Cartea Albă a IMM-urilor reprezintă o analiză aprofundată a sectorului IMM din România, în document fiind cuprinsă situația de ansamblu a mediului de afaceri în anul 2019, dificultățile cu care se confruntă IMM-urile, nevoile și sursele lor de finanțare, modalitatea în care inovează, intenția de accesare de fonduri nerambursabile sau criteriile de care țin cont în alegerea partenerului de business, constituind baza pentru propuneri de strategii cu privire la viitoarele direcţii de susţinere şi dezvoltare ale mediului de afaceri românesc.

Marea problemă a mediului de afaceri identificată în anul 2019 este angajarea, pregătirea și menținerea personalului, iar a doua problemă sistemică o reprezintă birocrația, urmată de cea a autofinanțării. Trebuie să luăm măsuri pentru a simplifica sarcina administrativă a întreprinzătorilor. Tema din acest an PERSPECTIVE ne evidențiază cum va arăta România, vorbim despre o Românie antreprenorială, profesională în care primează internaționalizarea, educația duală, dialogul constant și digitalizarea mediului public”, spune Florin Jianu, președintele CNIPMMR.

Din datele oficialilor patronatului IMM-urilor, 48,25% dintre antreprenori au o părere neutră în ceea ce privește evoluția percepției asupra mediului economic din România, în timp ce 28,08% au o părere favorabilă și 22,78% au o părere negativă.

În 2018, 22,88% dintre întreprinzători aveau o părere negativă, 40,25% având o percepție neutră și 30,87% având o părere favorabilă.

La nivelul acestui an, cea mai mare parte a antreprenorilor de la noi (57%) văd angajarea, pregătirea și menținerea personalului ca fiind în topul dificultăților majore cu care se confruntă IMM-urile. Pe locul doi se află birocrația (49%), fiind urmată de inflație (47%), concurența neloială (45%), scăderea cererii interne (44%), creșterea nivelului cheltuielilor salariale (42%) și fiscalitatea excesivă (42%).

Totodată, în ceea ce privește dinamica activității IMM-urilor în ultimii doi ani, 10,91% dintre ele sunt în situație falimentară, 39,33% dintre ele și-au redus activitatea, 35,48% funcționează la aceeași parametri, iar 14,28% dintre IMM-uri și-au amplificat activitatea.

Referitor la oportunitățile de business pe care le au proprietarii de IMM-uri în 2019, topul este condus de creșterea cererii pe piața externă (64,29%), asimilarea de noi produse (57,82%), parteneriatele de afaceri (55,66%), sau folosirea de noi tehnologii (49,46%).