ceva de la companie sau pot acorda un drept de acces la o platformă. În esență, am putea vorbi despre un ICO drept o metodă de crowdfunding pe blockchain.

Poți vedea aici și câteva dintre cele mai mari ICO-uri de până acum.

Există, însă, și situații în care ICO-urile dau greș, iar token-urile nu mai valorează nimic. Plus că au fost situații în care așa-zișii antreprenori au ”fugit” cu toți banii celor care au investit în token-uri. În acest context, ar fi bine să te pregătești sufletește înainte de a investi într-un ICO și să vezi dacă proiectul chiar merită să fie susținut.

Citește despre proiectul blockchain care-ți permite să deții o parte dintr-un Porsche.

Ce să ai în vedere înainte de a investi într-un ICO

Cum poți face asta? Potrivit celor de la Financial Times, ar fi indicat ca înainte de a investi într-un ICO să verifici echipa din spatele proiectului. Citește puțin despre ei, caută-i pe LinkedIn, află mai multe despre proiectele anterioare, dacă au experiență relevantă în lucrul pe zona de crypto.

În al doilea rând, citește white paper-ul proiectului. Știu, este extrem de stufos și poate, pe alocuri, greu de înțeles, însă acest white paper descrie modul în care va funcționa acest proiect și cum vor fi distribuite și folosite token-urile.

Citește și despre FootballCoin, un joc creat de români pe blockchain și finanțat cu bitcoin în valoare de 3 milioane de dolari.

O altă întrebare pe care ar fi bine să v-o puneți înainte de a da banii pentru un ICO este dacă proiectul chiar are nevoie de propria monedă sau de blockchain pentru a funcționa. Dacă răspunsul este ”nu”, e indicat să rămâneți deoparte.

Nu în ultimul rând, acordați atenție și modului în care fondatorii startup-ului care caută finanțare prin ICO vor să distribuie acei tokens. Dacă o bună parte sunt rezervați echipei de dezvoltatori, aceștia ar putea fi mai atrași de posibilitatea de a face bani rapid, acordând prea puțină atenție dezvoltării produsului. În același timp, dacă valoarea unui token este prea mare, apare posibilitatea ca proiectul să fie puțin cam fantezist.

Află și alte sfaturi de la specialiști înainte de a investi într-un ICO.