Florin Roșu a lucrat în publicitate și în industria muzicală. E pasionat de petreceri și acum vrea să lanseze un startup numit viLive, care să permită artiștilor să cânte de la distanță pentru publicul din țările în care nu ajung.

viLive e un startup pregătit de Florin Roșu despre care am vorbit la emisiunea de antreprenoriat "Ziua Zero". Vrea să organizeze concerte de la distanță. Practic, un artist mare va cânta la Londra, de exemplu, în fața unui ecran uriaș, iar la București publicul dintr-un club sau de pe stadion va trăi experiența tot pe ecran, dar cu setup-ul unui concert obișnuit.

"viLive vrea să fie o platformă care să permită fanilor care așteaptă de mulți ani să vadă artistul preferat și pentru care șansele sunt mici să-și vadă artistul preferat într-o reprezentație live de la distanță. Imaginați-vă U2 cântând din Dublin pentru publicul de pe Arena Națională, doar pentru ei. Se văd unii pe alții - U2 cântă în fața unui ecran gigant, interacțiunea e autentică, sunetul e intens, luminile sunt ca la un concert obișnuit. Doar că artistul nu e în clădire", povestește Florin Roșu.

Originea viLive

Ideea e veche în mintea lui Florin Roșu. "Ideea mi-a venit în 2003, făcusem o agenție de comunicare în Iași și voiam să fac un festival în aceeași perioadă cu Sfânta Parascheva. Aveam pe vremea aceea o formație preferată care cântaa cu orchestră. Voiam să cânte ei de la Londra și Orchestra Filarmonică din Iași sincronizați. Nu s-a făcut atunci, era cam devreme din punct de vedere al tehnologiei", spune Roșu.

Am pornit singur, dar s-a alăturat un vechi prieten, Bjorn Hall, cu experiență în industria muzicală. A fost PR al unor trupe cum e Chemical Brothers, Groove Armada, Armin van Buuren, o listă foarte lungă

Dar după acest moment viața a curs mai departe, cu prea mulți ani de publicitate, după cum spune. A luat-o pe calea freelancing-ului, pentru că "nu i-a plăcut la stăpân", iar ultimul job la patron a fost în 2008, la Publicis. A făcut freelancing, a lucrat în industria muzicală, dar a simțit că poate să facă mai mult decât să vândă tampoane, bere și șampoane. În 2013 a renăscut ideea viLive.

"Am pornit singur, dar s-a alăturat un vechi prieten, Bjorn Hall, cu experiență în industria muzicală. A fost PR al unor trupe cum e Chemical Brothers, Groove Armada, Armin van Buuren, o listă foarte lungă. A fost complicat să strâng oameni lângă mine care să creadă în ideea asta", explică Roșu.

viLive Intro v23 from Florin Rosu on Vimeo.

De ce ar merge viLive?

viLive e o idee cu potențial, dar și controversată. Dacă publicul nu va dori să vadă un artist virtual? Deși ne ducem la concerte și trăim distracția tot uitându-ne la un ecran mare, pentru că artistul e un pixel îndepărtat, de multe ori ne place doar senzația că suntem în același spațiu geografic și temporal cu artistul.

România este un caz perfect de secondary market, cum îi spun insiderii din industria muzicală. Artiștii consacrați au limitări obiective de cât pot să facă turnee

"România este un caz perfect de secondary market, cum îi spun insiderii din industria muzicală. Artiștii consacrați au limitări obiective de cât pot să facă turnee. Mai mult decât fac deja, nu prea pot. Noi am făcut o statistică din care ne-a rezultat că majoritatea artiștilor mari ajung în maximum 150 orașe din cele 502 cu peste un milion de locuitori. Fanii din 350 de orașe cu peste un milion de locuitori nu ajung să-și vadă artistul preferat. E o piață neexplorată", explică Florin Roșu.

"Ecosistemul industriei de live nu poate satisface această piață. Costul este mai mic decât la un concert normal, dar doar fee-ul artistului va fi mai mic, dar costurile de producție vor fi la fel. Prețul biletului nu va fi direct proporțional mai scăzut cu prețul artistului", spune creatorul viLive.

Spre deosebire de un concert filmat și transmis într-un cinematograf, comunicarea e bidirecțională. "Aici avem interacțiune. Dacă strigă U2 către publicul din Arena Națională "Hello Budapest", își va lua înjurături".

_dsc2196-1
Planurile concertelor virtuale

Florin Roșu e în planuri avansate. Pe 1 decembrie vrea să lanseze o campanie în care să-i întrebe pe români ce artist mare ar vrea să vadă foarte mult. Va fi un soi de validare pe care o caută Roșu, iar apoi vrea să organizeze chiar un eveniment cu un artist mare.

Vrem să facem un eveniment până de Crăciun, foarte din scurt anunțat, comunicat agresiv, ceva spectaculos. Nu avem încă o confirmare precisă. În principiu vom lansa la 1 decembrie întrebându-i pe fanii români cât de tare vor să-și vadă artiștii preferați

"Vrem să facem un eveniment până de Crăciun, foarte din scurt anunțat, comunicat agresiv, ceva spectaculos. Nu avem încă o confirmare precisă. În principiu vom lansa la 1 decembrie întrebându-i pe fanii români cât de tare vor să-și vadă artiștii preferați. Noi sperăm să adunăm 5.000 de oameni la evenimentul din decembrie", spune Roșu. Concertul va semăna cu unul tradițional, doar că artistul nu va fi prezent. Va exista un artist care va cânta în deschidere, efectele de lumină și sonore vor fi prezente, iar comunicarea va fi permanentă între artist și public.

Modelul de business

"Cei care organizează concerte nu au de ce să fie amenințați. Noi suntem un B2B2C. Modelul de business are legătură cu partea de B2B, dar pentru că suntem conștienți că o facem pentru fani sunt și ei în ecuația asta și veți vedea cum. Dacă la nivelul fanilor există întotdeauna o rezervă față de absența artistului de pe scenă, artiștii văd oportunitatea. Am avut reacții de la artiști foarte mari care au zis să-i dăm drumul. Pot să se conecteze la un public la care altfel nu au acces și pot să-i monetizeze. Nu mai vinde nimeni muzică, nu se compară cu ce era în 1999, când a fost vârful de vânzări de unități fizice, de discuri. Streaming-ul mai are până să ajungă să fie o sursă relevantă de venit. Dacă vine cineva și le spune că pot să facă mai mult live decât fac, fără să facă mai mult drum, why not?", explică Roșu oportunitatea pentru industria muzicală.

Nu mai vinde nimeni muzică, nu se compară cu ce era în 1999, când a fost vârful de vânzări de unități fizice, de discuri. Streaming-ul mai are până să ajungă să fie o sursă relevantă de venit

viLive va monetiza pe bază de comision din plata pentru artist. În esență, noi vom monetiza prin oprirea unui comision din fee-ul artistului. "Vom colabora cu companii de producție, cei care au scenă, boxe, ecrane. Vrem să creăm niște standarde de producție la cel mai înalt nivel, ca experiența să nu fie cu nimic inferioară unei experiențe tradiționale de live. Discutăm de elemente de producție care nu se găsesc în reprezentații obișnuite".

În privința finanțării, momentan totul a fost boostrapped, adică finanțat de către Roșu și partenerul său. Dar, spune el, sunt în discuții să obțină o investiție care ar duce valoarea financiară evaluată la 5 milioane de euro. Crede că, odată cu validarea de pe piață, ar putea obține o evaluare de 10 milioane de euro. "Vrem să organizăm 100 de concerte în 10 țări", spune Roșu despre planurile pe 2017.