Pentru ca un startup să aibă succes este nevoie de o idee bună, chiar revoluționară, dar asta nu este îndeajuns, iar acea idee trebuie să plieze unor elemente de business elementare: cerere și ofertă, piață și posibilitate de creștere.

Dacă ai o idee excelentă, însă nu poți face bani cu ea atunci aceasta nu mai e un startup, ci un ONG. De aceea este foarte important, încă de la început, să te gândești care este modelul de business al startup-ului. Puneți întrebarea cum o să faci bani? Care este modelul de monetizare? Cum pot să rezolv o problemă din piață și să fac și bani cu ea?

Cum poți să finanțezi o idee

După ce ai stabilit structura startup-ului, ai stabilit un plan de business și crezi că ești gata să mergi cu ideea mai departe atunci vei căuta o finanțare pentru ideea ta.

Primul lucru pe care l-ai putea face ar fi să cauți finanțare de la prieteni și de la familie. Mergi la prietenii tăi, la cunoscuți și la familie pentru a le cere bani ca să pornești proiectul tău. Americanii numesc această strategie 3Fs, adică Family, Friends și Fools.

Dacă ai noroc să ai o familie bogată atunci ai putea să împrumuți niște bani de la tata sau de la o mătușă bogată, însă ai grijă ca apoi aceștia să nu creadă că sunt cei care conduc afacerea și să te streseze cu telefoane în fiecare zi, ca să te întrebe ce faci cu banii de la ei.

Mai departe, prietenii ar putea investii în ideea ta, însă ai grijă că nimic nu strică o prietenie mai repede decât împrumuturile. Ai grijă să le explici cum funcționează afacerea și să stabilești un plan real de returnare a banilor, nu să-i spui că îi dai înapoi într-o lună pentru ca apoi să-i eviți telefoanele timp de un an.

Acei Fools se referă la business angels sau antreprenori care sunt încântați de ideea ta și văd potențial. De obicei, astfel de oameni sunt primii care investesc în startup-uri, imediat după familie și prieteni, deoarece au experiență în domeniu (au pornit la rândul lor afaceri) și te pot ajuta cu finanțare, dar și cu rețeaua de lor de antreprenori, investitori și cu oameni care te-ar putea ajuta să duci ideea mai departe.

Vezi aici șase întrebări pe care ți le pune un angel investor și cum ar trebui să te pregătești când vorbești cu un investitor.

O altă soluție ca să găsești finanțare este crowdfunding-ul. Dacă ai un produs atunci poți să validezi ideea sau produsul printr-un proiect de crowdfunding. Acolo poți să vezi concret dacă oamenii ar dori un asemenea produs. Poate tu și prietenii tăi credeți că produsul este la mare căutare, însă înainte să mergi mai departe trebuie să vezi dacă și alții sunt de acord cu asta.

Poți alege să cauți finanțare pe o platformă de crowdfunding precum Kickstarter sau Indiegogo. Dacă lumea răspunde pozitiv atunci ai finanțarea de care ai nevoie ca să faci o lansare, iar dacă nu poți să vezi unde este problema și cum ai putea modifica produsul ca să se plieze pe cerințele pieței. Poți să citești aici despre un proiect românesc de succes pe Kickstarter și ce sfaturi au pentru o campanie de succes de strângere de fonduri.

O altă metodă prin care ai putea strânge banii necesari pentru startup-ul tău ar fi să apelezi la un program național de finanțare precum startup nation, prin care statul român ți-a propus să sprijine înființarea mii de firme noi în România. Vezi aici de ce ai nevoie pentru a primi finanțare de la stat pentru startup-ul tău.

Ca să strângi bani pentru ideea ta ai putea să apelezi și la competiții precum Startarium Pitch Day. La această competiție pot participa antreprenori din toată țara cu un startup cu o vechime între 1 și 3 ani, cu un potențial de creștere confirmat, dornic să intre într-un proces accelerat de dezvoltare. Cei care se înscriu pot avea acces la investitori, la consultanță de business și au șansa să câștige și marele premiu de 50.000 de dolari.

