Simona a crescut într-un mediu în care poveștile despre antreprenoriat erau un firesc, atât cele din familie, cât și cele din Harvard Business Review. Dacă e un lucru care i-a fost clar încă dinainte să aibă și ea afacerea ei, acesta a fost că în antreprenoriat nu există scurtături.
Tort de Bezea este tipul de business făcut în pași, a testat piața și a experimentat. Prima sămânță pentru această afacere a fost un tort pe care Simona l-a făcut pentru tatăl ei. A urmat unul pentru mama ei, apoi prieteni care îi cereau torturi și satisfacția celor care ajunge să încerce torturile tinerei au fost fitil pentru a merge mai departe.
De la deserturi făcute-n joacă, Simona a început să ia lucrurile în serios, așa că a început să se intereseze ce îi trebuie ca să facă din torturi un business. A găsit un atelier, a avut chemarea bezelei și a început să construiască la un laborator de torturi și prăjituri.
Într-o piață în care lupta dulcelui a prins multe forme, de la deserturi tradiționale reinterpretate, la deserturi inspirate din Paris și New York și deserturi clasice, să deschizi un atelier de torturi și prăjituri vine pe o piață unde concurența e mare și e diversă.
La Simona însă, nișa bezelei a contat mult. O dată pentru gustul pe care-l ofereau deserturile ei, doi pentru lejeritatea unor deserturi mai ușoare, cu multe fructe, dar și pentru un factor care contează mult în era social media. Deserturile ei erau instagramabile, dădeau foarte bine în poză.
”Pasiunea pentru deserturi a apărut ca un gest firesc pentru a fi aproape de oamenii importanți din viața mea. Făceam torturi si deserturi de cand eram mica, ca o joaca. Prima mea amintire legată de torturi îmi e foarte dragă, am preparat un tort alături de fratele meu când eram foarte mici, pur și simplu am amestecat apa, cacao, zahăr și făină și le-am pus în cuptor. Desigur, nu s-a putut mânca.”
Despre ce vei citi:
- cum exprimarea creativă poate lua forma unui business
- cum crești o afacere pe o piață aglomerată
- cum dezvolți o nouă direcție pe piața deserturilor
Simona Crăciun parte din proiectul "Femeile deschid România", o inițiativă lansată de start-up.ro alături de ING Bank România, prin care provocăm cititorii să descopere poveștile femeilor care schimbă România zi de zi, prin acte de curaj sau de normalitate. Proiectul, construit sub forma unui spațiu interactiv, vă provoacă să nu rămâneți doar la 24 de exemple date de către noi, ci de a le extinde zi de zi, prin sugestiile voastre.
![](https://start-up.ro/img/contents/download_(8)3.jpg)
Bio Simona Crăciun - Tort de Bezea
1. Nume și funcție actuală
Simona Craciun, antreprenor @ TORT DIN BEZEA & Zambotti
2. Bio copilărie
M-am născut în București, am copilărit în diverse cartiere din oraș. Activitatea mea favorită era joaca alături de fratele meu mai mare, Petre. Explorăm împreună cartierul și chiar orașul în diferite instanțe. Ne plimbam cu metroul, ne jucam cu gașca de la bloc. Tot felul de activități tipice urbane. Altfel, nimic mai mult decât generația cu cheia de gât. Șotron, elasticul, țară - țară vrem ostași, urcatul pe garaje, privitul la avioane și cântatul în cor “avion cu motor”, mai mergeam din când în când să vedem și mașini, colorat cu creta, leapșa, concursuri de creativitate, respectiv prăjituri gătite din pământ cu apă, decorate cu creta și plante.
3. Bio educație:
Am terminat Liceul Teoretic Internațional de Informatică București, am fost un an la facultate în UK și mai apoi, am terminat Finanțe - Bănci la ASE. Am lucrat vreo 3 ani prin diferite corporații și mai apoi am început în direcția actuală, un laborator de deserturi specializate pe bezea.
