Matei Dumitrescu este unul dintre cei mai cunoscuți și mai activi angel investors din țara noastră, misiunea pe care și-a asumat-o fiind aceea de a construi un ecosistem sustenabil de business.

Și-a început parcursul antreprenorial cu business-uri mici, de la trading, la muzică, traduceri și software. Din 2012 a început să investească și în business-urile altora, să învețe cum să fie un angel investor și, totodată, cum să îi învețe pe alți antreprenori să aibă, la rândul lor, succes în afaceri.

Din toamna anului 2018 Matei este co-director al Founder Institute Bucharest, primul pre-seed startup accelerator global înființat în Silicon Valley.

Este, totodată, și unul dintre consultanții în business pe care îi regăsești pe BizTool.ro și te poate îndruma pe drumul antreprenoriatului, oferindu-ți instrumentele necesare pentru a crea o afacere scalabilă, în același timp punându-te în legătură cu investitorii care pot finanța proiectele tale antreprenoriale. Poți citi pe larg un material cu Matei Dumitrescu și expertiza pe care o pune la dispoziția fondatorilor de business pe BizTool.ro accesând acest link.

Având în vedere experiența sa în zona de angel investing, am vorbit cu el despre cele mai bune modalități în care poți aborda un angel investor, despre șase întrebări pe care i le pune un angel investor unui fondator de startup înainte de a lua decizia de a-i finanța afacerea, dar și care sunt răspunsurile pe care acesta se așteaptă să le audă.

Cum abordezi un angel investor

Matei mai este și vicepreședinte al TechAngels, prima și cea mai importantă asociație de Investitori Business Angel din România.

Din această postură ajută investitorii români și internaționali să se conecteze cu piața și între ei, pentru a găsi cele mai bune oportunități de afaceri și îi sprijină pentru a negocia și închide tranzacțiile.

De aceea, primul său sfat este ca fondatorii care sunt în căutarea unui investitor de tip angel este să acceseze această platformă.

”Ajunge mesajul tău la 37 de business angels odată și, știind că prin acest canal a ajuns mesajul, se și consultă între ei și discuta despre tine. Abordând direct, pe LinkedIn, mail, Facebook, este agasant. Problema este că toți primim grămezi de cereri. Majoritatea sunt scrise prost, altele bine dar trimise în masă”, afirmă Matei Dumitrescu.

Totodată, din punctul său de vedere, faptul că un antreprenor este introdus de o altă persoană cântărește mult în decizia de a-l susține. ”E bine să participi în programe de pregătire, acceleratoare etc. unde poți fi văzut, cunoscut - nu de investitori, dar de mentori, experți, organizatori sau alte persoane care ar putea să te recomande la investitori”, mai recomandă Matei.

Șase întrebări pe care ți le pune un angel investor

Înainte de a te prezenta în fața unui investor, fie el angel sau reprezentant al unui fond de investiții, trebuie să reții un detaliu extrem de important: să nu te duci nepregătit în fața investitorului.

Poate nu-ți va oferi o investiție imediat, dar te ține minte. Și dacă te ține minte ca pe o dezamăgire, va fi mai puțin tentat să dea bani la un proiect viitor.

Ține minte acest lucru, dar și cele șase întrebări pe care ți le pune un angel investor, precum și răspunsurile pe care acesta le așteaptă.

Î: În ce etapă ești. Idee? Prototip? Market pilot? Scalare?

Răspunsul corect este să te evaluezi onest și să spui unde te afli.

Când decide un business angel să dea bani unui startup?

Î: Ce ai nevoie ca să ajungi la următoarea etapă?

R: Poți avea nevoie de banii investitorului ca să ajungi la următoarea etapă sau de alt fel de ajutor. Resurse, network...

Fără bani e posibil să nu poți avansa, sau banii te ajută doar ca să accelerezi.

Tu trebuie să îi spui realist cum stau lucrurile. De exemplu: am nevoie de conexiunile astea, am nevoie de sfaturi referitoare la x și y, și consider că cu 30.000 de euro reușim să punem produsul pe piață.

Răspunsul corect este să te evaluezi onest și să spui unde te afli.

Î: Ți-ai pus și banii tăi în joc?

Corect: Da, și suma.

Incorect: Nu.

Explicație: cum aș putea avea încredere într-un om să îi dau o grămadă de bani să o gestioneze și să crească o companie, dacă el până acum nu a reușit pe plan personal să strângă nici măcar 2.000 de euro? Sau dacă e atât de zgârcit, precaut, temător încât nu vrea să își riște proprii bani.

Nu subestima, nu ascunde, nu minți, nu te da mare

Î: Ce dai pentru banii ăștia?

Investitorul nu dă bani de pomană. Trebuie să îi spui ce faci cu ei, când poți să îi dai înapoi și în ce condiții. Poți să îi ceri împrumut sau poți să cedezi o parte din firmă contra sumei primite, iar acea parte din firma să corespundă unei evaluări realiste.

Sfaturi esențiale pentru a aborda cum trebuie un investitor

Î: Echipă - care e experiența antreprenorială și expertiză în domeniu.

R: Dacă nu le ai pe cele de mai sus nu intra în discuții.

Î: Care este competiția?

R: Nu subestima, nu ascunde, nu minți, nu te da mare. Vezi realist unde te încadrezi. Poți să fii mai slab dar mai ieftin, poți să ai același produs ca altul dar să ai alt model de revenue, poți să vinzi pe o piață nouă un produs vechi. NU zice niciodată că nu s-a mai văzut așa ceva și nimeni nu mai face așa ceva, pentru că dacă chiar e adevărat ce zici, 99% este posibil să fie un produs de care lumea nu are nevoie.

NU zice niciodată că nu s-a mai văzut așa ceva și nimeni nu mai face așa ceva

Tot în acest context de competiție poți fi întrebat și cu ce te diferențiezi. Și asta este un challagne adevărat pentru majoritatea, care chiar dacă au un diferențiator nu știu să îl spună. Și este foarte important chiar dacă, după câte ziceam, nu este atât de spectaculos.

După cum spuneam, Matei Dumitrescu este unul dintre specialiștii pe care îi regăsiți pe platforma BizTool.ro. Dacă vreți să vă numărați printre experții care-și pun la dispoziție cunoștințele, ne puteți da un mail pe adresa office@biztool.ro.