Era o demonstrație, dacă vreți să-i spunem așa, că piața românească este una fierbinte pentru achiziții, mai ales că israelienii spun că sunt cu ochii pe alte startup-uri de la noi.

Într-un eveniment care a avut loc aseară la TechHub, Robert Knapp, fondatorul și CEO-ul Cyberghost și Ido Erlichman, CEO-ul Crossrider, ne-au povestit câteva dintre detaliile din culisele fuziunii.

Potrivit lui Robert Knapp, Cyberghost a trebuit să se vândă pentru a-și asigura dezvoltarea. ”Încă de acum vreun an jumătate am început să mă gândesc că am nevoie de un partener pentru a mă ajuta să cresc business-ul Cyberghost. Asta a fost principala mea motivație, nu banii. Am primit, cred, oferte de cumpărare o dată la trei luni, însă nu am găsit partenerul pe care mi-l doream pentru Cyberghost”, spune el.

Puterea de a recunoaște că ai nevoie de ajutor

Knapp a decis să fondeze compania din domeniul securității cibernetice la București în 2011 intuind potențialul pe care îl avea țara noastră pentru crearea unei astfel de afaceri. De fapt, a vânat talentul de aici și a mers pe ideea că țara noastră i-ar oferi posibilitatea de a face bootstraping mult mai ușor, adică să-și finanțeze afacerea din proprii bani. Ceea ce a reușit să facă până acum.

Însă pentru a duce Cyberghost la următorul nivel, și-a dat seama că are nevoie de fonduri mult mai generoase. Așa că a căutat, inițial, un fond de venture capital. ”Dacă alegeam un VC nu ne-ar fi garantat că vor vrea să dezvolte Cyberghost. Ar fi vrut doar un exit profitabil”, mai spune Knapp adăugând că trebuie să recunoști, ca antreprenor, când nu mai reușești să duci singur afacerea.

”Aveam nevoie de un partener cu bani și de un partener care să mă ajute să mă dezvolt ca manager”, precizează fondatorul Cyberghost, care va păstra funcția de CEO al companiei. De altfel, Crossrider, care a intrat la începutul acestui an pe piața din România – mânați de același gând, că țara noastră are un mare potențial pentru dezvoltarea de startup-uri – odată cu deschiderea unui incubator (al doilea din portofoliu, după cel pe care îl coordonează la Tel Aviv) va păstra brandul Cyberghost, mizând pe creșterea organică a companiei. Cyberghost face un VPN, în esență, un program prin care poți să-ți distribui traficul prin alte canale geografice. De exemplu, dacă ești la București și accesezi orice site, poți apărea ca fiind în orice altă parte a lumii. Astfel, poți să-ți protejezi mai bine intimitatea.

Negocieri de doar două luni

”Noi vom crea toate pârghiile pentru dezvoltarea globală a Cyberghost. Vrem să investim în echipă și să o dezvoltăm”, a spus Ido Erlichman, CEO-ul Crossrider. Crossrider folosește platformele proprietare de marketing pentru prospectarea, optimizarea și monetizarea traficului web și mobil. Crossrider oferă clienților platformele pentru a fi folosite împreună cu produsele lor, dezvoltând un portofoliu propriu.

Dacă în mod tradițional o discuție de acest gen poate dura înte 6 și 8 luni, Knapp a bătut palma cu israelienii după doar două luni de discuții. Iar comunitatea de startup-uri de la noi (Knapp este mentor în cadrul programelor organizate de TechHub București) a făcut posibilă această întâlnire. ”Așteptam un jucător bun și mare dispus să ne ajute. Așteptam să vină cineva care știe să construiască companii și care are bani de investit”, mai spune Knapp.

”Noi căutam în România o companie alături de care să lucrăm și să ne dezvoltăm propriile servicii. Voiam să fim mai aproape de end user, iar Cyberghost ne oferă această posibilitate”, a precizat și CEO-ul Crossrider.

Viitorul Cyberghost - Crossrider

În acest moment, fuziunea este finalizată. Knapp este de părere că vor mai trece încă vreo 6 luni până la integrarea totală a celor două entități. Cyberghost a venit cu 45 de angajați în acest deal – 35 sunt în biroul din București, 10 fiind în Germania -, în timp ce Crossrider are 30 de angajați în țara noastră.

”Vrem să devenim unul dintre cei mai mari angajatori de tech din România. Avem un apetit mare pentru noi achiziții aici. Suntem deja în discuții cu o serie de companii”, ne-a declarat Ido Erlichman.

Potrivit lui Knapp, Cyberghost are pe rol aducerea în firmă a 5 noi angajați. ”Vom avea aceeași politică de până acum în ceea ce privește angajările: căutăm oameni talentați care se vor potrivi cu ceea ce facem”, a precizat Robert Knapp. Integrarea Cyberghost în Crossrider a dechis posibilitatea oamenilor din echipa providerului de VPN să lucreze din oricare dintre cele 6 birouri ale companiei israeliene (Londra, Nicosia, Isle of Man, Israel, București sau Makati City – Filipine).

Referitor la business-ul Cyberghost, Knapp estimează venituri între 5 și 6 milioane de euro, continuând creșterea organică a companiei care are peste 10 milioane de clienți.

În ceea ce privește Crossrider, după anunțul preluării Cyberghost, acțiunile companiei (este listată pe bursa din Londra) au crescut cu 25%. În plus, la începutul anului, în momentul în cae au deschis incubatorul din București, aceștia precizau că sunt în căutarea unor startup-uri axate pe B2C. Echipa de fondatori să fie între 1 și 8 persoane. Asta înseannă Apps&Games (Web, Mobile și Desktop). În ceea ce privește B2B căutam businessuri care să aibă legătură cu Ad Tech, E-Commerce, Unique User Acquisition Tech, Content Technologies (Creation, Arbitrage etc.), Unique Monetization Solutions, Native Advertisement Solutions, Chatbot Solutions.

Ce face Knapp cu banii?

Tranzacția în valoare de 9,2 milioane de euro (puțin peste sumele cu care s-au vândut în ultimii doi ani companii similare din Europa, care au primit sume începând de la 3 milioane de euro), l-a transformat pe Knapp în milionar, alături de câțiva alți oameni din echipa sa.

”Doi dintre ei aveau acțiuni în cadrul Cyberghost, ceilalți doi nu”, spune Knapp care visează acum la un concediu de câteva zile.

”Realizarea acestei fuziuni în doar două luni a fost foarte obositoare. Acum totul se va așeza și trebui să fim atenți să ne păstrăm focusul pentru că acum avem potențialul de a fi o companie globală recunoscută. De ce nu am putea fi chiar noi un unicorn? Internetul evoluează și există o nevoie foarte mare de protecție, fie că vorbim despre securitate sau privacy. Trebuie să urmăm tendința”, afirmă fondatorul Cyberghost.

Nu s-a hotărât, încă, ce va face cu banii primiți, dar este foarte probabil că îi va da înapoi comunității prin noi investiții în startup-uri. ”Acum sunt parte din Crossrider și pot spune că avem bani de dat. Așa că, veniți să ne căutați pentru investiții”.