4. Ce-ți place să faci când nu muncești?
Îmi ocup o mare parte din timpul liber cu sport în diferite forme, alergat, semi-maratoane, de curând sailing, pilates, yoga. În martie o să alerg la un Maraton la Roma. În Bucuresti îmi place să consum cultură în diferite forme: concerte, teatru, expoziții, explorat orasul, alături de oamenii din viața mea. Iar atunci când călătoresc în România, îmi place să vizitez Transilvania | Covasna să descopăr diferite sate și casele lor: Viscri, Saschiz, Cârța, Covasna. În Saschiz este o ceainarie aparte pe care o recomand. Teahouse, fix lângă biserica fortificată Sfântul Ștefan.
5. Când ai știut că vrei să te dedici domeniului în care activezi, ce te-a atras către acesta și ce ai simțit nevoia să schimbi la industria în care activezi?
A fost un drum, nu o direcție clară. Cred că la un moment mi-am dat seama că îmi doresc să fac lucruri de care sunt pasionată, alături și pentru oamenii pe care-i iubesc. Asta a esențializat scopul meu. M-a atras ideea de a fi alături de oameni în momentele lor de bucurie și recunoștință pentru cei din jurul lor. De un gând bun, un cadou, o aniversare și o zi de naștere. Nu știu dacă am simțit nevoia sa schimb ceva, ci să continui un demers în felul meu. Pur și simplu este o formă de exprimare creativă.
6. Ai vreun model feminin din familie/ din apropiați care ți-a deschis prima dată orizonturile către zona aceasta?
Am avut de mică modele întreprinzătoare și antreprenoriale în familie. Nu neapărat în industrie, ci motivul disciplinei și dorința de a căuta excelența în tot ceea ce facem.
7. Îți amintești de vreun role model feminin de-a lungul vieții tale care să fi avut vreo contribuție la traseul tău profesional?
Am o tonă de modele feminine care m-au inspirat, îți trebuie mult curaj ca să ai o voce și să multiplici. Am realizat că ceea ce fac eu este tot un gest de exprimare.
Ca sa menționez câteva persoane private: Georgiana Andrei, Nina Bratfalean, Zara Filip, Georgiana Avram.
Femei care m-au inspirat: Greta Bratescu, Olga Greceanu, Jeni Acterian, Cecilia Cutescu Storck
8. O realizare de care ești tare mândră și ce impact crezi că a avut aceasta în domeniul în care activezi.
Ca să și exemplific cateva momente cheie, cred că rebrandingul de anul trecut și maturizarea vizualității companiei, cât și al portofoliului de produse sunt câteva dintre lucrurile de care sunt tare mândră.
Altfel, pivotarea către alte categorii de produse care au la bază tot elementul de bezea, mă bucură tare mult.
9. Un impas din traseul tău profesional: cum ai trecut peste acesta și cu ce lecții ai rămas.
Ca pentru fiecare companie din industria noastră și nu numai, pandemia a fost o perioadă volatilă, cu multe provocări, schimbări și momente critice. Experiența ne arată că improbabilul și imprevizibilul ne întăresc, ne îmbunătățesc și ne păstrează abilitatea de a oferi în continuare, probabil, cele mai bune produse specializate în bezea din București.
Au fost multe momente critice, dar cumva am reușit sa trecem peste. Din 2021 piața este plină de incertitudini, dar am reușit să ne repliem.
Când am simțit că ceea ce facem este puțin predictibil, am reiterat cel mai important element din ecosistemul unei companii, clientii.
10. Dacă s-ar face o carte de istorie a femeilor care au adus schimbare în România, ce ți-ar plăcea să scrie la descrierea ta
Nu cred că e just să fiu trecută acolo. Nu aș avea nimic de adăugat.
Afacerea care e parte din aniversările oamenilor
Specializarea Simonei este în zona de finanțe, și apoi, aplicat la job, în imobiliare într-o corporație. Dar nu asta era chemarea pe termen lung, așa cum a simțit și antreprenoarea încă de tânără.
Așa că a ales să-și pună experiența, intuiția și viziunea creativă pentru a construi o afacere care să fie prezentă în momentele de bucurie ale oamenilor. Pentru că așa cum știm, orice aniversare fără tort este doar o ședință.