Băncile pot reprezenta o soluție pentru finanțarea unui proiect. Tot mai multe bănci oferă credite pentru antreprenori și pentru business-uri. Este o variantă tradițională pentru a accesa fonturi, însă ca să primești bani de la bancă nu trebuie să vii doar cu o idee, ci cu un business cu rezultate clare, iar banca te-ar putea ajuta să duci afacerea la un alt nivel. De exemplu, BT Mic este divizia de microfinanțare a Băncii Transilvania și se concentrează pe antreprenori la început de drum care nu trebuie să prezinte foarte multe acte pentru a primi un credit.

BT Mic poate oferi în momentul de față între 4.000 de lei și 200.000 de lei pentru afaceri mici, iar dacă lucrurile merg bine, primești banii în 3-4 zile lucrătoare. Până la 120.000 de lei pot fi împrumutați fără garanții materiale, iar dacă ai o activitate agricolă poți accesa maximum 200.000 de lei fără garanții materiale și până la 400.000 de lei cu garanții imobiliare.

Acceleratoarele pot fi foarte benefice pentru antreprenori deoarece primesc acces la spații de lucru, mentorat, la experți care i-ar putea ajuta să ducă businessul mai departe. Însă astfel de organizații ajută antreprenorii și cu investiții. De exemplu, Techcelerator a ajuns la zeci de investiții de la lansare, rundele de investiții variind de la €25K la €100K.

Nu în ultimul rând, ca antreprenor poți apela la organizații de venture capital - pre-seed, seed, series A. Acum avem în România mai multe organizații care oferă o acoperire mai bună a etapelor de creștere a unui startup. Avem companii precum GapMinder, EarlyGame Ventures, Gecad Ventures, 3TS Capital Partners sau Early Bird. De asemenea, există și fonduri de capital privat precum Roca, Morphosis Capital sau Black Sea Fund. De obicei, astfel de organizații caută să investească în startup-uri de tehnologie care au potențial mare de scalabilitate.

Ce valoare are o idee

În esență, ideile nu valorează mare lucru. Este un drum lung de la idee la o afacere de succes. Majoritatea afacerilor antreprenoriale intră în faliment în primul sau al doilea an de funcționare. Motivele sunt diverse, însă cert este că o idee bună nu este echivalentul unui business de succes.

”Orice român, chiar și trezit în miezul nopții, poate să îți spună imediat 2-3 idei de afaceri pe care le visează. Idei de afaceri pe care le protejează gelos și la care se gândește cu jind ori de câte ori viață i se pare nasoală. O mică parte dintre ei, se și apucă să pună în practică una dintre idei”, spune Dragoș Nicolaescu, unul dintre cei mai cunoscuți angel investors din România.

Totuși, chiar și dacă ai o idee genială și faci un plan de afaceri bine documentat, faci rost de capital și-l investești nu înseamnă garanția succesului.

Ca să nu ajungi în situația în care ai pierdut o mulțime de bani, timp, energie și încredere într-un business, Dragoș Nicolaescu îți propune să mergi pe metodologia Lean Startup.

”Această metodologie vine că o soluție la risipa de energie, timp și resurse implicată reușind să reducă semnificativ procentul de eșec la 10-20%. Principiile sale se aplică startup-urilor digitale, ne-digitale, corporațiilor sau ONG-urilor”, spune el.

Lean Startup este o metodă făcută populară de către Eric Ries, creator IMVU şi autor al cărţii The Lean Startup. Această metodă nu este liniară și funcționează după după bucla de învăţare Build-Measure-Learn şi are la bază cinci principii.

La final, ce-ți rămâne de făcut este să treci la treabă, să vezi dacă idee este validă din punct de vedere business și apoi să cauți finanțarea potrivită.