Seminariile 7 for the Win organizate de către start-up.ro și susținute de Orange România au ajuns la cursul al treilea. Participanții au învățat secretele începerii unui business de la Bogdan Savonea, fondator al startup-urilor The Pole Society și Rage. El a vorbit despre găsirea unui cofondator, cum să începi și când să monetizezi, dar și cum să te prezinți în fața investitorilor.

IMG_2319

Bogdan Savonea a vorbit despre experiențele sale de fondare a unui startup, de la găsirea celor care să-l ajute, până la abordarea presei. De asemenea, el a spus că nu crede în prezentările de 15 slide-uri, ci soluția de a face un pitch online bun e mai simplă: “cea mai bună variantă e un mail de două-trei fraze însoțite de o prezentare de o pagină de Microsoft Word”, a povestit Savonea.

“Produsul este considerat ”gata” atunci când e pregătit de lansare. După ce am primit întreg feedback-ul. Varianta cea mai productivă e să mergi la investitor cu ceva tangibil, nu doar o idee”, a mai spus antreprenorul român, cu afaceri în România, Irlanda și Brazilia.

Evenimentul a fost organizat la Pura Vida Hub din Centrul Vechi, un spațiu de lucru pentru cei care vor să-și lanseze o afacere și au nevoie de un sediu ieftin și central.

Iată principalele experiențe împărtășite de Bogdan la seminarul “Business Plan” din cadrul 7 for the Win. Joia aceasta Cosmin Nastasă, managing director la agenția de online performance Edge, din cadrul 2Parale/2Performant, va vorbi despre ce instrumente pot folosi fondatorii pentru a-și crește brandul și startup-ul.

Poți să mai participi în continuare la seminarul de joi, comenzile se fac pe 7ftw.start-up.ro.

Cum găsești un cofondator

Am background în diplomație și relații internaționale, am fost 5 ani și în Guvern. Mă ocupam de relațiile cu investitorii strategici. Sunt deja trei ani și jumătate de când am creat ”The Pole Society”. Am învățat că nu există o variantă universal valabilă pentru fondarea unui startup. Partea bună când ai un cofondator e că ai un sprijin. În ambele mele afaceri am cofondatori. Nu sunt singur. Am căutat să ne completăm stilul reciproc. Pe partea de digital și campanii am căutat un om priceput.

Trebuie să alegem cu grijă jurnaliștii și durează pană ne promovăm cum trebuie. E foarte folositoare o relație personală cu ei

Colegul meu Matei Psatta,  venea dintr-o agenție. Celălalt partener al meu are backround de 25 de ani în afaceri la companii precum Dell sau Compaq. Pentru a doua aplicație lansată, Rage, planul de monetizare în primele 18 luni este de ne-monetizare. Am construit mai întâi un user base pentru a primi feedback pentru produs.

IMG_2322
Începuturile

Sunt foarte multe startup-uri care încep cu o idee, o dezvoltă și preferă drumul lung, cu cheltuieli mari. E mult mai simplu să luăm feedback și să ne adaptăm pe parcurs strategia. E foarte folositor să ai mulți prieteni peste tot ca să îți facă un intro. Trebuie să alegem cu grijă jurnaliștii și durează pană ne promovăm cum trebuie. E foarte folositoare o relație personală cu ei. În partea de cercetare de piată tu îți validezi conceptul. Ai un schelet și începi să pui bucățele pe el. Șansele să iasă bine din prima sunt foarte reduse.

Business plan-ul

În ceea ce privește business plan-ul, e o discuție foarte complicată. Nu există un template universal valabil. Fiecare investitor se uită la altceva, mai ales în prima rundă de finanțare. Ei vor să vadă că ai idee ce vei face cu banii, ceva specific, nu generalist.

La începutul oricărui startup trebuie realizate proiecțiile financiare. Pe maximum 12 luni, altfel nu sunt reale

Vor să vadă lucrurile mai aplicat. Trebuie să mergeți foarte targetat spre investitori. Prezentarea companiei în 15 slide-uri nu prea funcționează, investitorii nu prea se uită pe asta. Când vorbești cu ei realizezi că nimeni nu citește ceea ce propui. Cea mai bună variantă e un mail de două-trei fraze însoțite de o prezentare de o pagină de Microsoft Word.

IMG_2328
Proiecții financiare

Abordările sunt diferite în funcție de tipul de startup. Pentru startup-uri fizice, nu de tehnologie, Europa e mult mai bună. Multă lume nu a reușit în SUA, însă a reușit în Europa. La începutul oricărui startup trebuie realizate proiecțiile financiare. Pe maximum 12 luni, altfel nu sunt reale. Lucrurile se schimbă de la lună la lună. Trebuie să fie mai mult orientative, nu ad-literam. Cel mai bun model e un document live, care poate fi modificat în timp real, de tipul Google Docs. Se modifică după discuțiile cu un partener, după începerea comercializării.

Când e produsul gata?

Produsul este considerat ”gata” atunci când e pregătit de lansare. După ce am primit întreg feedback-ul. Varianta cea mai productivă e să mergi la investitor cu ceva tangibil, nu doar o idee. Să fie ceva palpabil. Să ai și numerele și informația despre cum e folost produsul tău. Te vor ajuta foarte mult 2-3 păreri din exterior.

În momentul în care te decizi să ieși în public cu un produs trebuie să ai mare grijă la concurență. Să vezi dacă nu cumva produsul lor e foarte similar cu al tău

Cel mai mult trebuie să vă intereseze feedback-urile negative. Am avut momente când lansam o funcție a aplicației și primeam numai feedback pozitiv. Atunci ne-am dat seama că ceva era prost. Când toată lumea îți spune că e bine, înseamnă că ai greșit ceva.

Cum abordezi presa?

Abordarea jurnaliștilor trebuie să fie foarte scurtă și la obiect. Am învățat că trebuie să le scriem oamenilor din timp. Dacă nu aveți cum să găsiți jurnaliști, scrieți mail-uri scurte și la obiect, fără informații pompoase. ”Salut, ce faci, lansez ceva, hai să vorbim”.

Protecția față de concurență

În momentul în care te decizi să ieși în public cu un produs trebuie să ai mare grijă la concurență. Să vezi dacă nu cumva produsul lor e foarte similar cu al tău. Trebuie urmărită piața cu mare atenție.