Citește aici primul episod al Ghidului Black Friday powered by avocatoo și FAN Courier.

Al doilea episod din seria educativă de Black Friday poate fi citit aici.

Black Friday - episodul 3 - cum te asiguri că plătești un preț corect

----

Acest articol face parte dintr-o serie de 8 episoade având ca scop informarea consumatorilor și a comercianților despre drepturile și obligațiile pe care le au în zona de e-commerce. Pentru toate informațiile posibile, descarcă gratuit Ghidul complet de Black Friday, livrat de FAN Courier.

Cum se încheie un contract la distanță?

Ca să poți returna un produs în 14 zile dacă nu mai ai chef de el, trebuie să închei un contract la distanță.

Asta nu înseamnă că trebuie să ai o anumită distanță fizică față de vânzător (1 km sau 250 de km), ci că modalitatea prin care se încheie contractul să nu fie cea clasică când părțile se află fizic simultan în același loc.

Cel mai frecvent exemplu sunt cumpărăturile online: ai văzut produsul, l-ai pus în coș, ai plasat comanda, îți vine produsul acasă sau îl ridici dintr-un spațiu dedicat (nu dintr-un show-room neapărat).

Dar faci cumpărături la distanță și atunci când plasezi o comandă:

  • prin Facebook (inclusiv Facebook Messenger)
  • prin e-mail
  • prin Whatsapp
  • prin telefon etc.

Pe un site, de exemplu, bifarea căsuței de termeni & condiții este suficientă pentru o încheiere valabilă a contractului.

Plata comenzii înseamnă și livrarea produsului?

Deși am fi tentați să dăm cu cardul pe repede înainte pe ideea că așa sigur-sigur ni se livrează produsul, află că NU.

Comerciantul nu e obligat să îți livreze produsul până ce nu-ți confirmă comanda.

Să luăm un exemplu: vezi pe site-ul avocatoo.ro un produs și îl achiți cu cardul Revolut pe factura emisă de SmartBill. Primești un e-mail de la mobilpay că tranzacția a fost efectuată cu succes, banii ți-au fost luați din cont și stai liniștit că vine produsul. După vreo 5 zile, mă suni și mă întrebi de ce nu ți s-a livrat produsul. Iar eu îți voi spune că nu ți-am confirmat vreodată comanda și că o să-ți dau banii înapoi. Tu mă înjuri, îmi dai o steluță (ca la taximetriști) și aia e.

Problema aici este că avocatoo.ro nu ți-a confirmat niciodată comanda.Tu ai primit un mesaj de la procesatorul de plăți că tranzacția, ca procedură de plată, s-a finalizat. Dar nu și de la comerciant că efectiv comanda s-a înregistrat.

Sfat: până nu primești confirmare de la comerciant, nu ai o comandă fermă și sigură.

Tocmai de aceea, dacă ești comerciant și ai un site, este bine să automatizezi cât mai mult procesele din vânzare, inclusiv prin integrarea diferitelor ERP-uri, cum face Blugento de exemplu, ca să ai un control cât mai mare asupra gestiunii.

Cu ce plecăm din toată povestea asta?

Din episodul de astăzi, despre plasarea unei comenzi ar trebui să reții că:

  • când bifezi pe un site sau aplicație căsuța de Termeni & Condiții (sau orice altă formulare echivalentă) ești de acord cu încheierea contractului de vânzare la distanță;
  • încheierea contractului la distanță se poate realiza și printr-un acord din partea ta dat prin funcțiile de mesagerie ale Facebook, Whatsapp, Instagram etc.
  • finalizarea comenzii pe un site nu înseamnă încheierea contractului;
  • plata produsului nu înseamnă că s-a încheiat un contract și că există obligația comerciantului de a-ți livra produsul;
  • confirmarea plății (adică atunci când primești un e-mail că s-a înregistrat plata, în general de la un procesator de plăți precum euplatesc.ro, payu.ro sau netopia) nu echivalează cu confirmarea comenzii din partea comerciantului;
  • caută bine mail-ul de confirmare de la comerciant; dacă nu îl găsești, sună-l sau dă da el cumva.

Știi la ce să fii atent de Black Friday și care îți sunt drepturile? Vinzi și vrei să îți protejezi afacerea? Descarcă gratuit ghidul complet de Black Friday făcut de avocatoo.

Imagine de CG_erious de la Pixabay