În momentul în care crezi că ai dat peste o idee genială de afaceri, iar startup-ul pe care îl vei fonda va rezolva (aproape) toate problemele lumii, dar te va trasforma și în următorul miliardar din lista alcătuită de Forbes, ești aproape gata să dai fuga la primul investitor, să pregătești anunțurile de angajare și să închiriezi biroul de la etajul 10 cu vedere la parc din clădirea office de la Aviatorilor.

startup antreprenor risc parasuta validare afaceri

Poate că ar fi mai bine să regândești strategia asta. Și îți voi explica imediat de ce. Asta ca să nu te apuci să cheltuiești și banii pe care nu îi ai și să te trezești că ți-ai îngropat business-ul chiar înainte de a începe treaba.

Înainte de a te apuca de muncă ar fi bine să confirmi faptul că startup-ul tău chiar rezolvă o problemă, sau vine în întâmpinarea unei nevoi reale a oamenilor. Și că viitorii tăi clienți chiar vor fi dispuși să te plătească. Iar ca să-ți validezi afacerea există două modalități extrem de ieftine. De fapt, poți să o faci fără a plăti vreun ban, după cum spun și cei de la Entrepreneur.

Testul macro

Înainte de a te gândi la validarea unor aspecte specifice ale afacerii tale, e bine să te concentrezi asupra imaginii de ansamblu. Printre lucrurile pe care ar fi bine să le ai în vedere se numără câteva elemente esențiale: cât de mare e piața căreia te adresezi, care ar fi competitorii tăi, prin ce te diferențiezi. Iar pentru a afla răspunsurile la aceste întrebări trebuie doar să dai o căutare pe Google și prin Google Trends. Da, este chiar atât de simplu și ieftin (dacă nu pui la socoteală prețul abonamentului la internet).

Odată ce ai primit răspunsurile (din cuvinte cheie, rapoarte, site-uri ale companiilor care fac ori aceleași lucruri pe care ai vrea să le oferi tu, ori produse similare), vei avea o idee de ansamblu despre tendințele industriei pe care vrei să intri (dacă există o tendință de creștere), despre jucătorii prezenți deja pe piață (cum merge business-ul lor) și despre diferențele pe care le vei aduce tu în acest peisaj (chiar vei aduce ceva ce complementar?).

Testul micro

Odată ce v-ați familiarizat cu contextul macro, e timpul să plecați din fața calculatoarelor și să pitch-uiți ideea voastră potențialilor clienți. Și asta se face destul de ușor și ieftin. Mergeți la un Starbucks, luați o cafea și întrebați vreo 10-20 de oameni de pe acolo ce părere au despre ceea ce vreți să faceți. Nu uitați să îi întrebați și despre comportamentul de consum pe care îl au vizavi de categoria din care va face parte produsul/serviciul vostru. Încercați să aflați dacă folosesc produse de la competitori (de ce nu le folosesc, dacă este cazul), cât de des sau rar o fac și ce și-ar dori. Odată ce le aflați răspunsurile, veți avea o idee mai clară asupra pieței pe care o vizați (dacă veți mai avea loc și ce mesaj ar trebui să abordeze brandul vostru).

Atenție, însă! Nu vă entuziasmați prea tare dacă veți primi doar complimente și toată lumea vă va spune cât de marfă e ideea voastră. Până nu vor fi interesați să dea bani sau să devină testeri pentru a-și demonstra interesul, nu ar trebui chiar crezuți pe cuvânt.