Acest experiment de presă este unul special. Fostul meu coleg, Vlad Andriescu, a venit într-o zi la mine și mi-a spus ”Bă, vrei să faci Uber?”. Ce-ar mai fi de spus? Am acceptat, am fost mereu curios să văd ce sălăsluiește de partea cealaltă a baricadei. Să văd cum e să fii șofer partener, să duci oameni de colo-colo și să fii plătit binișor pentru asta. Cum lui i-a luat poliția carnetul, am rămas eu pe metereze. Asta e povestea mea. Cel puțin începutul ei.

Până să ajung la prima cursă, la primii bani, la primele înjurături, la primii clienți mulțumiți și la cei cu pretenții, birocrația își spune cuvântul. La Uber nu poți fi șofer partener dacă ești persoană fizică, trebuie să ai firmă ca să plătești taxe. Nu le scapă nimic și sunt foate atenți cu oamenii pe care-i ”angajează” pe post de parteneri.

Pentru a putea șofa nestingherit pe străzile orașului meu natal, București (deși unii ar spune că Drumul Taberei e un oraș în sine și îmi trebuie pașaport pentru București), a trebuit să parcurg ceva pași prin care a trebuit să demonstrez că nu sunt un infractor periculos. Fie vorba între noi, mi-a luat ceva mai mult decât aș fi crezut.

Totul începe cu fuga după documente. Am realizat un mic ghid despre cum să fii șofer Uber, ce trebuie exact să faci, unde trebuie să te duci și ce copii/acte/recomandate să ai la mână pentru asta.

Cum să fii șofer Uber: Buletinul și Permisul de Conducere

Mai trebuie să specific că ai nevoie de buletin și permis de conducere, ambele valabile? Ăsta este primul pas, Vlad. Trebuie să fii cetățean cu acte în regulă, deci imigranții ilegali se exclud din ecuație. Asta e cea mai ușoară parte. Intri pe uber.com/drivers, urci două poze amărâte și deja ai început să parcurgi drumul inițiatic spre tariful dinamic și, implicit, venituri.

La scurt timp după acest pas începe alergătura. Pentru a scuti ceva timp, îți recomand să înregistrezi și mașina la început și să urci documentele prin care dovedești că nu ai furat-o “după” Germania.

La capitolul doi, automobilul, lucrurile stau ceva mai simplu. Până să revenim la birocrație, în ceea ce privește automobilul vei avea nevoie de talon, RCA și o poză cu bestia. Și o mașină care să nu fie mai veche de 15 ani. În cazul meu, un teribil Golf Plus 2009, proprietatea maică-mii. Nu că eu nu aș avea mașină, dar mi-e rușine cu ea. Am vrut să par profi, să se bucure lumea când mă cheamă.

Aici e o mică problemă. Cazierul auto se obține pe loc, la sediul central al poliției rutiere din București (Str. Logofătul Udriște), cel puțin așa e pe hârtie. Eu am așteptat. Nu mult, doar cât să mă pună pe drumuri. Depui o cerere și dai carnetul și apoi ar trebui să te verifice în baza de date și să primești hârtia.

Aici trebuie să ai grijă ca pozele să fie de dimensiune mică, dar clare, să apară toate detaliile de pe documente și să surprinzi automobilul din cel mai bun unghi. Odată trecut acest pas, ai scăpat de o grijă. Mașina e acolo, înregistrată, te așteaptă s-o conduci. Doar ai grijă vineri și sâmbătă seara. Se lasă cu oameni prea fericiți și pericol pentru curățenia banchetei din spate.

Cum să fii șofer Uber: Cazierul Auto și Cazierul Judiciar

Pentru a fi apt de uberism, trebuie să demonstrezi că nu ai făcut pușcărie și nici nu ai omorât pe nimeni la volan. Seems legit. Până să trec de acest pas, mă credeam un veritabil ”bad boy”. Cazierul judiciar curat și istoricul auto ”colorat” de o singură amendă pentru viteză în ultimii cinci ani mă contrazic.

