O caracteristică importantă a anului 2019 a fost creșterea valorii medii a cumpărăturilor online pe majoritatea verticalelor de piață. Chiar și în cazul în care valoarea medie s-a diminuat, scăderea a fost nesemnificativă, iar numărul de comenzi a fost mai mare – ceea ce a condus la o creștere generală a întregii piețe de e-commerce cu 20-22% față de 2018. (*Notă: valorile medii de mai jos nu conțin TVA)

Potrivit 2Performant, cea mai mare creștere a coșului mediu s-a înregistrat pe categoria Electro-IT&C, de la 738,27 lei în 2018 la 875 lei în 2019.

Creșteri ale coșului mediu s-au înregistrat și pe categoriile:

  • Fashion – de la 175,34 lei în 2018 la 185,58 lei în 2019
  • Articole pentru copii – de la 242,12 lei în 2018 la 256,28 lei în 2019
  • Pet Shop – de la 165,10 lei în 2018 la 186,91 lei în 2019
  • Cărți, Muzică și Film – de la 104,09 lei în 2018 la 118,58 lei în 2019

Categoriile unde s-au înregistrat scăderi (de cele mai multe ori, nesemnificative) ale valorii medii a tranzacției au fost:

  • Home & Garden – de la 528,07 lei în 2018 la 525,67 lei în 2019
  • Beauty – de la 174,73 lei în 2018 la 172,29 lei în 2019
  • Auto & Moto – de la 348,3 lei în 2018 la 342,55 lei în 2019
  • Adult – de la 155,7 lei în 2018 la 136,66 lei în 2019

Cele mai multe vizite sunt realizate de pe smartphone

71,9% din traficul magazinelor online din rețeaua 2Performant a fost generat de dispozitive mobile, în timp ce 29,1% de Desktop. Comparativ cu 2018, tot mai mulți utilizatori de internet folosesc telefonul mobil atunci când navighează pe site-urile magazinelor online, procentul crescând de la 65,9% în 2018, la 71,9% anul trecut.

În cazul marilor magazine online consultate de GPeC, traficul generat de telefoanele mobile ajunge și chiar depășește uneori pragul de 80%.

Tot mai mulți români preferând să cumpere online de pe telefon în detrimentul Desktop-ului, respectiv: 63,6% cumpără de pe Mobil comparativ cu 36,4% care au rămas fideli Desktop-ului. Și din punct de vedere al valorii totale a vânzărilor online, Mobilul este pe primul loc cu 57,1% comparativ cu 42,9% Desktop.

56% din utilizatorii de internet din mediul urban au făcut cumpărături online cel puțin lunar

În mai 2019, GPeC împreună cu compania de cercetare de piață iSense Solutions au derulat un studiu în rândul utilizatorilor de internet pe un eșantion reprezentativ la nivel urban în funcție de vârstă, sex, mărimea localității și regiune.

Dacă la nivel național, doar 23% din populația României a făcut cumpărături online în 2019 (sursa: Eurostat), potrivit studiului iSense cu reprezentativitate la nivel urban și exclusiv în rândul utilizatorilor de internet, 56% din internauți au cumpărat online cel puțin lunar, în creștere de la 53% în 2018.

Cumpărătorii online vizitează, în medie, 9 magazine pe an, cu o frecvență de 3-4 ori pe săptămână, în timp ce non-cumpărătorii vizitează 5 magazine online în decursul a 12 luni, cu o frecvență mai mică (1 dată pe săptămână). Cu alte cuvinte, magazinele online sunt vizitate destul de des chiar și de cei care nu au făcut încă pasul spre cumpărare. Datele au rămas neschimbate în ultimii 3 ani.