Udemy este o platformă fondată de trei turci, Eren Bali, Gagan Biyani și Oktay Caglar, la San Francisco în 2010. Oferă cursuri online dintr-o varietate de domenii și au primit, în total, 173 de milioane de dolari investiție.

Udemy a cumpărat în 2017 startup-ul Talentbuddy fondat de românii Andrei Soare, Octav Druță și Vlad Berteanu.

Până acum Udemy a fost în România fără să facă un push de marketing, ci organic. Românii intrau pe platformă și se înscriau la cursurile în engleză. Odată cu extinderea prezenței oficiale și numirea unui Country Manager, Udemy va dezvolta mai multe cursuri locale și va scoate în față conținutul din România.

De la head hunting la Udemy

Ciprian Harabagiu a terminat Facultatea de Automatică de la Politehnica din București în 2010 și a fost, pe rând, Sales Manager la Computer Media Zone, Business Development Manager la Inotec Plus și a îndeplinit aceeași funcție în ultimii doi ani la Head Hunting IT, o firmă care selectează cei mai buni candidați pentru firmele din IT. Această experiență l-a adus în atenția Udemy.

"Ei m-au căutat pe LinkedIn și mi-au spus că sunt în căutare de om intraprenorial. Plus că IT-ul e vârful de lance pentru cursuri online. Acum trei luni m-am mutat la Dublin, în birourile Udemy de acolo", spune Ciprian Harabagiu.

L-a atras la Udemy și partea de provocare de business, dar și cultura organizațională. "Am căutat acea flexibilitate și cultură antreprenorială internă, în care oamenii sunt empowered să facă treabă. Vorbeam cu vicepreședintele Udemy și el îmi spunea că în ziua în care cineva îmi va spune la Udemy ce să fac, înseamnă că nu mai este ok", explică Harabagiu modul în care sunt încurajați angajații Udemy să își asume responsabilități.

A ales să muncească din biroul din Dublin, deși e prezent la București foarte des, pentru că acolo împarte biroul cu șapte oameni care dezvoltă alte piețe și pot colabora pentru schimbul de idei și strategii.

Dezvoltarea Udemy în România până acum

"Dezvoltarea Udemy în România a fost una organică și pasivă. Sunt peste 130.000 de utilizatori și 200 de instructori publicați în limba engleză", spune Ciprian. Potrivit datelor din platformă, 25.000 din acești utilizatori români s-au autentificat măcar o dată în ultima lună și pot fi considerați utilizatori activi.

Cu toate că Udemy nu s-a concentrat foarte mult pe România, există instructori locali care au foarte mare succes. Există un instructor cu 120.000 de studenți pentru un curs de Photoshop. De asemenea, există unii în top. Un instructor local e pe locul 27 la nivel global, iar altul e pe locul 120 în lume, deși amândoi au joburi și fac Udemy ca un part time job.

Erau și cursuri în română, aproximativ 10, dar irelevante, pentru că ele nu puteau fi găsite ușor și oamenii nu erau obișnuiți să intre pe Udemy să caute cursuri în limba noastră.

La nivel global, Udemy a început cu piețele foarte mari, vorbitoare de engleză, franceză, spaniolă, iar anul trecut s-au extins în Turcia, Polonia și Italia. Odată cu România platforma s-a extins și în zona arabă, Olanda și Rusia. Dacă o piață locală se dezvoltă foarte bine, Udemy ia în calcul chiar deschiderea unui birou, așa cum e cazul Braziliei sau Turciei, unde anul acesta e posibil să se deschidă al doilea birou, după cel din Ankara.

Udemy în viitor

Deși România s-a dezvoltat singură și vor fi în continuare oameni care vor prefera cursurile în limba engleză, mai ales că suntem pe locul 17 în topul mondial al cunoștințelor non-native de engleză, cu lansarea platformei în română se deschide drumul pentru cei care nu știu sau nu vor să învețe astfel.

