Acest articol a apărut inițial ca Nota Redacției în newsletter-ul start-up.ro. Abonează-te și tu! Newsletter-ul a fost publicat în forma aceasta în dimineața zilei de 17 martie.


De asta am decis ca titlul newsletter-ului meu să nu-mi fie unul familiar în zile normale. În orice altă, în orice alt moment aș fi zis că în orice economie de piață trebuie să ne luptăm cu aceleași arme și cu aceleași drepturi.

Dar situația nu stă așa. În continuare sunt legat de opinia colegului meu Octavian Palade (octavian@start-up.ro) care scria într-un newsletter anterior că nu țipetele pe Facebook trebuie să fie soluția, ci măsurile concrete. Lucrurile nu se salvează sau se schimbă dacă țipăm mai tare pe rețelele sociale sau dacă transformăm wall-ul personal în zona de plânset.

Soluția vine împreună. Soluția vine de la un grup de antreprenori care iau un front comun și care mai întâi comunică matur, între ei, pentru a putea găsi rezolvarea corectă.

De ce pandemia de coronavirus Covid-19 are efect asupra companiilor? Zona hotelieră, restaurantele, agențiile de turism au resimțit imediat impactul. Oamenii nu mai călătoresc, au restricții de ieșire în oraș, nu mai știu când să planifice următoarele vacanțele. Ba mai mult, într-un fel normal, vor banii înapoi pentru serviciile contractate. Muhammad Murad, proprietarul lanțului Phoenicia, spunea că hotelurile sale au un grad de ocupare de 3-4% în București astăzi. Restaurante dragi mie și-au închis porțile temporar. Unii au ales să livreze meniuri fixe acasă la oameni.

Dar nu numai impactul imediat va fi important, ci și reverberațiile pe mai multe verticale.

Orice business se bazează pe un cash flow bun. Iar faptul că activitățile comerciale se blochează pentru că toată lumea așteaptă să vadă cum evoluează economia, înseamnă că banii nu mai circulă la fel de liber în economie. Dacă nu ai încasări, nu ai cum să produci. Dacă nu produci, e greu să plătești salariații. Iar apoi, salariații vor pune presiune asupra companiei și, pe termen lung asupra statului.

În momentul de față statul trebuie să intervină, și sunt promisiuni în acest sens pentru zilele care urmează. Astfel, se vor lua măsuri pentru a diminua povara fiscală asupra companiilor pentru următoarele luni, pentru amânarea contribuțiilor, iar băncile au început deja să ia măsuri pentru amânarea creditelor. E o bulă de aer necesară tuturor business-urilor mici și mijlocii din România pentru ca acestea să își dea seama care e impactul economic, cum pot să mențină angajații și ce soluții sunt pentru ei.

În acest context, mesajul nostru la start-up.ro e următorul: pe cât puteți susțineți business-urile românești în această perioadă. Am deschis acest newsletter cu inițiativa celor de la Ialoc pentru că e una de salutat. Ei oferă un card cadou, practic cumperi o masă la restaurant din timp. Ca să ieși cu prietenii atunci când va fi sigur. Și astfel, în această perioadă grea pentru restaurante, poți să le susții cu un venit care să-i ajute, cât de cât, să treacă peste zilele și săptămânile acestea.

Și nu sunt singurii. Cumpărați de la producătorii români, susțineți-i și arătați-le că sunteți alături de ei așa cum și ei vor să fie alături de voi. Pentru că IMM-urile sunt inima societății. Sunt cei care angajează oameni mulți în economie, dar pentru fiecare societate mică și medie efortul este cel mai mare. La fel cum pierderea unui angajat atârnă mai greu într-o firmă mai mică.

Amintiți-vă de ei și nu uitați că succesul lor pe termen lung înseamnă și succesul nostru ca societate. Știu că fiecare ne dorim să ne uităm cu grijă la viitor, dar dacă putem să ne gândim la momentele actuale nu ca la o donație, ci ca la o investiție de viitor, ar însemna enorm. Gândiți-vă doar la exemplul SmartBill, o companie de dimensiune medie, dar care a donat 35.000 de euro spitalului din Sibiu. Sau alte firme care ajută cu resurse medicii și spitalele.

Amintiți-vă de aceste lucruri și când căutați cele mai ieftine produse, care nu sunt neapărat cele mai bune. Când vreți să faceți economie în dauna calității. Fiecare moment în care noi economisim 3 lei ca persoane fizice poate însemna pentru un producător local o scădere importantă în fața unor competitori mari și care pot practica prețuri foarte, foarte mici.

Dar asta e altă poveste, pentru o altă zi.

Astăzi vreau doar să vă spun să fiți alături de ei. De cei de lângă noi care au avut curajul să pornească o afacere. De cei care și-au făcut un credit ca să-și deschidă un vis. De cei care pun pasiune în ceea ce fac și nu vor ca visul lor să se dărâme așa ușor.

Mi-au rămas în minte vorbele premierului italian Giuseppe Conte, în discursul în care a instaurat carantina generală în țară: „Să păstrăm distanța acum ca să ne putem îmbrățișa cu toții mai puternic după”. O parafrazez și închei astfel:

„Să-i ajutăm de la distanță pe antreprenorii români ca ei să ne poate face viața mai ușoară după ce trece virusul”.