Adina, în feed-urile de social media și pe blog își desfășoară activitatea sub numele Pancake Planet. Cu un simplu scroll pe Instagram-ul sau pe blogul ei, oricine poate observa un stil clar de fotografie și styling, unul care e la intersecția eleganței cu al simplității vieții. Fotografii care îți prezintă mâncarea vie, parte din viața noastră.

Până la Pancake Planet, care este atât blog, cât și conținut social media, cât și un spațiu unde brand-urile pot să-și prezinte produsele dintr-un unghi cât mai special, Adina a fost om de comunicare. A terminat facultatea de profil și apoi a lucrat ca PR pentru o ceainărie din București. Asta până când și-a spus că și-ar dori să aibă un proiect al ei, unul care să-i ofere autonomie, spațiu de creativitate și libertate de exprimare artistică.

Astfel, în 2016 punea bazele acestui proiect.

”Pe atunci începusem să învăț să gătesc, să fac fotografii, dar totul era foarte la început, aveam foarte puține elemente de recuzită și un spațiu limitat de desfășurare. Or fotografia necesită de multe ori un spațiu generos, obiecte diverse care să te ajute să spui povestea pe care vrei să o transmiți. Începând din acel punct totul a fost o continuă dezvoltare și investiție, am transformat sufrageria în studio, mi-am achiziționat tot felul de props, fundaluri, veselă handmade, echipament foto, chiar și obiecte de mobilier. După o perioadă în care am experimentat mult fotografia culinară și am comunicat-o pe Social Media, în special pe Instagram, au început să apară proiectele și colaborările cu branduri, a fost un proces frumos care a decurs natural, un proces care simt că m-a ajutat să mă dezvolt atât în plan creativ cât și personal.”

De aproape 9 ani, Adina a avut clienți diverși, pe proiecte alături de brand-uri precum Nespresso, Muller, Adobe, Samsung, Cora, Canon, Kitchen Shop, Lurpak, Cirio și mulți alții.

”Un proiect la care țin foarte mult este cel cu Netflix România, am făcut o serie de clipuri video în cadrul cărora am recreat atmosfera mai multor filme produse de Netflix în timp ce pregăteam o rețetă care avea legătură cu tema filmului, iar pentru fiecare video în parte am căutat recuzită care să se potrivească cu atmosfera filmului, am fost un proiect la care visam și care s-a materializat foarte frumos. Am lucrat la un proiect similar pentru Independența Film, am recreat atmosfera de secol XIX a unui film franțuzesc despre un chef bucătar îndrăgostit de meseria sa.”

Alt proiecte care i-a rămas în suflet Adinei a fost și cel în care s-a ocupat de partea de styling pentru o serie de ambalaje Dr. Oetker, genul de proiect care-i aduce o bucurie și acum când merge în supermarket și vede ambalajul la raft.

Proiectul creat de Adina și partenerul ei, Pancake Planet, a devenit o resursă de conținut aproape cinematografic pentru brand-urile care voiau să se prezinte altfel, dar a continuat să și crească propriul ei proiect, cel pe care și l-a dorit ca să aibă un spațiu de exprimare artistică.

Despre ce vei citi:

  • cum printr-o abilitate nouă îți poți deschide universuri multiple
  • cum transformi un proiect născut din pasiune într-un business
  • cum privești universul culinar din mai multe unghiuri

Adina Chițu parte din proiectul "Femeile deschid România", o inițiativă lansată de start-up.ro alături de ING Bank România, prin care provocăm cititorii să descopere poveștile femeilor care schimbă România zi de zi, prin acte de curaj sau de normalitate. Proiectul, construit sub forma unui spațiu interactiv, vă provoacă să nu rămâneți doar la 24 de exemple date de către noi, ci de a le extinde zi de zi, prin sugestiile voastre.

