De curând, Ana-Maria și-a pus toate speranțele într-un business de robotică realizat cu bani din programul Start-Up Nation – Bucharest Robots -, un business care a fost cât pe ce să se destrame chiar înainte de a începe. Însă, de data aceasta, Ana a intrat în acest proiect alături de soțul ei, care crede foarte mult în reușita sa. ”Dacă am făcut o nebunie, am făcut-o împreună și vedem ce iese”, spune ea râzând.

Aceasta este povestea Bucharest Robots, o afacere care oferă trei tipuri de servicii: închirierea roboților umanoizi de servicii pentru evenimente sau companii, realizarea de aplicații personalizate pentru roboți și distribuția în România a acestora.

Absolventă de Științe Politice și a unui liceu de engleză intensiv, Ana-Maria nu a avut de-a face cu roboții sau cu orice alt element din domeniul IT până acum câțiva ani, însă, după cum spune chiar ea, principalul motiv pentru care a început să se dedice organizării de evenimente și de cursuri de robotică a fost pasiunea ei pentru tehnologie. A învățat singură noțiuni basic care o ajută să înțeleagă domeniul, iar acum vrea să le arate și altora frumusețea și beneficiile tehnologiei.

”Pot să îmi dau seama că acesta va fi unul dintre domeniile care se vor dezvolta masiv și vreau să fiu parte din asta. Motivul secundar a fost că am încercat să fac lucruri în robotică și fără a face profit - vorbesc despre Săptămâna Roboticii, proiectul Girls Champions in 3D -, dar este extrem de greu. M-am săturat să stau cu mâna întinsă către companii și să explic de ce este bine să investească în așa ceva. Și mi-am propus ca acest start-up să aibă un succes atât de mare încat să nu mai fie nevoie să conving companiile de lucruri evidente și să pot susține proiecte și mulți oameni cu potențial pe care i-am întâlnit”, explică ea motivele care au stat la baza deciziei de a deschide un business axat pe roboți umanoizi.

Conform ultimelor rapoarte privind industria mondială a roboticii, piața roboților umanoizi va crește de la 320,3 millioane de dolari, cât este în prezent, până la 3,9 miliarde până în 2023.

Rapoartele previzionează o creștere a numărului de roboți umanoizi folosiți în educație, dar și în industria de retail și cea a ospitalității, cea din urmă cu scopul de a personaliza cât mai mult experiența clientului.

Oportunitatea unei nișe

Iar acesta este fix golul pe care Ana-Maria și-a propus să-l umple prin lansarea Bucharest Robots. ”În România suntem primii dedicați pieței de roboți umanoizi”, afirmă ea, precizând faptul că, în urma documentării sale a aflat că în străinătate sunt ceva mai multe inițiative pe această nișă. De exemplu, în Marea Britanie ar fi aproximativ 10 firme de profil, în Turcia există câțiva distribuitori importanți, la fel ca și în Spania. ”Rusia ni se pare că ar conduce detașat în acest domeniu – din cercetările noastre – dar nu avem un raport detaliat pe această industrie”, spune Ana-Maria Stancu.

Adaugă amuzată faptul că nișa pe care a intrat cu firma sa reprezintă un business atât de nou încât în România au avut probleme la vamă cu roboții pe care i-au adus din străinătate. ”Vama ne-a ținut cel de-al treliea robot vreo săptămână în stand by pentru că nu știau conform cărui cod să calculeze taxele vamale”, spune ea. Acum își permite să râdă aducându-și aminte de acele momente de incertitudine, însă acestea ar fi putut să o coste lansarea afacerii.

În România suntem primii dedicați pieței de roboți umanoizi.

Bucharest Robots nu produce și nici nu asamblează proprii roboți, în prezent aceștia fiind achiziționați din străinătate de fondatorii firmei. Potrivit Anei Stancu, doi dintre roboții din portofoliu au fost achiziționați prin programul Start-Up Nation 2017, ceilalți doi fiind cumpărați prin propriile resurse financiare.

Finanțare prin Start-Up Nation 2017

O investiție totală de aproximativ 80.000 de euro, după cum estimează Ana-Maria. ”Proiectul Start-Up Nation și cam încă o dată pe atât”, afirmă ea. ”Cred că fară ea nu am fi aplicat. Nu cred că aș fi decis, împreună cu soțul meu, să riscăm o asemenea sumă pe o piață pe care nu o cunoaștem, care practic nu există. Dar odată ce am făcut-o, am luat decizia să fie all or nothing și am făcut și un împrumut pentru a mai acoperi diverse cheltuieli în afara proiectului și să mai achiziționăm roboți”, declară fondatoarea Bucharest Robots.

