A pornit la drum ca CEO în 1998, iar de 12 ani investește, cumpără terenuri și dezvoltă proiecte importante în zona imobiliară.

”Ca antreprenor faci ceea ce te definește, creezi valoare și generezi energie”, afirmă Ovidiu Șandor.

Drumul său în sectorul de real-estate a pornit odată cu relocarea fabricii de confecții din centrul Timișoarei în sudul orașului (unde activează și în prezent, fiind deținută tot de antreprenorul timișorean), pentru a face loc primului său proiect office, City Business Center.

Șandor a vândut acest proiect către fondul sud-african NEPI în 2012 pentru o sumă cuprinsă între 40 și 50 de milioane de euro. Alături de NEPI a inițiat un alt proiect de birouri, The Office, de data aceasta la Cluj. Acesta a fost finalizat în vara acestui an, după o perioadă de 5 ani, conform cu planul inițial anunțat de dezvoltatori încă din 2012, fiind dezvoltat în 3 etape. Proiectul a pus la dispoziție o suprafață totală de 59.000 de metri pătrați, fiind închiriat aproape în totalitate de companii precum EY, Bombardier, Bosch, 3Pillar Global sau Deloitte.

ISHO, proiectul care schimbă fața Timișoarei

În 2016, Ovidiu Șandor anunța dezvoltarea unui nou proiect imobiliar în Timișoara prin intermediul companiei sale, Mulberry Development. De data aceasta, proiectul lui Șandor este unul mixt, cuprinzând, alături de componenta de birouri și una rezidențială. ISHO Offices va fi dezvoltat în paralel cu componenta rezidențială și va include trei etape. Prima fază, ce va avea o suprafață închiriabilă de 18.000 metri pătrați din totalul de 50.000 metri pătrați pe care îl prevede clădirea de birouri, va fi livrată în primăvara anului 2018. La finalul proiectului, în 2020, ISHO va deservi aproximativ 5.000 de angajați și 2.000 de locatari.

”Cu viziune, tenacitate și multă muncă se poate dezvolta o afacere de succes în România. Crezând în ceea ce faci, fiind dispus să aloci tot timpul pentru asta și găsind plăcere în proiectele tale descoperi că România oferă oportunități de afaceri unde țările din vest au piețele deja închise”, spune Șandor despre experiența sa antreprenorială de peste 20 de ani.

Antreprenorii, înainte și acum

Din punctul său de vedere, antreprenoriatul din țara noastră a avut la început o imagine fragmentată. ”Antreprenorii români nu au reușit să își exprime foarte articulat efortul depus și valoarea crescută, fiind mai degrabă preocupați de activitatea de zi cu zi”, afirmă Șandor.

De-a lungul anilor, însă, lucrurile au evoluat. Nu am scăpat, încă, de miliardarii de carton, care s-au îmbogățit din contracte cu statul român, însă peisajul de business de la noi nu a mai fost definit doar de aceștia. ”Au apărut firme românești care se extind afară, companii românești care câștigă premii și contribuie la schimbarea unor industrii, se profileaza leaderi. Exemplele sunt multiple, de la retail la auto, de la IT la imobiliare”, completează Ovidiu Șandor.

Nevoia de a avea finanțare suplimentară

Șandor este unul dintre antreprenorii care nu au ocolit creditele bancare pentru a-și dezvolta proiectele. De exemplu, cel mai recent proiect al său, ISHO, necesită o investiție în valoare de circa 130 de milioane de euro, o bună parte din acestă sumă fiind acoperită de credite. ”Pentru un business este atractiv să apeleze la finanțare și să nu își blocheze resursele proprii, chiar daca asta contravine unui mit autohton de a nu avea datorii. Pentru un business însă, a nu apela la finanțare te poate limita”, explică el.

Și asta pentru că, din punctul de vedere al antreprenorului timișorean, mai ales când ești la început de drum în afaceri, capitalul propriu devine insuficient pentru a visa și a realiza proiecte de impact.

În ceea ce privește negocierea cu băncile, Șandor spune că domeniul imobiliar are niște particularități care este posibil să nu se regăsească în afacerile tradiționale. ”În ceea ce ne privește, încercăm să structurăm o formulă de finanțare care ni se potrivește și să o propunem băncilor partenere. Bineînțeles, banca analizează propunerea și se uită din punctul ei de vedere asupra condițiilor. Ceea ce se negociază la final este prețul finanțării, dar mai important chiar decât acest cost este structurarea creditului și a condițiilor acestuia încât să ajute businessul, în nici un caz să nu ajungă să îl încurce”, precizează antreprenorul din Timișoara.

Cum administrezi riscul creditării

În opinia sa, un parteneriat reușit între antreprenor și instituția financiară de la care solicită împrumutul pornește de la un aspect extrem de important: capacitatea antreprenorului de a convinge banca asupra viabilității proiectului. În esență, asupra capacității de rambursare a creditului. ”Cu alte cuvinte, faptul că antreprenorul respectiv este capabil să administreze riscul aferent oricărei finanțări, să dovedească capacitatea de a înapoia banii luați cu împrumut. Desigur că e mai greu la început de drum, însă frumusețea acestor momente e că atunci când nu ai o competență există alte soluții, de la o asociere cu o entitate cu track record la o achiziție”, mai spune Șandor.

Omul de afaceri este de părere că predictibilitatea este unul dintre elementele vitale pentru dezvoltarea unui business sustenabil pe termen lung. Însă în lumea afacerilor, lucrurile nu merg întotdeauna așa cum proiectăm la început de drum. ”În viața de zi cu zi a unui antreprenor există piedici la fiecare pas. Sunt cele normale, constructive, care vin dinspre zona concurențială și care au menirea să îți ridice întrebări asupra businessului tău pentru a-l face mai bun, dar sunt și cele care ar trebui să nu fie necesare, care țin de o birocrație prea mare, hârtii inutile, timbre și ștampile a căror utilitate nimeni nu o înțelege, modificări prea dese de legislație și riscul de a fi penalizat pentru că nu ești la zi cu toate aceste modificări”.

În acest context, se ivește nevoia unor parteneri potriviți care te pot ajuta, ca antreprenor, să îți duci afacerea mai departe, scăpând, totuși de una dintre poverile care pot apărea pe parcurs: nevoia e a avea o finanțare suplimentară.

Pentru antreprenorii care au nevoie de flexibilitate, Banca Transilvania vine cu o ofertă avantajoasă, prin intermediul pachetului Nelimitat în rețeaua BT, inspirat de ofertele telecom.

Mai exact, pachetul oferă oricărui antreprenor un număr #nelimitat de operațiuni în rețeaua BT pentru un cost fix de 21 de lei pe lună. Asta înseamnă zero comisioane, dacă plățile și încasările realizate cu partenerii de afaceri sunt efectuate printr-un cont BT.

Pachetul de cont curent ”Nelimitat în rețeaua BT” include: plăți în rețeaua BT cu ordin de plată, realizate prin BT24 Internet Banking & Mobile Banking; plăți în rețeaua BT cu cecuri sau bilete la ordin; plăți în valută în rețeaua BT realizate prin BT24 Internet Banking & Mobile Banking; încasări în rețeaua BT cu ordin de plată; încasări în rețeaua BT cu cecuri sau bilete la ordin; încasări în valută; cardul de debit Visa Business Silver – emitere și mentenanță anuală; BT24 Internet Banking și Mobile Banking – abonament lunar; administrare de conturi curente la BT; depuneri de numerar în contul companiei de către delegați şi împuterniciți; servicii de tip alertă, pentru a primi informații despre banii din cont: BT Alert 40, abonament lunar care cuprinde 40 de SMS-uri. Toate detaliile aici.