De ce? Pentru că este cel mai comod mijloc de a face cumpărături. Astfel, 72% dintre respondenți aleg un magazin online pentru a economisi timp. În același timp, 51% dintre români preferă shopping-ul online pentru varietatea mare de produse găsite și posibilitatea de a compara ușor ofertele propuse.

În ceea ce privește numărul de magazine pe care aceștia le vizitează pe parcursul unui an, nu vă așteptați la cifre ieșite din comun: pe lista preferințelor sunt doar 9 magazine. 77% dintre românii care fac shopping online fac cumpărături de cel puțin două ori într-un an de la același magazin. În ceea ce privește topul platformelor online de unde românii cumpără cel mai des, acesta este dominat de trei jucători foarte mari, eMAG, OLX și elefant.ro, iar pe lista produselor și serviciilor preferate se numără electronice și electrocasnice, produse software și hardware, îmbrăcăminte, încălțăminte, cosmetice și produse farmaceutice.

Cei ce nu cumpără vizitează magazinele online de aproximativ 5 ori pe an. Totuși, 64% dintre aceștia nu intenționează să facă cumpărături online în următoarele 3 luni, principalele motive fiind teama că produsele vândute online nu corespund realității (69%), imposibilitatea testării produselor achiziționate (53%) sau potențialul fraudării (51%).

De unde cumpără românii cel mai des de pe internet

eMAG ocupă prima poziție în topul site-urilor de pe care românii cumpără cel mai des, fiind preferat de 58% dintre cumpărătorii online. Clasamentul continuă cu site-ul de anunțuri OLX și retailerul online elefant.ro, cu 12%. Aceiași jucători ocupă primele 3 poziții și în topul platformelor online de pe care românii au făcut cumpărături în ultimele 12 luni, eMAG (73%), OLX (31%) și elefant.ro (26%). Clasamentul continuă cu Okazii.ro (18%) și H&M (17%).

eMAG (55%), elefant.ro (16%) și OLX.ro (14%) sunt tot primele 3 site-uri de pe care românii au cumpărat în ultimele 12 luni de cel puțin 2 ori. În clasament urmează H&M (8%) și Fashion Days (7%).

Ce produse și serviciile cumpără online

Cu o medie de 3 ori pe an, 90% dintre respondenții studiului preferă să achiziționeze din mediul online produse electronice și electrocasnice. Clasamentul continuă cu achiziția de computere, accesorii software și hardware (82%), îmbrăcăminte și încălțăminte (80%), cosmetice și produse farmaceutice (77%), sejururi și servicii de turism (70%), servicii în domeniul telecomunicațiilor (69%), cărți, reviste și DVD-uri (67%) sau produse alimentare și catering (55%).

Într-un an, cele mai mari sume alocate de români pentru cumpărăturile online sunt în turism (1.313 lei / an), pentru achiziția de electronice și electrocasnice (1.076 lei / an), accesorii auto (818 lei / an), calculatoare, produse software și hardware (793 lei / an) sau mobilă și decorațiuni interioare (715 lei / an).

Metode de plată folosite preponderent

Plata în numerar la primirea coletului este pentru 78% dintre respondenți metoda preferată. 50% dintre cei chestionați menționează că plătesc și online folosind cardul, urmată de plata în numerar la sediul magazinului, 17%. Pentru transferul bancar sau folosirea serviciilor de ”bani virtuali” optează 9% dintre românii chestionați.

În ceea ce privește plata online, lipsa încrederii în magazine este principalul motiv pentru care românii nu folosesc cardurile bancare. Frauda se clasează pe locul secund, în timp ce timpul lung de recuperare a banilor în cazului unui retur este un alt motiv suficient de puternic pentru a nu realiza plăți online cu cardul.

Suma maximă medie pe care românii au platit-o folosind cardul bancar a fost de 1.486 lei.

Fidelizarea clienților

În ceea ce privește fidelizarea clienților, 13% dintre respondenții studiului nu au cumpărat în ultimul an de la același magazin online pentru că nu au găsit produsul sau serviciul căutat (54%), au găsit oferte mai bune în altă parte (27%) sau nu au fost mulțumiți de serviciile magazinului (3%). De asemenea, 72% dintre respondenții studiului declară că ar avea mai multă încredere în a face cumpărături online dacă ar exista o asociație care să reprezinte interesele consumatorilor.

Atunci când optează spre achiziițiile online, românii sunt atenți și la condițiile de garanție și servisare (84%), politica de retur a magazinului (80%), informații despre procesul de cumpărare și modalitatea de plată (76%).

Cercetarea a fost realizată în luna aprilie 2017 pe un eșantion reprezentativ urban format din 1.012 respondenți selectați din panelul online researchromania.ro, persoane cu vârsta peste 18 ani, utilizatori de internet. Inițiatorii proiectului sunt GPeC, cel mai mare eveniment de eCommerce din Europa de Sud-Est, și compania de cercetare iSense Solutions – The Modern Consumer Company.