Am povestit în cadrul acestui material din cadrul proiectului „IMMpreună pentru România” cu AlphaBlock, o companie fondată de Mukul Pal, un roman de origine indiană care locuiește la Cluj-Napoca. Compania a utilizat din 2012 în context real soluții de anticipare pentru fondurile de investiții, ca acestea să poată investi inteligent. Urmează evoluția spre retail și smart farming.

Cui folosește tehnologia AlphaBlock?

AlphaBlock poate fi explicat simplu printr-un algoritm care se bazează pe un studiu științific ce poate identifica trendurile din piață bazându-se pe un set limitat de date.

Practic, din informațiile deja existente despre evolutia preturilor actiunilor companiior, se pot extrage si anticipa trenduri și un set de concluzii care pot fi urmate.

Andrei Nagy, Head of European Sales la AlphaBlock, spune că, tradițional, piețele financiare tradiționale nu au găsit metode simple prin care să obțină rezultate peste media pieței în mod sistematic.

Un avantaj al tehnologiei lor, spre deosebire de inteligența artificială așa cum a fost prezentată până acum e că nu trebuie să se uite în milioane de puncte de informație, ci doar într-o cantitate limitată și relevantă.

O problemă de care se lovește, de fapt, orice încercare de digitalizare e că atunci când piețele sunt în creștere oamenii cu funcție de decizie nu sunt convinși că ar trebui să schimbe ceea ce fac deja tradițional.

Avantajul tehnologiei și a Cloud-ului își arată adevărata fațetă atunci când piața nu mai e stabilă și, mai ales, când există volatilitate economică și sanitară. Confortul investițiilor se schimbă și nevoia de anticipare crește.

De la algoritm la business

AlphaBlock e o poveste despre cum dezvolți mai întâi un algoritm matematic, iar apoi îl transpui în tehnologie simplă.

„Abordarea lui Mukul Pal e una diferită în care mecanismul științific e relativ simplu și nu necesită o complexitate mare în zona tehnologică. Se uită la un set de date care reprezintă o evoluție, un istoric al evoluției prețurilor acțiunilor companiilor listate la bursă”, spune Andrei Nagy.

Mecanismul lor analizează companiile din multiple perspective, luând în calcul sectoare, date concrete și alte caracteristici, dar fără să analizeze o bază de date uriașă.

„Când ne uităm la acel istoric ne uităm la nivel de date și înțelegerea mecanismului se produce la un nivel profund, dar fără să aibă nevoie de tehnologie complexă de implementare”, spune Andrei.

Pentru a dezvolta produsul, s-au bazat pe comunitatea de dezvoltatori care exista în momentul acela și care avea cele mai bune cunoștințe.

„Cea mai largă accesibilitate era în tehnologii .NET, framework-ul Microsoft care e folosit în număr foarte mare de dezvoltatori”, spune Andrei.

Tipuri de implementări ale tehnologiei

Clienții AlphaBlock sunt unii instituționali, din zona de asset management, adică fonduri de investiții, fonduri de pensii, family offices sau hedge funds.

În momentul de față, testează la o implementare pentru fonduri de investiții în care AlphaBlock primește parametri de selecție pentru companii și poate să ofere informații concrete despre acestea, pentru ca managerii de fond să poată să facă investiții stabile.

„Ne uităm la lichiditate, un minim de tranzacționare, un nivel de profitabilitate, o capitalizare la bursă”, spune Andrei. De la lună la lună AlphaBlock poate oferi o listă nouă de companii și noi criterii după care să se uite.

„Noi facem ca fondurile să fie cumpărate, nu vândute. Să poți să te duci tu, ca utilizator online, să vezi performanțele, să poți valida singur și să alegi ca între două mașini”, spune Andrei Nagy.

Tehnologia predictivă poate ajuta retailul și agricultura

Pe lângă active investiționale, AlphaBlock urmărește și zona de retail, analizarea și identificarea trendurilor din ecommerce, dar și partea de cyber și smart farming, prin care deciziile în agricultură să se ia pe baza unor date concrete.

Dacă atunci când economia crește, deciziile de schimbare se iau mai greu, dintr-o interție a succesului, acum se caută metode alternative. AlphaBlock are mai multe avantaje, iar printre primele se regăsește și experiența fondatorilor, cu mulți ani corporate în spate.

„Un lucru relevant e că jucătorii mari știm că noi știm cum funcționează. Nu e nicio iluzie că putem să ne ascundem după deget. Interacțiunea are un grad de transparență și experiența construiește încredere. Dacă nu avem acest strat, nu putem face nimic, pentru că vorbim de date sensibile, de înțelegerea unor trenduri de impact”, spune Andrei Nagy.

Așa că de multe ori ca să convingă clienții, cer un set de date pe care să facă niște teste și să arate rezultatele. „E greu să înțelegi că există alternative simple la care te uiți la 100.000 de perspective, nu la miliarde. Folosești și mult mai puțină procesare și investiția e mai mică”, spune Head of Sales de la AlphaBlock.

Volatilitatea de astăzi reprezintă o oportunitate pentru afacerile care digitaliează domenii. De altfel, Andrei Nagy spune că această perioadă este o revalidare pentru ei.

Colaborare cu Microsoft

Pentru a crește influența în piață, AlphaBlock a început din 2018 dialogul cu Microsoft, lucrând în cadrul Microsoft for Startups, dar și cu perspective de a vinde împreună, un lucru pe care Microsoft îl face cu mai multe unelte tehnologice.

„Înțelegem că interacționăm cu seturi de date pe care alte entități le dețin și vrem să interacționăm într-un mediu sigur și să dăm confortul proprietarilor acelor date că nu există risc asupra lor”, spune Andrei Nagy.

Spune despre colaborarea cu Microsoft, că aceștia au înțeles istoricul de succes cu UiPath, iar AlphaBlock vine cu o zonă de anticipare care poate fi pusă peste serviciile tehnologice și Cloud oferite de Microsoft astăzi. În plus, de multe ori nevoia de folosire a unei tehnologii vine din cerințele clienților. Așadar, dacă ei caută implementări care să folosească, de exemplu, Cloud Microsoft Azure, adaptările pot fi făcute ușor de către AlphaBlock.

„E până la urmă o metodă prin care să ofere un sistem automatizat pentru un obiectiv de business comun”, încheie reprezentantul AlphaBlock.


De la cel mai simplu utilizator până la business-urile mari, măcar odată te vei întâlni cu produsele Microsoft, partenerul nostru în acest proiect și un partener al IMM-urilor din România.

Cu Microsoft 365 pentru firme, afacerile reușesc să își gestioneze afacerea în Cloud, reunind cele mai bune aplicații Office, servicii de muncă în paralel și gestionarea mai multor dispozitive. Ai de la servicii Office, până la email, calendare, posibilitatea de a face întâlniri cu până la 250 de utilizatori pe Microsoft Teams, esențial în această perioadă în care munca de la distanță a devenit o obișnuință.

Serviciile Microsoft reușesc să ofere și inteligență de business, prin date și rapoarte, iar prin programul Microsoft for Startups, compania caută acele startup-uri B2B care pot să crească și să facă afaceri în Cloud alături de business-uri din toată lumea.