MATER este o bibliotecă de materiale – o colecție extinsă și constant reînnoită de mostre de materiale - dedicată profesioniștilor care lucrează cu materiale și nu numai: arhitecți, designeri de interior, designeri de produs, vestimentari și de bijuterii, ilustratori, artiști plastici, dar și organizații care dezvoltă produse și materiale noi și au nevoie de această resursă. MATER va avea un spațiu de 1.000 de metri pătrați, care va cuprinde o bibliotecă, o sală multifuncțională și un hub. Clădirea e în aceeași zonă cu NOD Makerspace sau DESCHIS Gastrobar.

MATER a început o campanie de crowdfunding de 15.000 de euro, iar până acum au reușit să strângă 4.900 de euro, cu 23 de zile înainte de finalizarea campaniei fixe, adică dacă nu adună toți banii, suma va fi returnată.

Am vorbit cu Sabina Baciu, project manager la MATER, pentru a vedea cum decurge o campanie de crowdfunding.

Ideea unei campanii de crowdfunding

“Ne-am gândit la o campanie de crowdfunding în primul rând ca o campanie care să ne aducă vizibilitate în rândul profesioniștilor din arhitectură, design, construcții, arte sau producție publicitară - practic grupul țintă MATER. Apoi suntem fani crowdfunding - urmărim marile campanii din afară, am donat și noi la rândul nostru pentru campanii din România și din străinătate și am dorit să testăm o campanie pentru acest proiect - la urma urmei, o campanie crowdfunding de succes este una dintre cele mai bune validări ale unei idei de business și ne-am gândit că asta o să conteze și pentru alți finanțatori”, spune Sabina Baciu.

Știau de când au început pregătirile pentru MATER că vor o campanie de crowdfunding, adică acum un an, dar pregătirile efective au început cu două luni înainte de lansare, în martie.

Bugetul pentru pregătirea unei campanii de crowdfunding variază, dar în funcție de calitatea materialelor grafice, a videoclipului și a parteneriatelor, campania are sau nu succes. Pentru campania MATER, echipa a investit 2.000 de euro, în care intră realizarea videoclipului, petrecerea de lansare și Facebook advertising.

Pașii de pregătire a unei campanii de crowdfunding

Ca să ai rezultate, trebuie să planifici o campanie de crowdfunding din toate punctele de vedere. Chiar și dacă lucrurile se fac cu parteneriate, tot există costuri. Așadar, o campanie poate aduce promovare și testare de piață, dar poate aduce și cheltuieli neacoperite, mai mari decât înainte. Așadar, e nevoie de meticulozitate.

“Primul pas a fost să filmăm video-ul de promovare și mai multe video-uri de susținere cu oameni-cheie din comunitățile la care vrem să ajungem (Ștefan Ghenciulescu, Andrei Borțun, Carla Szabo și Dragoș Motica). Am lucrat cu Ira Merzlichin”, explică Sabina Baciu. Videoclipul campaniei poate fi văzut mai jos.

MATER Crowdfunding campaign video from MATER on Vimeo.

Pasul următor? “Concomitent am lucrat la ”planul de business” al campaniei - am făcut mai multe brainstorming-uri pentru a alege cele mai bune recompense pentru campanie - relevante pentru grupul nostru țintă, fără costuri prea mari de producție și cu o varietate cât mai mare de prețuri pentru a atinge o plajă largă de susținători”, spune Baciu.

Cum gândești un video de campanie

Cei care au avut succes în campaniile lor de crowdfunding știu că videoclipul e esențial, pe lângă campania de marketing și pregătirea publicului. Așadar, dacă vrei să ai succes, ai nevoie de un videoclip profesionist.

Cei de la MATER s-au gândit și la acest aspect atunci când au început să lucreze cu Ira Merzechlin, un videograf apropiat spiritului comunității NOD, care dezvoltă acest proiect. Scriptul a vrut să transmită câteva mesaje esențiale.

  • cui îi este adresată biblioteca,
  • cum va funcționa,
  • faptul că este un concept validat pentru că există alte biblioteci în marile orașe ale lumii,
  • câteva cuvinte din partea specialiștilor despre importanța unui astfel de loc în București
  • date despre bugetul proiectului și unde vor fi folosiți banii din campanie
  • call to action

Finanțare în primele zile

Pentru orice campanie de crowdfunding e foarte important să primească o sumă importantă din primele zile de campanie. Majoritatea campaniilor eșuează dacă nu primesc un procent important din suma cerută în primele zile. Așadar, cei de la MATER au luat în calcul acest lucru.

“Campania s-a lansat printr-o petrecere pe șantierul MATER și am trimis invitații, anunțând lansarea campaniei și recompensele disponibile începând cu 20 mai. Am invitat la petrecere viitori utilizatori ai bibliotecii din cercul nostru extins de prieteni și colegi - birouri de arhitectură, designeri, artiști, constructori sau dezvoltatori imobiliari precum și alți antreprenori interesați de proiect”, explică Sabina Baciu.

În schimb, începutul a fost și cu lucruri pozitive, dar și cu unele negative. “Am obținut din start o recompensă de 1000 de euro (pachetul cofondator) la petrecere - și asta ne-a dat încredere că o să avem succes. Pe de altă parte următoarele două zile au fost foarte ”liniștite” și atunci am început să dăm mesaje pe Facebook tuturor prietenilor. Iar Facebook chiar m-a blocat pentru că am dat prea multe mesaje”, spune Sabina Baciu, project manager la MATER.

Vom mai urmări proiectul de crowdfunding al celor de la MATER pentru a oferi un adevărat jurnal de crowdfunding, util celor care vor să se apuce de o asemenea campanie.

Proiectul MATER poate fi susținut aici, în campania de crowdfunding de pe Startarium.