Biografie Adina Chițu - Pancake Planet

1. Nume și funcție actuală:

Adina Chițu, food photographer, food stylist & content creator

2. Bio copilărie:

M-am născut în județul Dâmbovița, într-un sat liniștit, poate mult prea liniștit, am copilărit alături de părinți, de sora mea mai mică și de bunica sau "mamaie" care făcea cele mai bune gogoși umplute cu aer, cum îmi plăcea le spun, de altfel singurul desert la care era maestră.

Acum ar urma partea în care aș spune cum mă jucam cu aluatul când era mică și cum o ajutam pe mama prin bucătărie, dar nu, nu cred că am fost implicată prea mult în tot acest proces, mama era destul de autoritară și solitară în bucătărie, însă mie îmi plăcea foarte mult să desenez, eram la rândul meu solitară în acest obicei, iar de fiecare dată când venea cineva în vizită îmi înșiram toate creațiile și așteptam laudele.

Când am mai crescut am dezvoltat o mică pasiune pentru limbile străine și am decis că vreau să mă fac traducător, nu știu exact de unde a răsărit acest gând, probabil o admiram pe profesoara de franceză care pe atunci îmi părea o pasăre exotică în comparație cu ceilalalți profesori.

3. Bio educație:

Am studiat PR și comunicare la SNSPA, am fost PR-ul unei ceainării timp de 3 ani și jumătate, în paralel am lucrat la mai multe proiecte de PR în zona culturală, apoi am descoperit pasiunea pentru fotografie și gătit.

4. Ce-ți place să faci când nu muncești?

Să merg la cinema, să merg la piață, să cumpăr flori și să fac aranjamente florale, să călătoresc, să fac fotografii în timpul călătoriilor, să merg la țară și să-i fac încontinuu poze motanului Simba, să joc ping pong (o pasiune pe care am descoperit-o recent), îmi place să cutreier cafenelele de specialitate cu prietenii și să descopăr restaurante noi.

5. Când ai știut că vrei să te dedici domeniului în care activezi, ce te-a atras către acesta și ce ai simțit nevoia să schimbi la industria în care activezi?

În urmă cu aproape 9 ani când am luat-o pe drumul acesta am descoperit o întreagă lume destul de bine dezvoltată și închegată, o comunitate de fotografi din străinătate care făcea din fotografie de mâncare ceva cu totul nou, creativ, ceva ce nu mai văzusem până atunci.

Mi-am dorit să fac și eu același lucru, cred că eram în căutarea unei direcții, unui stil, la momentul respectiv. Decizia de a o lua pe acest drum a fost bazată aproape exclusiv pe feeling, întotdeauna m-am ghidat după instinct, dar și după aptitudinile mele realiste, cumva am simțit că asta e ceea ce trebuie să fac și că dețin instrumentele necesare ca să o pot face.

Cred că am adus un suflu nou în fotografia culinară de la noi la nivel de creativitate și stil, iar de-a lungul anilor, prin prisma acestui fapt, dar și ca urmare a comunicării cu oamenii din industrie (mi-aș dori ca în domeniul asta să se discute mai mult și mai deschis) am încercat să aduc ceva mai multă greutate și seriozitate acestui tip de fotografie.

6. Ai vreun model feminin din familie/ din apropiați care ți-a deschis prima dată orizonturile către zona aceasta?

Am un model feminin, dar unul ceva mai îndepărtat, o fotografă foarte talentată din Suedia, Linda Lomelino pe numele ei, ea m-a făcut să mă îndrăgostesc de genul acesta de fotografie, culorile pe care le folosește, atmosfera aparte pe care o creează în fotografiile sale, căldura și blândețea care transpar din fiecare creație de-a ei, toate m-au făcut să văd domeniul fotografiei cu alți ochi.

7. Îți amintești de vreun role model feminin de-a lungul vieții tale care să fi avut vreo contribuție la traseul tău profesional?

În 2018, la vreo doi după ce m-am apucat de fotografie culinară, am mers la un workshop în Paris unde am cunoscut-o pe una dintre fotografele mele preferate, Betty Binon, o fotografă foarte talentată din Canada, o tipă efervescentă și prietenoasă, și cumva prezența la acest workshop alături de oameni din mai multe colțuri ale lumii care fac același lucru ca mine și care se perfecționează tot timpul, mi-a dat încredere și m-a convins încă o dată că sunt pe drumul cel bun, din nou a fost vorba despre un feeling/sentiment.

