Poate 2020 va fi anul în care vei decide că fraza ”new year, new me” ar putea echivala pentru tine cu lansarea unei afaceri. Poate prima ta aventură antreprenorială, poate un nou business cu totul sau doar o nouă linie pe care să te specializezi. Am strâns câteva idei de afaceri mizând pe tendințele din 2020.

Fermă urbană

Se estimează că, până în 2025 aproximativ 65% din populația lumii va fi urbană. Pentru a putea hrăni toți acești oameni, dar și pentru a contracara efectele poluării din orașe, fermele urbane ar putea reprezenta o soluție utilă și interesantă.

Grădinile urbane pot fi create atât pe spații verzi nefolosite, cât și pe beton, asfalt, terase sau pe acoperișuri. Astfel poți ajuta la stimularea creării de spații verzi în aglomerarea mediului urban și poți încuraja educația ecologică și dezvoltarea conceptului de grădinărit urban.

În plus, poți să faci și bani din treaba asta. De exemplu, în 2016 aflam despre o astfel de fermă urbană construită pe acoperișul unei clădiri din New York. Proprietarul femei avea la acel moment 1.400 de metri pătrați de seră unde producea salată pe care o livra spre restaurante și magazine alimentare din zona metropolitană a New York-ului.

La finalul lui 2019 Gotham Greens, așa cum este denumit business-ul din New York, avea 8 sere, extinzând grădinile urbane și în Chicago, Providence și Baltimore, iar legumele produse au ajuns să fie distribuite în peste 30 de state americane.

În general, pentru a amenja o astfel de fermă urbană nu ai avea nevoie ca spațiul să fie în proprietatea ta, ci numai de acordul proprietarului. Cu siguranță vecinii tăi de bloc nu ar ezita să fie de acord ca pe acoperișul blocului vostru să apară o grădină ”luxuriantă”: ar putea să-și ia legumele de acolo și unde mai pui că nici nu ar mai dogori acoperișul toată vara.

Plantele ar putea fi crescute folosind apă reciclată, iar electricitatea ar putea fi produsă cu ajutorul panourilor solare.

Chiar anul trecut cei de la Kaufland puneau la dispoziție un grant total în valoare de 130.000 de euro grădinițelor, școlilor, ONG-urilor sau grupurilor de inițiativă civică interesate să dezvolte grădini sau ferme urbane în România.

Idei de afaceri: produse axate pe cannabis

În momentul în care Statele Unite au început să legalizeze consumul și deținerea de cannabis, au început să apară numeroase startup-uri în această industrie, formându-se, la propriu, un întreg ecosistem în jurul acestor plante: de exemplu sunt startp-uri de livrare, de producție, marketplace-uri, rețele sociale pentru consumatori, analiză de date.

La începutul lui 2017, după ce și Canada se pregătea să adopte o legislație ceva mai relaxată privind marijuana, Europa era încă în urma trendului. În 2018, șase țări anunțau legalizarea cannabisului în scop medicinina, iar peste 500 de milioane de euro fuseseră investiți în industria europeană de profil. Anul trecut, consumul medicinal de cannabis devenise legal, într-un fel sau altul, în 22 de țări europene, alte 12 țări dezincriminând uzul recreațional pentru o cantitate mică de marijuana (pe listă se află Germania, Polonia, Grecia, italia, Franța, BeNeLux – adică Belgia, Olanda, Luxemburg, Malta, Elveția, Austria, Marea Britanie, Spania).

De altfel, acum, afacerile cu produse axate pe cannabis au început să înflorească în Uniunea Europeană, UE devenind rapid una dintre cele mai mari piețe pentru cannabis. Firma de consultanță Prohibition Partners estimează că, până în 2028 valoarea pieței europene de cannabis va ajunge la 115,7 miliarde de euro.

În ceea ce privește România, la finalul anului trecut scriam despre Yoop, țigareta românească cu extract de marijuana. Yoop este un dispozitiv subțire, similar dispozitivelor Juul, ce utilizează un mecanism inovativ de încălzire prin care se creează aerosoli ce conțin cannabidiol (CBD), un compus natural extras din canabis, care nu are efecte psihoactive, dar care oferă o gamă largă de beneficii pentru sănătate.

Avem, deci, exemple de startup-uri și în țara noastră, așa că ar fi o idee de afaceri interesantă.

Modă sustenabilă

Punguța de azi dimineață de la Mega poate deveni șoseta de mâine. Colecțiile de haine 100% sustenabile, realizate din material plastic, plase de pescuit sau bumbac organic certificat GOTS (Global Organic Textile Standard) nu se vând în magazine de ieri-de zi. Sunt o multitudine de branduri care au realizat colecții de acest gen, pe listă fiind nume precum H&M, Gucci, Batoko, Patagonia, Ecoalf, startup-uri fondate special pentru a promova moda sustenabilă.

Ai putea avea în vedere lansarea unei faceri pe această nișă, având în vedere că și Kaufland a anunțat chiar la începutul acestei luni faptul că a lansat prima colecție de articole sportive 100% sustenabile din România. În fabricarea hainelor sunt folosite între 10 (pentru un tricou) și 15-20 de PET-uri reciclate (pentru colanți). Ele sunt colectate din oceane, curățate, tocate, topite și apoi trase pe fir. Ambalajul este, de asemenea, sustenabil, pentru confecționarea lui fiind utilizată hârtie reciclată și o cantitate redusă de cerneală.

Idei de afaceri 2020: anything as a service (XaaS)

În esență poți lansa orice business de servicii pe internet via cloud computing. Și e cazul să o recunoaștem: ne place extrem de mult să atingem un singur buton și totul să ne ajungă la ușă, să ne aștepte în fața blocului sau să ne apară pe ecranul calculatorului.

Așa că, de ce să nu iei în considerare o idee de afacere as a service?

Un exemplu foarte interesant, și diferit, este Bob Concierge, un proiect moldovenesc și românesc care aduce în scările de bloc sau în lobby-urile companiilor un automat cu alimente și băuturi, dar pune la dispoziție și servicii de curățenie și de livrare în lockerele speciale, plănuind să devină un marketplace al serviciilor rezidențiale.

Dezvoltat în 2018, Bob Concierge a fost gândit că un serviciu de concierge, care pune la dispoziție clienților, prin platforma online și aplicația mobilă care va fi lansată anul acesta, serviciile de care ei au nevoie: de la alimente și răcoritoare, la servicii de curățenie și reparații.

Aparatul, construit în București și lansat pe piață în 2019, are un minishop, adică un frigider care menține temperatura rece pentru produse precum apă, lapte, suc, bere, biscuiți sau chipsuri, compartimente pentru livrare, unde curierii pot lăsa sau prelua un colet, și compartimente pentru rufe, unde utilizatorii serviciului pot lăsa haine pentru curățătoria care le va aduce spălate și călcate.

Bob are celule reci și calde unde se poate păstra mâncarea venită prin diverse servicii de livrare, precum Glovo sau UberEats și va introduce și alte tipuri de servicii: de curățenie în casă, reparații sau cosmetică, iar solicitările se vor face prin aplicație. Puteți afla povestea pe larg pe wall-street.ro.

Ideile de afaceri interesante sunt la tot pasul. Urmăriți tendințele pe 2020 ca să vedeți ce-și doresc consumatorii și lansați propriul vostru business.