TPS Engage este un startup fondat la București care oferă o soluție digitală pentru ecranele din toată lumea. Practic, agențiile de publicitate și nu numai pot livra reclame pe ecranele digitale având date mai concrete decât ar avea pe un afiș obișnuit. TPS Engage folosește date de analiză pentru a vedea relevanța reclamelor pentru ceic are merg pe stradă. Business-ul TPS Engage se desfășoară în Asia, cu o prezență solidă în Coreea de Sud, acolo unde au participat la un accelerator de business al guvernului sud-coreean, în Statele Unite, dar și în Europa.

Cofondatorii TPS Engage sunt Bogdan Savonea (CEO), Dan Florea (COO) și Matei Psatta. Echipa de bază îi mai conține pe Mihai Pocorschi (CTO), Sergiu Gruiță (COO).

Impactul inițial în Asia și Statele Unite

Am vorbit cu Matei Psatta (Chief Marketing Officer) și Sergiu Gruiță (Chief Commercial Officer) despre impactul pe care l-a avut pandemia de coronavirus, dar și despre modalitățile prin care merg mai departe și cum văd business-ul ulterior, important pentru orice companie care activează pe mai multe piețe.

Impactul asupra TPS Engage a fost unul gradual și treptat, în funcție de evoluția pandemiei în fiecare piață.

„Am avut norocul sau ghinionul să vedem faze diferite ale crizei la nivel global. În Coreea de Sud lucrurile au devenit îngrijorîtoare pe la jumătatea lunii februarie. Acum situația e mai alarmantă în Europa și Statele Unite, iar lucrurile au început să se calmeze aici”, spune Matei Psatta.

Astfel, în Coreea de Sud nu au fost foarte multe restricții, mai ales pentru că Seul nu a devenit un focar. „Întâlnirile s-au redus semnificativ și multe proiecte au fost prelungite sau amânate. Lucrul remote a devenit din ce în ce mai popular, însă toate companiile numără zilele și seucndele până când se vor putea întoarce la birou. Cultura videocall-ului, din păcate, nu e foarte populară aici, poate și din pricina faptului că nu sunt foarte confortabili cu engleza vorbită”, mai menționează Psatta despre impactul din Asia.

Pe de altă parte, pe piața din SUA impactul s-a simțit târziu, dar a avut o magnitudine mairidicată.

„În perioada marie-iunie, aproximativ 50% dintre clienți au ales să renunțe la campanii plănuite în canalele tradiționale, fie să amâne investițiile spre sfârșit de Q3”, spune Sergiu Gruiță.

„În ceea ce privește mesajele promovate, trendul este destul de asemănător cu alte piețe. Comunicarea bazată pe obiective de performanță a fost înlocuită cu mesaje de responsabilizare a publicului și promovarea eforturilor depuse de branduri în lupta împotriva pandemiei”, mai spune Gruiță.

Proiecte în derulare și decizii de business luate

În momentul începutului efectelor pandemiei, TPS Engage avea zeci de proiecte în desfășurare și alte zeci în dezvoltare. „Undeva la 30-40% s-au amânat. Pe de altă parte, anumite discuții tehnice s-au accelerat, pentru că multe companii pregătesc recuperarea din Q3. Lockdown-ul încetinește anumite aspecte, dar accelerează altele. Dacă ar exista Premiul Nobel pentru accelerarea procesului de transformare digitală a companiilor, cu siguranță l-ar câștiga Covid 19”, spune Matei Psatta.

Piața de OOH este în scădere drastică, spun reprezentanții TPS Engage. „Unele rețele cu probleme financiare au făcut dumping și au vândut campanii mult sub nivelul pieței sau chiar gratuit. Ceea ce îi va afecta pe termen lung și face un deserviciu pieței. Jucătorii maturi își optimizează cash flow-ul și așteaptă revenirea”, spune Matei Psatta.

Pentru TPS Engage, intern, lucrurile funcționează aproape ca în mod normal, deoarece nu au costuri fixe foarte mari. Efortul comercial a fost mutat spre planificare și dezvoltare de noi feature-uri în produs. În plus, au continuat să recruteze oameni, pentru că momentul acesta i-a prins într-o situație financiară fericită și vor continua integrări cu rețele internaționale de OOH.

„Datorită investițiilor obținute suntem într-o poziție bună. Continuăm să angajăm și suntem optimiști că vom fi într-o poziție bună odată cu finalul crizei”, spune Matei Psatta, cofondator al TPS Engage. Cu toate acestea, spune el, dacă situația va continua mai mult de 6 luni sau se agravează, publicitatea de tip OOH va suferi pierderi mari, însă TPS se poate adapta mai ușor decât jucătorii tradiționali.

„Q2 va fi sub așteptări. În acest moment, sperăm că în Q3 se va relua consumul și vom depăși obiectivele setate inițial”, spune Psatta. Așadar, o lecție pentru alte business-uri e să gândească investițiile și ca pe o modalitate prin care pot să câștige timp de investiții, dar și situații de criză.

Cum se vor mai investi bani în startup-uri

Multe se pot schimba în lumea investițiilor în startup-uri odată cu această pandemie. Chiar dacă investitorii spun că lucrurile merg la fel ca de obicei.

„Investitorii vor privi oportunitățile cu alți ochi. Cred că vor privi mai atent business-urile și sper să dispară acele vanity metrics cum ar fi creșterea de venituri cu orice preț, chiar și cu pierderi colosale, cu această ocazie. Într-o criză, toată lumea caută pariuri sigure, așa că investitorii vor fi mai precauți și vor merge pe business-uri care au o strategie clară către profitabilitate”, spune Matei Psatta.

Pentru susținerea IMM-urilor, TPS Engage sunt în discuții să ofere, prin diferite programe, vouchere de advertising IMM-urilor odată ce nivelul de consum revine la normal.