Ideea de a folosi și finanțarea pusă la dispoziție de acest program, - ghidul solicitantului și alte documente utile celor care vor să acceseze fondurile din programul Start-Up Nation 2018 au intrat în dezbatere recent -, i-a venit chiar odată cu lansarea sa, mai exact, când se discuta inițial de proiecte pe inovare. ”Cred că suntem printre puținele proiecte finanțate prin acest program care chiar au răspuns ideii inițiale a acestui program, acela de a avea start-up-uri inovative. Încă de atunci am analizat piața pentru a face planul de afaceri, însă, a durat destul de mult perioada de depunere, de așteptare a unui răspuns, de contractare și de acordare a creditului punte, aproape un an de la idee la cumpărarea propriu-zisă a roboților. Pe de o parte a fost bine, pentru că între timp am mai descoperit și alți roboți pe piață decât cei pe care îi știam inițial dar, pe de altă parte, putea fi un risc să iesim prea tarziu pe piață”, afirmă Ana-Maria Stancu.

Chiar și cu întârzierile programului spune, totuși, că nu ar fi avut capacitatea financiară de a lansa acest proiect pe cont propriu.

Cred că suntem printre puținele proiecte finanțate prin acest program care chiar au răspuns ideii inițiale a acestui program, acela de a avea startup-uri inovatoare.

Robotul românesc

În acest moment, Bucharest Robots oferă servicii de închiere, de vânzare de roboți și servicii RaaS (Robotics as a Service, în treudcere, softul din spate și armonizarea acestuia cu robotul fizic. ”Pe viitor, în funcție de cum evoluează afacerea, ne propunem să facem și un robot românesc – pentru că am descoperit, tot analizând piața, că exista o nișă unde am putea veni cu ceva nou, dar acesta este un plan pe termen mediu și lung”, spune Ana-Maria.

Clienții vizati sunt companiile din România și, eventual, din țările din zona noastră. Și asta deoarece, potrivit Anei, nici în țările din jur nu există acest gen de servicii. Astfel, pe lista de clienți ai business-ului de robotică se află organizatorii de evenimente, marii retaileri. Bucharest Robots a testat deja piața cu o primă apariție la un eveniment de IT, Internet and Mobile World 2018.

Afacerea Bucharest Robots, între optimism și realitate

În primul an de activitate al Bucharest Robots Ana-Maria Stancu estimează ca cifra de afaceri să atingă nivelul de 100.000 de euro. Aceasta ar fi, după cum spune ea, estimarea optimistă. ”Una realistă, undeva la 50.000 de euro. Cred că principalul factor care va contribui la succesul afacerii va fi noutatea acestuia. Într-o primă fază va fi de bon ton și o chestiune de statut pentru companii să aibă un robot la o lansare, un eveniment, însă ulterior cred și sper că din ce în ce mai multe dintre aceste companii vor dori să inițieze proiecte durabile, proiecte de inovare în domeniul lor specific, unde să putem colabora”, explică ea.

Însă modul în care este primit acest business de piața românească și din regiune ar putea ajunge să dicteze tocmai proiectele de dezvoltare uleterioară. ”Pe viitor, în funcție de cum evoluează afacerea, ne propunem să facem și un robot românesc – pentru că am descoperit, tot analizând piața, că exista o nișă unde am putea veni cu ceva nou, dar acesta este un plan pe termen mediu și lung”, completează Ana-Maria Stancu.

Într-o primă fază va fi de bon ton și o chestiune de statut pentru companii să aibă un robot la o lansare, un eveniment

În Romania, valoarea acestei pieței de roboți umanoizi de servicii este practic necunoscută. Ana-Maria consideră că este o piață complet netestată, dar ”faptul că cineva a plătit pentru a aduce un robot care redă un script comercial la un singur eveniment cred că spune câte ceva”.

Ziua în care ne vor ataca roboții

Potențial există, totuși, și este posibil ca pe viitor și alte companii din România să resimtă presiunea de afară, de a intra în acest domeniu, și să aibă o prezență mai activă pe această nișă. ”Cred că este un busines în care va trebui să testăm, să analizăm, să refacem strategia și, mai important decât toate, să inovăm constant”.

După cum spuneam mai sus, Ana Maria-Stancu este și fondatorul asociației E-Civis și a deschis, de curând, un RoboHub în Capitală. În acest spațiu, parte din proiectul Alt Viitor, finanțat de Microsoft, se vor organiza cursuri gratuite de robotică și programare pentru copiii din familii dezavantajate.

Pentru pesimiști, atât am de spus: învățați robotică, ca să știți cum să îi dezactivați

E-Civis își propune să asigure accesul egal la tehnologie pentru toți copiii și tinerii, concentrându-se pe zone sărace din sudul țării, dar adresându-se și copiilor din București ale căror familii nu își permit un curs de robotică sau programare.

”Ultimele studii arată că acest domeniu va avea o explozie uimitoare în următorii ani. Eu cred că roboții umanoizi sunt încă într-o fază incipientă – gandiți-vă ca la un software nou lansat căruia îi apar multe bug-uri. Dar viitorul va fi cu siguranță cu roboți. În majoritatea domeniilor, roboții și inteligența artificială. Și nu, nu cred că ne atacă. Dar pentru pesimiști, atât am de spus: învățați robotică, ca să știți cum să îi dezactivați”, concluzionează fondatoarea Bucharest Robots.