1. Alege avocatul potrivit

Înainte de a stabili intalnirea, ar trebui să alegi avocatul cel mai potrivit pentru cazul tău.

Este preferabil să apelezi pentru recomandări la persoane care au lucrat efectiv în spețele lor cu acel avocat, nu la avocați recomandați doar fiindcă sunt rude, prieteni ori foști colegi ai persoanei în cauză. O altă sursă bună de recomandări o reprezintă și alți profesioniști din domeniul juridic, deoarece acestea cunosc diferența dintre domeniile de drept și sunt șanse destul de mari să îți facă o recomandare potrivită.

De asemenea, poți apela cu încredere și la o căutare pe internet pentru a găsi avocatul potrivit. Suntem în epoca tehnologiei, așa cei mai mulți avocați au site-uri web și putem aprecia calitatea serviciilor lor pe baza review-urilor oferite de alți clienți.

  1. Pregătește situația de fapt

Ca să te poată ajuta, avocatul va trebui în primul rând să înțeleagă foarte bine situația de fapt, adică povestea din spatele problemei. De aceea este recomandat să pregătești dinainte un mic timeline, să pui pe hârtie în ordine cronologică toate lucrurile care s-au întâmplat și sunt relevante pentru speța ta.

Spre exemplu, dacă ești antreprenor și vrei să îți recuperezi în instanță banii de la un client, va trebui să prezinți avocatului toată situația în ordine: când s-a realizat comanda, ce corespondență ai avut cu clientul, cum s-a realizat livrarea, dacă au existat plângeri despre calitatea produselor, dacă a fost plătită măcar o parte din preț etc. Toate aceste detalii, expuse cât mai organizat și la obiect, îl pot ajuta pe avocatul tău să determine ce șanse de reușită există în cauză și să redacteze o notificare sau o cerere de chemare în judecată la standarde cât mai înalte.

  1. Organizează documentele

Pe lângă situația de fapt, avocatul va avea nevoie și de o serie de acte care să dovedească cele întâmplate. Documentele pot fi, după caz: contracte, facturi, procese verbale de predare-primire, chiar scrisori sau e-mail-uri. Pe scurt, orice act scris care are legătură cu speța ar trebui prezentat avocatului, în copie sau chiar în original.

Este mai bine să ai la tine o cantitate mai mare de documente din care avocatul să poată selecta actele relevante, decât să fie necesar să revii ulterior cu acte suplimentare. Condiția este ca toate actele să fie cât mai bine puse în ordine, pe categorii de documente și preferabil cronologic, ca să găsiți cât mai ușor fiecare document despre care discutați.

Pe lângă actele de mai sus, nu uita ca la întâlnirea cu avocatul să ai la tine mereu buletinul în original. Dacă îl vei angaja pe avocat pentru cazul tău, veți semna un contract de asistență juridică care prezintă foarte clar speța în care primești asistență, limitele reprezentării și prețul acesteia.

  1. Pune întrebări

Dacă apelezi la un avocat, în special pentru o ședință de consultanță, este esențial să pregătești dinainte o lista cu întrebarile pe care vrei să le adresezi.

Această listă poate fi chiar trimisă pe mail înainte de întâlnire, în special pentru chestiunile juridice mai complicate. Indiferent cât de bun este un avocat și oricâtă experiență are, pentru unele aspecte e posibil să aibă nevoie de o cercetare aprofundată ca să ofere soluția corectă.

Chiar dacă nu trimiți dinainte lista cu întrebări, ar trebui să le ai pregătite în agendă pentru întâlnire ca să nu pierzi din vedere niciun aspect. Este foarte posibil ca discuția din timpul întâlnirii să fie destul de lungă, așa că până la final este posibil să uiți o parte din întrebările pe care le aveai de pus.

  1. Ia notițe

În cadrul consultației cu avocatul este posibil să discutați multe aspecte, o parte dintre ele chiar tehnice și complicate. Acestea pot fi greu de explicat unei persoane ce nu lucrează în domeniu, iar cu atât mai greu va fi să le reții pe toate dintr-o simplă discuție.

De aceea este important să vii pregătit cu o agendă la întâlnire și să iei cât mai multe notițe, pentru că este imposibil să reții pe dinafară tot ce ați discutat. Majoritatea avocaților facturează în funcție de numărul de ore lucrate, iar decă revii cu telefoane ori mailuri cu întrebări din simplul motiv că nu mai ții minte tot ce ați vorbit la consultație sunt șanse mari ca avocatul să aibă disponibilitate redusă sau chiar să aplice un tarif suplimentar.

Notițele luate în timpul întâlnirii te vor ajuta astfel să eviți costuri legal suplimentare și să iei mai departe decizia cea mai potrivită în cazul tău, ținând cont de sfaturile oferite de avocat.

----

Ruxandra Vișoiu este managing partner în cadrul cabinetului de avocatură R&R Partners Bucharest și unul dintre specialiștii în drept pe care îi regăsești pe BizTool.ro și care te poate îndruma în aspectele legale pe care le-ai putea întâmpina pe drumul antreprenoriatului.