Or Simonei tocmai asta i-a plăcut la Tort de Bezea, că putea să fie o parte din modul în care oamenii aleg să se manifeste când sărbătoresc ceva.
Dar orice business vine și cu un element de surpriză, cum e cazul și în cel al Simonei, când a observat că torturile lor erau comandate și la parastase. Antreprenoarea a vrut să afle de la clienții ei de ce i-au ales și pentru aceste momente mai puțin fericite:
”De mai multe ori, am primit răspunsuri emoționante: ultima amintire cu bunica lor era legată de un moment petrecut în intimitate, în bucătărie, unde savurau împreună o felie de ruladă; își amintesc mâna bunicii și lingurița, fericirea și zâmbetul. Se mai întâmplă ca tortul comandat să fi fost preferatul persoanei care a plecat dintre noi sau să fi fost o tradiție de familie să comande un tort de la noi pentru zile de nastere sau aniversarile familiei. Atunci am realizat cât de special trebuie să fie ca oamenii să aibă produsele noastre în amintirile lor printr-o activitate atât de simplă, naturală și totuși profundă – un moment, un gest, o amintire prețioasă în familie alături de un tort de bezea.”
În prezent, Tort de Bezea e o afacere care produce 2 tone de produse pe lună, iar bezeaua știm că e destul de ușoară. Au 700.000 de euro vânzări și au crescut la o echipă de 12 oameni.
Sunt prezenți în 2 locații fizice, la adresele Roma 5 și Berthelot 1, dar fac și livrări online, cât și comenzi personalizate pentru orice fel de eveniment. Mai mult, o altă zonă de distribuție este și către alte unități din HoReCa, pentru că Simona a înțeles că există mai multe canele unde e dorit produsul care iese din laboratorul ei.
De la bezea la înghețată, tot pe linie de business
Pe lângă Tort de Bezea, Simona s-a extins și către sectorul rece, către înghețată, prin preluarea brand-ului Zambotti și a 10 mașini de înghețată.
”Zambotti este un concept de înghețată de tip soft ice cream, realizată la aparat, specifică anilor ’90, dar adaptată tendințelor actuale din piață. Este o nișă care nu a mai fost explorată de mult timp pe piața locală, oferind un potențial mare de dezvoltare. Planurile noastre vizează extinderea la nivel național și poziționarea Zambotti ca un brand inovator, care reinventează înghețată clasică într-un mod memorabil”, ne explică Simona.
Iar cu acest brand, antreprenoarea vizează amplasarea aparatelor de înghețată în magazine din țară, colaborări cu terți, cum ar fi restaurante, cafenele sau locuri de joacă, dezvoltarea unui concept mobil cu care să meargă la evenimente, distribuție în retail și francizare.
Mai mult, cu acest brand, planurile Simonei se duc și în zona de educație și experiențe, prin organizarea de ateliere interactive pentru copii sau degustări tematice care să promoveze brandul. Sau chiar colaborări cu alte brand-uri, prin oferirea de înghețată personalizată, branduită pentru campanii promoționale sau lansări de produse la companii.
Antreprenoriatul nu cunoaște scurtături
De aproape 9 ani pe piață, Simona a trecut și prin momente dificile, cum a fost pandemia, dar la capitolul dificultăți menționează și perioada actuală, care a adus o presiune fiscală imensă pentru jucătorii din HoReCa, schimbararea repetată a normei de TVA, scoaterea unor facilități ce au rezultat la creșterea cu 17% a salariului brut.
”Nu este ușor să fii în această industrie, trebuie să ai o abilitate și agilitate extraordinară. Am avut comenzi care ne-au pus creativitatea la încercare sau zile cu prea multe eveniemnte pe care le-am gestionat greu. Am avut nunți în care ni s-a stricat mașina fix înspre locația evenimentului și a trebuit sa găsim soluții rapide pentru a putea ajunge. Dar eu am crescut cu povești despre antreprenoriat și studiile de caz de la Harvard Business Review. Acestea m-au format să caut disciplina și excelența. În tot ceea ce fac, dau totul și depun multă pasiune. Nu prea exista short-cut-uri în antreprenoriat.”