Cum vor să dezvolte platforma local? Până acum instructorii au făcut toată treaba de unii singuri. S-au uitat la alte cursuri, au învățat chiar ei și apoi au aplicat la cursurile lor. Udemy oferă în România sesiuni de training pentru cei care-și doresc să publice cursuri online, pentru a-i pregăti legat de calitatea conținutului, a fotografiilor și a videoclipurilor.

În plus, totul se va localiza. "La jumătatea lui septembrie vom lansa platforma în limba română. De asemenea, cursurile în română vor fi poziționate mai în față. Și vom dezvolta foarte mult conținut local", spune Ciprian.

De la venirea lui până astăzi au fost publicate 10 cursuri în limba română, printre care unul de Photoshop, unul de Excel, unul de ethical hacking, monede virtuale sau personal branding. Mulți din România sunt la primul curs, așa că dezvoltarea durează mai mult. Ciprian menționează că în acest moment sunt aproximativ 60 de cursuri în limba română care sunt create acum.

"Piața din România este goală. Nu sunt cursuri online în multe domenii nu există ceva la nivel macro și există un potențial mare pentru instructori. Eu recomand tuturor să facă și cursuri în română, dar și în engleză. Pe piața din România nu te bați cu nimeni și poți evolua rapid, iar pe piața de engleză ești competitiv și creezi un curs bun", spune country managerul Udemy.

Ca piață, România are potențial. Udemy se uită la cei 1,5 milioane de români care au făcut măcar o dată cumpărături cu cardul pe internet. Iar exemplul este cel din Turcia. "Piața din Turcia a fost dezvoltată în ultimele 18 luni. Și a crescut extraordinar de rapid, cu cea mai accelerată rată. Ei sunt în față la adoptarea tehnologiei, dar ei au probleme pe care nu le avem noi, de exemplul sistemul bancar e mai complicat la nivel de plăți în Turcia. În plus, acolo aveam concurență, spre deosebire de România. Acesta e potențialul pe care l-a văzut Udemy", explică Harabagiu .

Iar pentru România, o țară în care educația se face la fel ca acum 30 de ani, dar parcă scăzând în calitate. "Educația în România te învață maxim să înveți, dacă ai noroc. Oamenii învață de la job sau pe cont propriu. Udemy e despre educație alternativă, bazată pe skilluri", spune Ciprian Harabagiu.

Iar cursurile pe Udemy sunt accesibile și celor care considerau că nu au bani să studieze, pentru că au prețuri variate de la 9 la 30 de euro, unele fiind și mai scumpe, dar sunt multe oferte. În momentul de față sunt 80.000 de cursuri publicate pe platformă.

Cum faci bani din Udemy?

Cursurile online de pe Udemy pot fi o sursă de venit suplimentar pentru oricine. Dacă treci prin filtrele de calitate video și audio, apoi poți să publici orice curs. Pasul al doilea e, de fapt, o selecție naturală făcută de utilizatorii Udemy. Dacă nu atragi cursanți și dacă nu primești review-uri bune nu vei putea crește. Odată ajuns în top efectul de domino va fi și mai mare.

Cum faci bani din cursurile online? Pe Udemy există trei modalități.

  • Canalul organic - dacă oamenii intră pe Udemy.com și decid să cumpere un curs, împărțirea banilor este 50/50 între profesor și platformă.
  • Vânzările generate de instructori prin vouchere și coduri se împart astfel - 3% pentru Udemy, 97% pentru profesor.
  • Vânzările generate când Udemy funcționează și ca agenție de marketing, face Facebook Ads, email marketing și adwords. 25% ia profesorul, 75% ia Udemy.

De asemenea, există o platformă de afiliere prin intermediul Rakuten, cu un revenue share de 20% pentru cei care recomandă un curs care este cumpărat.

Ciprian se așteaptă ca în România cele mai populare cursuri să fie cele de web development, programare, marketing, productivitate. De asemenea, crede că există o piață și pentru cursurile online ținute de speakeri motivaționali. Ca planuri, Harabagiu vrea să dubleze piața în 6-12 luni. Pe viitor vom putea vorbi și de o dezvoltare spre Bulgaria, Ungaria sau Republica Moldova.