În cadrul conferinței Antreprenoriat 360, organizată împreună cu wall-street.ro, am vorbit cu Bogdan Colceriu (Risky Business), Bogdan Iordache (MVP Angels), Mihai Logofătu (Bittnet Systems) și Călin Brandabur (Symme3D) despre care sunt perspectivele startup-urilor românești.

Suntem în competiție cu Polonia

Bogdan Iordache spune că există două perspective pentru internaționalizare. “Ori construiești un business digital pe piața locală și îl extinzi, ori faci ceva direct pentru piața globală. Campionul absolut al startului local e eMAG. Genul ăsta de extindere vine cu o dilemă: piața locală nu e foarte mare, iar în momentul în care atragi finanțare, nu poți lua foarte mulți bani”, spune Iordache.

De asemenea, crede Iordache, suntem la competiție cu Polonia, unde crește piața digitală foarte rapid. În plus, spune fondatorul How to Web, visul de a pleca în Silicon Valley de devreme e unul complicat. “Dacă ești la început și vrei să pleci la San Francisco, e foarte nasol. E ca la Los Angeles cu actorii. La ceva timp vine un avion plin de antreprenori. E ok să te duci să înțelegi industria, dar altfel e foarte greu. Oricum, cred că și în România cresc vehiculele investiționale pentru sume de peste 200.000 de euro”, crede Iordache

În momentul în care știi că piața ta e în afară, e ok să iei banii de acolo. Oricum te vei muta acolo, că investitorii nu te lasă aici dacă îți dau banii. Are sens să faci produsul aici și să-l pui pe piață pe mai puțini bani

Gândește-te să pleci din țară

Nu trebuie să stăm și să ne gândim cum să păstrăm antreprenorii în țară. Succesul poate apărea dacă nu te ferești să pleci în străinătate.

“În momentul în care știi că piața ta e în afară, e ok să iei banii de acolo. Oricum te vei muta acolo, că investitorii nu te lasă aici dacă îți dau banii. Are sens să faci produsul aici și să-l pui pe piață pe mai puțini bani”, spune Colceriu.

De exemplu, Călin Brandabur și-a fragmentat cât mai mult compania. Symme3D are o filială în Statele Unite, iar SRL-ul din România e asociat. De asemenea, el spune că va fragmenta și mai mult compania, pe măsură ce vor crea și mai multe produse, ca acestea să nu depindă financiar foarte mult unele de altele.

“E foarte important să avem research&design aici, pentru că avem furnizori locali. În schimb, îți trebuie un CEO cu MBA care să știe să vorbească cu investitorii”, spune Călin, Din acest motiv, atunci când s-a întâlnit cu investitorii, aceștia l-au întrebat pe el, de ce un inginer e CEO. Așa l-a găsit pe Patrick Gates, un american care a lucrat în fonduri de investiții, care să conducă firma. De asemenea, pentru internaționalizare, Călin a făcut o asociere în participațiune cu LTHD Corporation din Timișoara, care are o experiență de peste 20 de ani pe piața de business. “Acum înțelegem ce înseamnă scalarea la nivel național sau internațional. Pe mine mă interesează să pun ceva pe piață care face diferența, nu că pierd controlul”, spune Călin Brandabur.

E foarte important să avem research&design aici, pentru că avem furnizori locali. În schimb, îți trebuie un CEO cu MBA care să știe să vorbească cu investitorii