Piața de ecommerce din România crește de la an la an și marii jucătorii de pe piață au realizat vânzări de 3,5 miliarde de euro în 2018, un plus de 30% față de anul anterior, potrivit GPeC.

"Piața este într-o creștere rapidă, dar încă mai este mult loc de creștere. Sunt categorii subdezvoltate în e-commerce în România - cum ar fi home & deco, beauty și chiar fashion. Asta nu înseamnă doar o oportunitate, ci și o lipsă de încredere încă. Asta înseamnă însă și un teren fertil - dacă îmi fac bine treaba în a crea încredere între client și brandul meu, dacă îmi dedic timp în construirea unei relații cu clientul, șansele mele de reușite sunt destul de mari", spune Raluca Radu - Country Manager ANSWEAR.ro & Founder MTH Digital.

Această sumă cuprinde doar vânzarea de obiecte fizice, nu și serviciile, bilete de avion și așa mai departe. Estimările arată că piața românească va ajunge la o valoare de 5 miliarde de euro în 2020.

Trebuie să faci o documentare extensivă înainte să deschizi magazinul online

Acum că știi că există potențial de creștere pe această piață și vrei să deschizi un magazin online trebuie să urmezi mai mulți pași.

În primul rând, trebuie să stabilești concret ce vrei să vinzi în magazin. Poți să vinzi tricouri sau creioane sau poți să studezi piața și să te gândești la o nișă care nu este exploatată în acest moment.

Nu este suficientă alegerea unei nișe, ci trebuie să vii și cu un plus valoare. Asta înseamnă să aduci conținut care să completeze oferta ta. Dacă vinzi carcase de PC atunci ar trebui să produci texte sau clipuri video cu prezentarea carcaselor și/sau cu tutoriale de montare a pieselor.

Ca o regulă bună de business ar trebui să te orientezi către bunuri mici deoarece acestea au costuri de livrare mai scăzute și sunt mai ușor de stocat. De asemenea, interesează-te care sunt marjele de profit pentru acel tip de produs și dacă se pot vinde și accesorii pentru el.

Un alt pont ar fi să pornești un magazin online cu produse care nu se găsesc pe piață la noi. Dacă există produsul la eMAG de ce l-aș cumpăra de la tine?

Ca să fii mai eficient în vânzarea unui produs ar fi bine să fii pasionat de acel produs. Dacă ție îți pasă de vânzarea de tricouri sau de bere craft atunci vei fi mai inclinat să te dedici business-ului decât dacă ai vinde produse pentru pescuit, să zicem.

Profită de uneltele de promovare online

Tot în faza de cercetare ar trebui să studiezi evoluția interesului pentru acel produs, să vezi ce magazine le vând, ce păreri au clienții, ce se caută pe Google și așa mai departe.

Vizibilitatea în Google înseamnă totul în noua eră a marketingului digital. De aceea, este foarte important ca magazinul tău online să fie optimizat din punct de vedere SEO. Este nevoie ca platforma unde vinzi tricouri să fie bine clasată pe Google pentru ca atunci când cineva caută un tricou să te găsească pe tine primul, nu pe altcineva. Poziția unu într-o căutare Google captează aproximativ 20-25% din volumul de căutări. De aceea se spune că dacă nu apari în prima pagină Google nu exiști.

Mai multe despre SEO și importanța acestuia poți citi aici, aici sau aici. Dacă nu te pricepi la SEO atunci poți să apelezi la un consultant de pe biztool.ro care să te învețe cum faci ca site-ul tău să apară în primele căutări pe anumite cuvinte cheie. Vezi și aici șapte sfaturi utile care să te ajute să alegi corect specialistul SEO.

“În funcție de categoria mea de produse, pot merge către Google Ads, Youtube Ads, Facebook Ads, Instagram Ads, LinkedIn Ads - merg acolo unde este deja clientul meu și vin cu un mesaj clar și scurt despre cine sunt eu și ce îi ofer altfel și îi atrag atenția ca să își dorească să afle mai multe despre mine și apoi să cumpere. În paralel cu asta, ar trebui să îmi construiesc un flow de loializare a clienților - un sistem pe bază de puncte de loialitate, o strategie de email marketing, campanii de remarketing, o strategie de content marketing”, consideră Raluca Radu.

Un magazin online trebuie să aibă o formă juridică și o platformă de ecommerce

În al doilea rând, ar trebui să înființezi o formă juridică care să permită funcționarea magazinului. Trebuie să alegi să înființezi un SRL, un SRL-D sau un PFA. Cea mai întâlnită formă în acest domeniu este SRL-ul deoarece are câteva avantaje precum plata TVA-ului decât dacă depășești venituri de 300.000 de lei/an, poți avea câți angajați dorești și așa mai departe. Trebuie să studiezi ce formă juridică ți se potrivește concret business-ului tău.