Aici e o mică problemă. Cazierul auto se obține pe loc, la sediul central al poliției rutiere din București (Str. Logofătul Udriște), cel puțin așa e pe hârtie. Eu am așteptat. Nu mult, doar cât să mă pună pe drumuri. Depui o cerere și dai carnetul și apoi ar trebui să te verifice în baza de date și să primești hârtia.

Copie după carnet și buletin, cazier judiciar și auto, certificat de înregistrare SRL, SRL-D sau PFA, documente mașină. Cam atât. După ce urci toate aceste documente, băieții din spatele calculatoarelor te vor activa și vei fii apt de drumuri. Mai are loc și o vizită la sediu pentru activările Uber, pentru verificarea documentelor și mașinii. Tot ce-ți mai rămâne de făcut este să downloadezi aplicația Uber Driver din AppStore sau Google Play. Complicat?

Cazierul judiciar, în schimb, este mai ușor de obținut. Mergi la orice secție de poliție, completezi o cerere și ești gata. Simplu, nu? Nu e chiar așa. Fiind presat de programul zilnic, a trebuit să mă împart într-un mod inteligent cu toate.

Am stat nu mai puțin de două ore la coadă pentru document. Problema e că sistemul informatic al Ministerului Afacerilor Interne lasă mult de dorit, și aștepți și 10 minute pentru tipărirea unei banale hârtii. Când te întreabă la ce ai nevoie, zici simplu “Uber” și te-ai scos. “Așa sunt sistemele astea făcute în România. Te rogi de ele”, îmi zice polițista care butonează tastatura îngălbenită de vreme, în timp ce se roagă de sistem să funcționeze. CC duamna Carmen Dan. Pe recepție? Nu? Ok. Semnalul se prinde mai greu.

Cum să fii șofer Uber: Mult-așteptata concluzie

După ce am alergat după caziere, am reușit, într-un final, să strâng toată documentația de care aveam nevoie. Pentru cei care vor să facă Uber, un lucru trebuie menționat obligatoriu. Ai nevoie de o firmă SRL sau SRL-D. Sau măcar de un PFA. Altfel nu ai cum să fii acceptat, deoarece Uber plătește taxe la stat. Pentru asta e nevoie de legalitate și transparență.

Prin urmare, atribuirea certficatului de înregistrare a firmei sub umbrela căreia urmează să prestez servicii de transport a fost ultima piatră de la temelia viitoarei mele cariere de uberist. Vorba aia, dacă nu merge cu presa, trebuie să câștig și eu o pâine, nu?

Să recapitulăm. Copie după carnet și buletin, cazier judiciar și auto, certificat de înregistrare SRL, SRL-D sau PFA, documente mașină. Cam atât. După ce urci toate aceste documente, băieții din spatele calculatoarelor te vor activa și vei fii apt de drumuri.

Mai are loc și o vizită la sediu pentru activările Uber, pentru verificarea documentelor și mașinii. Tot ce-ți mai rămâne de făcut este să downloadezi aplicația Uber Driver din AppStore sau Google Play. Complicat? Nu prea cred. Odată deschisă aplicația, un buton te desparte de bucureșteni, clujeni, timișoreni sau brașoveni.

O bifă trece aplicația de la offline la online și atunci când o apeși vei putea fi găsit. Tot în cadrul aplicației vezi și care sunt zonele cu tarif dinamic, acolo unde e cerere mare, dar nu sunt destule mașini disponibile.

Cum să fii șofer Uber: Un experiment inedit

Cum spunea și fostul/actualul coleg, Vlad Andriescu, în articolul de introducere postat aici, acest experiment de presă este o premieră. Pentru a înțelege mai bine cu ce se mănâncă fenomenul Uber, am hotărât să trecem direct în miezul problemei. Dacă el, Oana și Tavi vor afla poveștile șoferilor parteneri pentru a le transmite mai departe, eu voi sări direct în scaunul cu pricina.

Voi încerca să relatez cât se poate de subiectiv și de cinic această experiență a secolului XXI, fără a dezamăgi persoanele sceptice. Pentru a vedea ce urmează și dacă îmi iau sau nu bătaie în acest proces, te invit să urmărești episoadele viitoare pe start-up.ro. Stay tuned.

P.S: Am reușit să câștig 38 de lei la primele trei curse. Dobby is free.