8. O realizare de care ești tare mândră și ce impact crezi că a avut aceasta în domeniul în care activezi.

Cred că sunt mândră de fiecare dată când o idee de-a mea se transformă în realitate, cu cât este mai îndrăzneață ideea cu atât mai mare este satisfacția de pe urma realizării acesteia. Fiecare proiect personal sau job în parte vine cu o anumită încărcătură și importanță pentru mine, iar reacțiile pozitive ale celor care ajung la el cred că sunt cel mai de preț indicator că am făcut o treabă bună.

9. Un impas din traseul tău profesional: cum ai trecut peste acesta și cu ce lecții ai rămas.

Posibil să mă aflu într-unul chiar acum. E un moment în care succesul și vizibilitatea în domeniul în care activez nu mai e dictat atât de mult de calitatea muncii pe care o depun, alții par a fi vectorii care îl garantează.

Cred că a devenit un pic mai dificilă găsirea resurselor astfel încât să rămâi optimist, consistent și la același nivel de calitate în condițiile în care societatea și trendurile din Social Media te împing cumva în direcția opusă.

E un soi de bătălie interioară, cu siguranță nu voi renunța la valorile mele și la calitatea mucii pe care o depun, dar e ceva mai greu acum să fii vizibil într-o avalanșă de conținut atât de divers și de foarte multe ori superfluu.

10. Dacă s-ar face o carte de istorie a femeilor care au adus schimbare în România, ce ți-ar plăcea să scrie la descrierea ta.

Wow, greu de spus, cred că pătrățica unde poate am adus eu o schimbare sau o îmbunătățire e destul mică în comparație cu realizările multor femei de-a lungul istoriei.


Un proiect modelat după tendințele social media

Peisajul de food blogging a avut o ascensiune și o transformare la fel de rapide ca întregul univers dat de social media. Dacă la începutul anilor 2010 peisajul de food blogging era dominat de rețete și poze, așa cum se putea la acea vreme, odată cu anii, conținutul a migrat și spre video, apoi spre Reels în care aflai cum să faci o rețetă dintr-un video mai scurt de-un minut.

În acest context în care conținutul a migrat, s-a transformat și altfel a captat interesul publicului, și Adina a resimțit pe pielea ei cum a evoluat întregul proiect culinar, unul menit să inspire.

Inițial gândit ca un proiect de fotografie culinară, social media nu a așteptat mult să cântărească greu în activitatea Pancake Planet.

”Social Media a fost încă de la început o componentă importantă a acestui proiect, a trebuit să ne adaptăm constant trendurilor. De ceva timp conținutul de tip video este în focusul rețelelor de socializare, și deși făceam conținut video și înainte ca acesta să fie pe val, tot nu a fost un ușor să ne adaptam și să creăm suficient de mult conținut video pe cât o cereau algoritmii și să ne păstrăm în același timp standardele.”

Adina vorbește mereu la plural când se referă la activitatea sub care e conturat Pancake Planet. Și asta pentru că alături de ea este și partenerul ei, Bogdan, care se ocupă de partea de conținut video, dar și de tot ce înseamnă parte administrativă a business-ului lor, lucru care o ajută enorm și îi lasă ei spațiu să se concentreze exclusiv pe creație.

Mai mult, tot Bogdan este și cel care a adâncit relația Adinei cu mâncarea, el fiind partea gurmandă a cuplului și care a adus noi valențe atât în ceea ce înseamnă a pregăti o mâncare, cât și în a o savura.

Fotografia, primul pas spre un business cu pasiune

Pentru a crea ceea ce se vede acum online pe Pancake Planet, Adina a fost nevoită să învețe și să dezvolte o aptitudine nouă, care i-a solicitat mult răbdarea, și anume fotografia.

