Amortizarea are o interpretare contabilă, una fiscală, respectiv una de management.

Este recomandat ca antreprenorul să fie familiarizat cu toate aceste perspective și să se concentreze mai mult pe cea managerială.

”Amortizarea înseamnă, în esență, scăderea în timp a valorii unui activ și înregistrarea treptată a acestei deprecieri, sub formă de cheltuială. Dacă tu cumperi active imobilizat (teren, clădire, echipament, laptop șamd) sau dezvolți un soft, construiești o clădire care va rămâne pe termen lung în proprietatea firmei, să spunem că investiția respectivă te costă 1 milion de euro. Banii îți ies din firmă în momentul plății, însă nu înregistrezi direct pe cheltuieli acei 1 milion de euro, ci trecerea se face treptat”, declară Cristian Tudorescu, consultant financiar IMM-uri & startup-uri.

Abordarea contabilă și cea fiscală iau în calcul durata de viață utilă, iar pentru aceste intervale există norme stabilite în legislație.

”De exemplu, dacă durata ar fi de 10 ani, atunci în fiecare an, în contabilitate se înregistrează o cheltuială de 100.000 de euro, conform amortizării liniare. Banii aceștia nu mai ies încă o dată din firmă, ci avem doar o cheltuială contabilă cu deprecierea. Valoarea activului în contabilitate scade cu 100.000 euro în fiecare an, astfel încât după 10 ani ajunge la o valoare contabilă zero”, explică Cristian Tudorescu, care este și unul dintre consultanții financiari pe care îi regăsiți pe platforma BizTool.ro.

Ajungând la perspectiva de management, un antreprenor recunoaște și la modul intuitiv faptul că activele în care investește se depreciază în timp, ele uzându-se fizic sau fiind, la un moment dat, depășite tehnologic.

”Când dezvolți o platformă software, când faci cheltuieli de cercetare dezvoltare în IT sau în descoperirea unui medicament, când investești într-o hală de producție știi că la un moment dat, acestea vor trebui înlocuite: o nouă hală, un software adaptat vremurilor etc”, mai spune consultantul financiar.

Potrivit acestuia, perioada de timp în care acestea devin "vechi" este mai degrabă la aprecierea antreprenorului, în funcție de specificul afacerii. Dacă ești într-un business de tehnologie, un smartphone, un computer sau o platformă software pot deveni "vechi" în 2 ani de zile, în timp ce un business non-tech poate utiliza astfel de active și 4 ani, poate chiar depășind durata lor normată. La fel, un autovehicul sau mobilierul de birou pot fi folosite peste durata lor prevazută în contabilitate.

”Ce rămâne important pentru un antreprenor din punct de vedere managerial este: costul eșalonării (amortizării) investiției în aceste active trebuie să se regăseasca în prețul pe care îl stabilești pentru produsul sau serviciul tău. De multe ori, antreprenorii comit eroarea de a nu include și amortizarea în stabilirea prețurilor finale către clienți, ajungând pe termen lung să opereze în pierdere sau să aibă dificultăți la momentul înlocuirii, modernizării activelor”, concluzionează Tudorescu.

---

Acest material face parte din proiectul ”Dicționarul de Afaceri”, realizat în colaborare cu BT. Banca Transilvania e un partener de încredere al antreprenorilor români, iar în ultimii ani s-a implicat activ pentru a face educație financiară clienților săi și nu numai. BT Club este Clubul Întreprinzătorilor Români și organizează constant evenimente pentru antreprenori, pe teme diverse, în toată țara. S-au alăturat demersului nostru pentru a vorbi pe limba antreprenorilor de orice vârstă.