Mai departe, pentru că vorbim despre un magazin online, trebuie să alegi un nume și un domeniu pe internet. Ești liber să alegi ce nume dorești, însă acesta ar trebui să fie simplu, sugestiv și atrăgător. De asemenea, trebuie să verifici dacă domeniul este disponibil pe .ro.

Alege o platformă de ecommerce. Dacă nu ești programator sau designer atunci ar fi bine să te orientezi către o plaatformă de ecommerce de unde poți cumpăra un "magazin online la cheie". Poți apela la platforme precum contentspeed.ro sau blugento.ro și acolo poți urma pașii necesari pentru crearea magazinului tău.

“Pentru a stabili cât mă va costa platforma și care este soluția potrivită pentru mine, ar fi necesar să știu câte produse am în plan să vând, care este planul de business și care sunt funcționalitățile care îmi sunt necesare pe termen scurt/termen mediu și lung”, menționează country managerul ANSWEAR.ro

Trebuie să ții cont de mai multe elemente (câte produse vrei să vinzi, de ce facilități ai nevoie pe site, ce business aștepți pentru primul an, ce automatizări de procese vrei și așa mai departe) înainte de a alege o platformă de ecommerce și de un pachet pe care aceste firme ți-l oferă.

Cât costă lansarea unui magazin online?

“Există o preconcepție conform căreia costurile unui magazin online sunt mult mai mici decât cele implicate într-un magazin offline. Dar trebuie să avem în vedere costurile legate de platforma de e-commerce, costurile legate de marketing și ar trebui să mă raportez la cifre ținând cont de faptul că rata de conversie în România este în medie de 1%", spune Raluca Radu, care menționează că trebuie acordată mai multă atenție în zona de cash flow.

Costurile lansării unui magazin online depind foarte mult de tipul de afacere pe care o construiești, dar este bine să pornești bugetarea magazinului online de la un plan de business bine pus la punct. Aici trebuie să iei în calcul veniturile și cheltuielile lunare, bugetul și strategiile de promovare, dar și să te pregătești pentru situații neplăcute precum defectarea marfei.

“Trebuie să țin cont de 2 costuri principale - costurile de dezvoltare a platformei (care diferă de la un abonament de câteva sute de lei pe lună în cazul unei platforme de tip SaaS/magazin online la cheie până la câteva zeci de mii de euro pentru o soluție custom care folosește o platformă open source la bază) și costurile de marketing online de început”, explică Raluca Radu ce menționează că ar trebui să se ia în considerare o investiție între 20.000-50.000 de euro pentru primele șase luni în funcție de categoria de produse.

Pe scurt ar trebui să iei în calcul următoarele cheltuieli:

- costurile de înființare a firmei

- costurile legate de înființarea site-ului (cumpărare domeniu, pachet de hosting, certificat SSL)

- platformă de ecommerce și costurile de dezvoltare și mentenanță

- plăți către furnizori (firme de curierat, procesatori de plăți, sistemele de gestiune de tip ERP)

- costuri de branding, design, identitate vizuală. Pentru asta poți să apelezi la biztool.ro și să găsești un om potrivit pentru design sau branding.

- costuri de promovoare pe Google/Facebook etc

- costuri cu stocuri. Pentru că ai un magazin online trebuie să cumperi materii prime, produse și așa mai departe. Totuși, poți porni un business și fără să ai produse pe stoc. Despre asta poți citi mai multe aici.

Într-un final, ca să te asiguri că lansezi un magazin de succes trebuie să îți cunoști bine segmentele de audiență cărora te adresezi, dar și pe cash flow.

“Atâta timp cât pun clientul în centru și mă bazez pe un plan de business foarte atent construit, cred că nu am cum să eșuez. Dar acestea sunt cele 2 puncte pe care trebuie să fiu mereu focusat - client și cash flow. Ulterior, un punct nevralgic pe care îl constat mereu în e-commerce este acela că majoritatea magazinelor online nu se concentrează pe ambele componente principale ale strategiei de marketing - customer acquisition în paralel cu customer retention. Capcana în care cad majoritatea magazinelor online este aceea de a se concentra constant pe customer acquisition. Dacă vând niște produse pe care utilizatorul le cumpără odată la 2 ani asta are sens, dar dacă sunt într-o industrie de tip fashion sau food, focusul pe customer retention ar trebui să fie principal. Loializarea clientului este unul dintre cele mai importante puncte în marketing pentru e-commerce”, explică Raluca Radu, Country Manager ANSWEAR.ro & Founder MTH Digital.