Wizrom e o companie IT din România înființată în 1992 și care dezvoltă soluții de business. Din 2007 50% din acțiunile firmei sunt deținute de către grupul israelian One1 Software Technologies. În momentul de față, Wizrom are 3.600 de clienți activi și 35.000 de licențe instalate în organizații foarte mari și IMM-uri din România. Organizațiile foarte mari sunt cu cifre de afaceri de peste 10 milioane de euro.

„Anul trecut, piața serviciilor, producția, distribuția și HR-ul au avut cea mai mare contribuție la veniturile noastre, cererea venind în special din partea companiilor mari. Proporția între clienții mari și IMM-uri este de 70% versus 30%”, spune Adrian Bodomoiu.

Am vrut să discutăm despre automatizare și digitalizare, mai ales că în această perioadă numeroase companii s-au văzut nevoite să urgenteze măsurile pe care le amânaseră sau la care nu se gândiseră. Pentru că din cauza pandemiei lucrăm din case, în domeniile unde se poate, firmele au fost nevoite să regândească procese analog care funcționau bine pentru ele.

Într-un context normal, automatizarea reduce din responsabilitățile angajaților, din muncile repetitive și ajută la menținerea unei structuri controlate și ușor de urmărit.

Automatizarea acum, în pandemie, dar și în viitor

Adrian Bodomoiu, Director al Wizrom România spune că în viitor tehnologia va permite înlocuirea intervenției manuale repetitive în procesele organizaționale, ducând la o creștere a acurateței, a vitezei de execuție și a disponibilității angajaților.

„Organizațiile deschise acestor transformări fundamentale în mediul lor de lucru vor valorifica complementaritatea resurselor umane și a celor digitale”, spune Bodomoiu.

Bodomoiu nu crede că automatizarea va înlocui forța de muncă umană, deși unele procese elementare anterior realizate de angajați vor fi susținute de roboți.

„Dimensiunea completă a acestei schimbări este, însă, că vor apărea alte locuri de muncă și alte sarcini, ce vor putea fi îndeplinite doar de către oameni, folosind caracteristicile specifice lor: creativitatea, adaptabilitatea, abilitatea de a rezolva probleme”, spune reprezentantul Wizrom Software.

Conform unui studiu Oxford Economics din 2019, o creștere cu 30% a instalărilor de roboți tehnologici ar aduce un plus de 5.000 de miliarde de dolari la PIB-ul global, iar rata de creare de noi joburi ar fi cel puțin egală cu rata în care dispar altele.

Schimbările aduse de Covid-19 la nivelul companiei și industriei

Potrivit lui Adrian Bodomoiu, compania are o echipă de 110 angajați care continuă activitatea în condiții cât mai apropiate de normal, chiar dacă de la distanță.

„Este foarte dificil să estimăm care va fi impactul financiar al situației actuale. Vedem, însă, deja impactul asupra modului în care privim lucrurile, în sensul unei mai mari deschideri și curiozități din partea companiilor în general asupra modului în care tehnologia poate susține activitatea”, spune Bodomoiu.

Ultimele săptămâni au adus schimbări radicale, dar în momentele de incertitudine companiile au încercat să se asigure că angajații lor rămân în siguranță și că activitatea poate continua.

„Milioane de oameni din toată lumea lucrează acum remote, susținuți de soluții de software de business – dacă înainte vorbeam foarte mult despre impactul automatizării asupra creșterii eficienței costurilor, în această perioadă devine evidentă importanța sa pentru continuarea activității”, explică directorul general Wizrom Software România.

Cum te ajută software-ul în perioada aceasta?

Dincolo de programe simple de digitalizare, cum ar fi cele de videoconferință sau documente în Cloud, perioada aceasta a adus o nevoie către digitalizare mai complexă. Altfel, trebuie să te bazezi pe improvizații.

Există deja o serie de tipuri de activități pentru care automatizarea s-a dovedit o soluție eficientă, atât la nivel de reducere a costurilor, cât și din punct de vedere al creșterii productivității și engagementului oamenilor, de exemplu automatizările din domeniul HR, unde înlocuirea Excel-urilor lungi și greoaie de pontaj și calcul salarial cu soluții software au degrevat angajații de niște sarcini care le consumau extrem de mult timp, dar și la automatizări din producție sau distribuție.

„Să luăm un exemplu practic: un soft de management al resurselor umane, cum este programul nostru WizOne. Cum te ajută în această perioadă? În primul rând, asigură pontajul orelor de la distanță: angajații care lucrează de acasă pot să raporteze corect orele dedicate anumitor proiecte sau clienți. Managerii aprobă acest pontaj via unei aplicații web, iar apoi, pe baza acestuia, salariul fiecărui angajat se calculează automat, eliminând posibilitatea apariției unor erori. Fluturașii de salariu sunt generați și ei automat și apoi distribuiți electronic către forța de muncă. Toate documentele legate de salariu, inclusiv declarațiile ce trebuie pregătite pentru autorități, sunt generate automat”, explică Adrian Bodomoiu modul în care produse dezvoltate de echipa din România pot fi folosite pentru automatizări și digitalizări.

Un asemenea soft, elimină munca manuală și necesitatea contactului direct între departamentul de HR și angajați, ajutând să se lucreze în condiții de eficiență.

Un alt program menționat în discuția noastră de Bodomoiu este Wizpro, un program de ERP care e accesibil clienților prin activarea unei interfețe web. „Ei pot continua să opereze încasări și plăți, să emită facturi electronice, să pregătească declarații fiscale. Mai sunt multe alte exemple similare – contextul actual, deși departe de a fi ideal, cred că va avea beneficiul de a scoate în evidență foarte clar modul în care astfel de soluții de automatizare de business pot să susțină în termeni concreți activitatea companiei și să o ajute, iată, să supraviețuiască unor situații neprevăzute”, spune Adrian Bodomoiu.

Trenduri: automatizare și digitalizare

În trecut, „criza forței de muncă a condus la creșterea cererii pentru soluții software de HR, în timp ce presiunea pentru mărirea eficienței cheltuielilor din domeniul FMCG și retail a impulsionat nevoia de soluții ERP”, spune Bodomoiu.

În momentul de față, cele mai căutate soluții sunt cele de digitalizare și automatizare pentru companii de producție și servicii, dar și soluțiile de resurse umane și de tip ERP, pentru care „în ultimele luni am observat o cerere tot mai accentuată, în special pe partea IMM-urilor”

Conform lui Bodomoiu, din ce în ce mai multe întreprinderi mici și mijlocii fac pași încrezători spre digitalizare, adoptând soluții de tip cloud, dar și software care ajută la eficientizarea operațiunilor și oferirea posibilitatea muncii de la distanță, adaptată la această perioadă a pandemiei de coronavirus.

În plus, din ce în ce mai multe companii sunt interesate de soluții ce integrează inteligența artificială și care pot generale analize mai profunde ale datelor existente, într-un interval mai scurt. „Beneficiile cresc semnificativ atunci când aceste soluții se integrează cu sistemele ERP existente, pentru că datele sunt colectate și analizate în timp real, sprijinind, astfel, procesul de luare a deciziilor de business”, spune Bodomoiu.

Pe termen lung, Wizrom vede o mai mare disponibilitate a business-urilor către soluții online sau digitale. „Achiziționarea unei soluții de business e o investiție pe temren lung”, spune Bodomoiu. De exemplu, vorbind despre acest termen lung, rata de retenție a clienților Wizrom în România e de 95%. Aceștia vin după și mai multe soluții pe măsură ce folosesc unele.


Coronavirus: citește mai multe despre inițiativele luate de companiile private și cele civice în această perioadă: