Bucureștiul e un oraș care, realist, are loc și de taximetrie, de Uber, de Taxify, de Black Cab. Suntem mulți și nevoile noastre trebuie acoperite. Eu folosesc mașina personală, o trotinetă electrică, Uber (în majoritatea timpului) și taxi, dacă mă grăbesc și nu găsesc o altă alternativă. Cu toate acestea, vreau să las câteva informații care să vă facă să înțelegeți de ce Sindicatul Taximetriștilor a decis să dea în judecată Clever Taxi.

La prima vedere, e o prostie. Până la urmă, o asemenea aplicație aduce comenzi șoferilor. Și șoferii sunt relativ mulțumiți de ea, dacă o folosesc. Da, mulți au și Clever și Star și stația lor obișnuită. E o colecție de generatoare de comenzi, poate, poate vor reuși. Dar liderii taximetriei vor să elimine aceste aplicații. De ce? Pentru că fluxul financiar se mută de sub controlul lor spre cel al fondatorilor aplicației și spre o libertate a șoferului. Se poate argumenta, de asemenea, că responsabilitatea în cazul lucrurilor pierdute sau incidentelor, surprinzător, nu revine firmei de taximetrie, ci șoferului și aplicației. Dacă ți-ai uitat telefonul în mașina de taxi și tu făcusei comanda de pe aplicație, o firmă de taximetrie nu va face nimic, pentru că acea comandă nu a fost înregistrată în dispeceratul lor.

Așadar, problema mare pentru firmele de taximetrie e că business-ul lor se împarte în două: veniturile făcute de șoferi (de obicei la un plan zilnic care acoperă cheltuielile mașinii și oferă și o sumă minimă companiei) și dispeceratul. Câte comenzi se înregistrează într-o zi, de exemplu, în dispeceratul unei firme mari din București, cum ar fi Speed Taxi?

Pe data de 10 iulie, dispeceratul Speed Taxi a înregistrat 34.100 de comenzi, dintre care 11.000 pe iPhone și 17.700 pe Android. La aeroport au fost făcute 900 de comenzi. O zi foarte productivă a fost 3 iulie, cu 91.000 de comenzi. Media e undeva pe la 30.000 de comenzi zilnic făcute în aplicație. Așadar, e mult, e puțin? E destul cât aplicații care liberalizează această piață cu ajutorul tehnologiei să fie contrate tocmai pentru că rup un pic din acest business.

Problema e că tarifele sunt blocate la 1,39 de lei pe kilometru, aproape sub limita profitabilității. Bucureștiul ar avea nevoie de transport mai bun și la prețuri decente. Eu susțin mărirea tarifelor pentru acest tip de transport la 2 lei pe kilometru, de exemplu

De fiecare dată când vedem proteste ale sindicatelor taximetriștilor să ne gândim care sunt problemele adevărate din această piață. Problema e că tarifele sunt blocate la 1,39 de lei pe kilometru, aproape sub limita profitabilității. Bucureștiul ar avea nevoie de transport mai bun și la prețuri decente. Eu susțin mărirea tarifelor pentru acest tip de transport la 2 lei pe kilometru, de exemplu. Și un control mai bun al șoferilor, bineînțeles. Dar când, cu toate aceste tarife, firmele de taxi vor să dea în judecată o sursă de venit pentru șoferi, să ne întrebăm care e interesul lor. De ce ai vrea ca șoferii să aibă mai puține comenzi? Pentru că sindicatele taximetriștilor vor controlul. Vor o piață reglementată, ceea ce nu e rău, dar vor și controlul absolut asupra comenzilor pentru șoferi. În tot acest timp, șoferii vor tarife mai bune și să poată deschide aerul condiționat fără să se gândească la cost, pentru că acesta ar fi acoperit pe fiecare kilometru.

Iată cum arată listarea comenzilor în dispeceratul Speed Taxi (sursa foto, grupul public Clubul Taximetriștilor)

Foto - J Stimp/Flickr