”Știam ce îmi doresc de la o fotografie, dar trebuia să și învăț cum să ajung acolo și să o transform în realitate. Apoi cred că a venit partea de dezvoltare a unui stil personal, de multe ori primesc complimentul care cred că înseamnă cel mai mult pentru mine și sună cam așa: de fiecare dată când văd o fotografie sau un video făcut de tine știu din prima că îți aparține fără să citesc numele autorului".

Învățarea și apoi ștanțarea artei fotografice au contribuit și la partea care face Pancake Planet nu doar un proiect de pasiune, ci unul care să producă și un venit. Această parte implică chiar colaborarea cu brand-urile, unde Adina a avut iarăși de învățat. Cum le alege, cum le negociază și cum ajungi să iei cele mai bune decizii atât pentru partea ta de artistă, cât și pentru partea de antreprenor.

”Acum mă aflu într-un punct în care sunt împăcată cu fiecare alegere pe care o fac. Sunt genul de creator care preferă proiectele lucrate în tihnă, proiectele care îmi dau libertate de creație, timp suficient de execuție și încredere din partea celor cu care colaborez.”

Știe ce-și dorește, dar paleta de oferte nu este cea mai amplă la noi în țară când vine vorba de proiecte de styling. Ce ajută însă, e gama de servicii pe care o poate bifa Adina, și anume: styling, fotografie, gătit, videografie, prop styling.

Ca să clarifice cum arată colaborările, Adina ne explică: ”doar pe partea de food styling sau doar pe partea de fotografie culinară nu pot spune că sunt foarte multe proiecte disponibile pe piață, sunt proiecte în care clientul sau agenția își dorește să lucreze cu mine și mă contactează. S-a întâmplat chiar ca un proiect din care îmi doream foarte mult să fac parte să mă aibă deja în vedere înainte să ne scriem reciproc, așa cum a fost în cazul unei colaborări frumoase de 4 ani cu hypermarketul Cora.”

De-a lungul activității, Adina și-a clarificat ce este și ce nu este proiectul ei. Nu se identifică precum un food stylist clasic, ”acela care stă o zi întreagă pe set-ul unui proiect mare cu echipe mari și vine cu soluții ingenoase astfel încăt mâncarea să arate perfect în orice moment, dar cu riscul de a nu fi comestibilă”.

Ce îi place însă, e să lucreze pe proiecte în care se poate desfășura liber, în care poate crea scene memorabile, nu neapărat genul de contract pentru camapanii mari sau reclame care necesită prezența unui food stylist pe set.

Rădăcini în universul culinar

Adina a fost îndeaproape de peisajul culinar, odată ca om de comunicare pentru o ceainărie, dar și ca furnizor pentru anumite localuri din București, când gătea deserturi și le livra în anumite baruri sau cafenele care nu aveau propriile lor dulciuri.

Pe lângă fotografie culinară, gătit și relații cu HoReCa din bucurești, Adina a mai avut o colaborare, tot cu amprentă ”foodie”. A scris rețetele pentru o carte de bucate destinată copiilor.

Proiectul Tasty Treats a fost unul care a venit din inițiativa editurii Little Gestalten, care a contactat-o pe Adina pentu acest proiect. A acceptat provocarea, s-a pus pe testat rețete cât mai ușoare și mai distractive pentru copii.

”Cartea a fost publicată în limba engleză, germană și coreeană și a ajuns mai mult la romanii din străinătate, m-am bucurat tare mult să primesc mesaje de la românii stabiliți în afară care mi-au cumpărat cartea și au testat rețetele împreună cu cei mici.”

Dacă în plan culinar Adina a bifat proiecte diverse, Pancake Planet are o nouă destinația anul acesta. Și aceea implică o nouă dorință a Adinei: proiecte de fotografie și video pe partea de travelling.

”Aceasta e o zonă pe care mi-ar plăcea să o dezvolt mai mult, apoi mi-ar plăcea tare sa lucrez cu muzee din România și să recreez în fotografii atmosfera unor picturi cu natură moartă și desigur orice proiect tangent cinematografiei este un proiect pe inima mea.”