Când ai nevoie de coaching atunci când ești manager? E o decizie complicată și trebuie să-ți asumi că urmează un proces de învățare, un drum care poate semăna inclusiv cu psihoterapia. Madi Rădulescu are de 15 ani compania de consultanță, training și leadership MMM Consulting.

Am invitat-o la emisiunea start-up.ro pentru a discuta despre ce înseamnă un astfel de proces și ce separă coaching bun de cel de mai puțină calitate.

Poți urmări dialogul în video-ul de mai sus (sau de mai jos).

Iată cele mai importante declarații ale lui Madi Rădulescu. O poți urmări sau contacta pe LinkedIn, aici.

Despre piața de coaching

"Aș vrea să dăm o interpretare corectă a ideii de "afacerea merge bine". Piața de coaching s-a dezvoltat în ultimii 10 ani, coaching-ul devine un lucru obișnuit în limbajul dezvoltării manageriale și asta ne încurajează să spunem că piața se dezvoltă și afacerile de coaching merg bine.

Afacerea de coaching e doar o denumire pentru faptul că lucrăm sub o organizare de tip SRL. Coaching-ul e o chestiune de vocație, o chestiune pe care o poate face un coach profesionist care trăiește din asta, foarte mulți profesioniști din industria training-ului încep să facă și coaching, dar și foarte mulți manageri care decid să-și întrerupă cariera de multinațională.

Experiența de business poate fi folosită împreună cu abilitățile de coaching"

Un coach poate să nu fi fost antreprenor anterior?

"E nevoie de o atitudine antreprenorială. Subiectul antreprenoriatului tău are diferite șanse în funcție de tendințele din piața respectivă. Ca antreprenor-coach ești într-o poveste destul de similară ca cea a trainerilor sau a prestatorilor de servicii profesionale din orice domeniu. Nu aș face o diferență din perspectiva antreprenoriatului.

E nevoie însă de experiența pe care ți-o construiești în a îndrăzni să te promovezi cu integritate și onestitate, nu neapărat agresiv. Trebuie să înțelegi că marketingul nu e o chestiune de reclamă, ci de conținut. Oamenii trebuie să aibă încredere în tine ca profesionist."

Cum te diferențiezi când ești coach?

"Training-ul se vinde și te poți promova mai clasic în conferințe, clienții te pot vedea și te pot evalua. Coaching-ul e diferit pentru că e un spațiu confidențial. Un spațiu unde nu te vinzi, ci te cumpără. Aici contează notorietatea ca profesionist, recomandările, contează să te dezvolți continuu. Trebuie să înveți toată viața. Cred că ar fi o recomandare bună pentru cei care vor să intre în lumea coaching-ului să scrie, să descrie propriile experiențe sau să împărtășească despre metodă, de a propovădui faptul că coaching-ul e o metodă eficientă, sigură și din ce în ce mai accesibilă în dezvoltarea calităților tale de lider."

Procesul de training

"Corporațiile rămân încă marile consumator de programe de dezvoltare. Procesul de coaching are o particularitate. Poate fi abordat individual, fără ca firma să fie implicată. Sunt foarte mulți manageri care apelează la un coach pentru dezvoltarea lor personală și de viață. Sunt mulți antreprenori care apelează la coach.

Coaching-ul executiv, prezent în corporații, are o particularitate că este mai structurat și orientat către obiective de dezvoltare personală, dar pornește de la obiectivele companiei, cea care angajează un coach ca să dezvolte un lider.

Procesul durează 6-8 luni, poate dura un an. Pornesc cu clientul meu de coaching în 6 sesiuni de o oră și jumătate, cu o regularitate de 4-5 săptămâni. Se întâmplă că acesta decide și solicită să continuăm. Mergem împreună spre 12 sesiuni, adică mai mult de un an, mai ales în perioada când liderul preia un rol nou. Un proces de coaching îl ajută pe un nou manager să facă o integrare mai bună în companie.

Disciplina procesului contează foarte mult. Uneori ne legăm și lucrăm cu un instrument de profilare personală, dacă managerul are nevoie de dezvoltarea unor particularități individuale. Ne întâlnim, dacă se poate, în afara mediului de lucru. Am început să lucrez mai mult și la telefon sau Skype. Conversația e ceea ce contează, deși la începutul procesului de coaching e de preferat să ai întâlniri față în față. Avem obiective foarte clare, obiective pe care nu le stabilește coach-ul, ci liderul. Rolul tău ca și coach este să-l ții pe om responsabil și conectat la proces. Transformarea nu are rol fără acțiune."

Managerul român față în față cu realitatea

"Este o mare doză de orgoliu profesional și personal care creează multe bariere. Pune un văl pe ochi. E mai greu să accepți alte perspective. Asta e frumusețea procesului de coaching. Șansa de a-l promova să vadă și alte perspective, să cultive modestia. Modestia în relația cu ceilalți e mină de aur. Trebuie să-l provoci să-și formeze o echipă cu care să lucreze. Aici aș sublinia principala diferență care creează prejudecăți. Creează o viteză de schimbare mai lentă. Creează frustrare și agresivitate. Persoana respectivă nu pricepe de ce ceilalți nu văd punctul său de vedere."

Coaching-ul și training-ul pentru angajați, nu doar pentru lideri

"Deja avem proiecte în care intră în proces de coaching întreg middle management-ul, combinat cu coaching de echipă și sesiuni individuale. Pe de altă parte, într-o companie care alege să folosească acest proces de coaching ca proces de dezvoltare e esențial ca top managementul să fie primul care apelează la coaching. Altfel pare că apelezi la coaching ca să repari pe cineva care nu e chiar în regulă și deturnăm procesul. Un top manager, dacă au avut un coach, vor putea fi un model pentru middle management. Vor putea să le ofere sugestii. Vor ști să le fixeze obiectivele de dezvoltare personală.

Mi s-a întâmplat de multe ori să vină top managementul să-mi dea un buget de dezvoltare și să-mi zică să-l folosesc cum cred de cuviință. Omul va veni să lucreze pe elemente legate de viața personală, de stres, de viitorul pas în carieră care nu e neapărat în companie. Absolut fiecare trebuie să aibă obiective personale de dezvoltare. Lucrurile acestea trebuie să vină neapărat de la top management. Dacă nu e conectat la coaching, să vezi minune că el nu generează exact rezultatele pe care ni le-am dori."